رئیس‌جمهور لبنان قول داد با فساد بجنگد

گروه جهان الف،   3980809194

رئیس‌جمهور لبنان که کشورش شاهد تظاهرات مردمی علیه دولت است، متعهد شد که در نیمه دوم ریاست‌جمهوری خود با فساد مقابله کند و اصلاحات لازم را پیش‌ ببرد.

به گزارش فارس، «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان طی سخنانی به مناسبت سومین سال از تصدی پست ریاست‌جمهوری گزارشی از عملکرد ریاست‌جمهوری خود ارائه داد.

او گفت که در دوران ریاست جمهوری خود بر لبنان خود را ملزم به اجرای سند وحدت ملی و برگزاری انتخابات عادلانه و مبارزه با فساد و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان کرده بود.

میشل عون گفت که از گام‌های مثبتی که دولت لبنان در زمان تصدی راست‌جمهوری او محقق شده، تصویب بودجه س۲۰۲۰ با کسری بسیار کم بود.

او اظهار داشت که در دوران ریاستش در لبنان، برای تحقق و اجرای اقدامات و اصلاحات اقتصادی تلاش‌های زیادی صورت گرفت ولی نتایج مطلوب و مورد انتظار را در پی نداشته است.

به گزارش شبکه المیادین، رئیس‌جمهوری لبنان گفت که پرونده اقتصاد لبنان در انتظار دولت جدید است. سعد الحریری، نخست‌وزیر فعلی لبنان سه‌شنبه این هفته بعد از دو هفته از آغاز تظاهرات مردمی، استعفای خود را تقدیم میشل عون کرد. عون به رغم موافقت با این درخواست حریری، از او خواسته نخست‌وزیر دولت پیش‌برد امور را تا تشکیل دولت  و کابینه جدید برعهده بگیرد.

میشل عون جوانان معترض لبنان را خطاب قرار داد و گفت: «به شما می گویم که توانستید صدایتان را که خواهان دولت مورد اعتماد است، گوش دولتمردان برسانید».

رئیس جمهور لبنان از نحوه تشکیل دولت‌ها در این کشور انتقاد کرد و گفت که تشکیل دولت‌های لبنان عمدتاً بر اساس برخی ملاحظات و موازنه‌های سیاسی است که در بیشتر مواقع یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست مداوم این دولت‌هاست.

او گفت که در جریان اتخاذ تصمیم‌های ضروری آنچه که مانع این مسئله می‌شد، نبود اجماع بوده است. عون بار دیگر تأکید کرد که تشکیل دولت آتی باید مبتنی بر انتخاب وزیران تکنوکرات و متخصص باشد نه بر اساس وابستگی‌های حزبی و جناحی.

رئیس‌جمهور لبنان از نبود قوه قضائیه «مستقل و پاک‌دست» در لبنان انتقاد کرد و گفت که تاز زمانی که چنین مرجع قضایی در لبنان نباشد، نمی‌توان حقوق ضایع شده و اموال چپاول شده را برگرداند.

میشل عون با بیان اینکه فرقه‌گرایی در لبنان بیماری کشنده‌ای است که دشمنان لبنان از آن برای ضربه زدن استفاده می‌کند، تأکید کرد که از جمله ویژگی‌های دولت مدنی آتی «مقبولیت مردمی» باید باشد؛ چرا که در غیر این صورت، نتیجه باز شکست خواهد بود.

او به لبنانی‌ها قول داد که در دوره دوم ریاست‌جمهوری شش ساله‌اش، تداوم «جنگ با فساد» را به دور از هرگونه رفتار گزینشی ادامه یابد.

میشل عون از فراکسیون‌های پارلمانی خواست زمینه را برای تسهیل تشکیل دولت جدید فراهم کرده و از مردم لبنان نیز درخواست کرد که در این زمینه به دولت کمک کنند.

او در پایان سخنان خود با اذعان به این که لبنان این روزها با بحران شدیدی روبه‌رو است، اظهار داشت که به رغم همه موارد، مردم لبنان با بحران‌ها تضعیف نمی‌شوند بلکه بر اصرار خود در رویارویی با این چالش‌ها و بحران‌ها تأکید دارند.

شهرهای لبنان از دو هفته پیش در اعتراض به اوضاع معیشتی و اقتصادی و اعمال مالیات بر برخی از خدمات دولتی، به عرصه برگزاری تظاهرات مردمی تبدیل شده است. معترضان خواهان اصلاحات جدی و برکناری مسئولان فاسد و فاقد صلاحیت هستند.