در گفتگو با الف مطرح شد شاکری: طرح افزایش قیمت بنزین قابلیت اصلاح دارد

گروه اقتصادی الف،   3980827086 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: قابلیت اصلاح طرح افزایش قیمت بنزین و پرداخت یارانه به نحوی که طبقه متوسط و ضعیف احساس فشار نکنند در همین چارچوب وجود دارد.

شاکری: طرح افزایش قیمت بنزین قابلیت اصلاح دارد

به گزارش الف، با اجرای برنامه سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین، کارشناسان اظهارنظرهای مختلفی را در خصوص چگونگی اخذ این تصمیم، راه های مختلف افزایش نرخ بنزین و راهکارهای مقابله با افزایش تورم مطرح کرده‌اند.

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اینکه دولت چه کارهایی باید انجام دهد تا اثرات منفی افزایش یکباره بنزین و فشار تورمی کمتر شود، اظهار داشت:  واقعیت‌هایی درباره اینکه افزایش نرخ بنزین منجر به تورم می‌شود، وجود دارد، ما در طی دوره‌های گذشته نیز با افزایش نرخ بنزین روبرو بودیم که این موضوع در مواقعی موجب کاهش و افزایش تورم شده است، لذا نمی‌توان گفت که بنزین تنها عامل موثر در ایجاد تورم است بلکه عوامل متعددی وجود دارد که بستگی به شرایط اقتصادی و برنامه ریزی کلان دارد. 

وی تصریح کرد:‌  با نگاه به جداول داده و ستانده در اقتصاد ایران،  میزان افزایش تورم در نتیجه افزایش نرخ بنزین عدد بالایی نیست اما نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که در حال حاضر تورم انتظاری ناشی از افزایش نرخ بنزین وجود دارد . البته ما در ایران متاسفانه پرسشنامه‌های استانداری در این خصوص نداریم .

این کارشناس مسایل اقتصادی ادامه داد: حتی مشروط به شرایطی، خود افزایش نرخ بنزین، می‌تواند کاهنده تورم هم باشد، به طور مثال شما فرض کنید بودجه حمایتی ناشی از فروش بنزین از بانک مرکزی پرداخت شود. در این صورت قطعا اثرات تورمی بسیار بیشتر خواهد بود.

 

شاکری با اشاره به راهکارهای پیش روی دولت افزود:‌  مصوبه سران درباره افزایش نرخ بنزین یک چارچوب کلی دارد و با حفظ آن اصلاحات متعددی را هم می‌توان اعمال کرد که به مصرف کنندگان فشار وارد نشود. به طور مثال؛ در نظر گرفتن تقسیم‌های جغرافیایی است بدین معنی که بخش‌های مختلفی از جغرافیا را با سنجش میزان حرکت و افزایش حمل و نقل و مصرف بنزین در آن بسنجند و افرادی که حمل و نقل بیشتری دارند، سهمیه بیشتری دریافت کنند.

وی تاکید کرد: باید با روش پله‌ای حرکت از نرخ کنونی به نرخ بالاتر را طی کرد و مردم باید مشاهده کنند که این پرداخت‌های نقدی که قرار است به آنها پرداخت شود، قطعا از طرف دولت انجام شود.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت:  همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اصل این طرح درست است اما نظرات متعددی در این خصوص وجود دارد، بنده از ابتدا با این طرح موافق نبودم اما قابلیت اصلاح طرح افزایش قیمت بنزین و پرداخت یارانه به نحوی که طبقه متوسط و ضعیف احساس فشار نکنند در همین چارچوب وجود دارد.