نتیجه غیرمنتظره تحریم نفتکش‌ها

گروه اقتصادی الف،   3980809094

تحریم‌های آمریکا علیه ناوگان کشتیرانی چین از جمله ابرنفتکش‌ها، نتیجه غیرمنتظره‌ای داشته و باعث مصرف کمتر سوخت‌های دریایی کثیف در آغاز سال میلادی جاری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شرکت رفینیتیو اعلام کرد اقدام آمریکا در تحریم کشتی‌های شرکت کاسکو به اتهام نقض تحریمهای واشنگتن در ۲۴ سپتامبر، تقاضا برای سوخت‌های کثیف را کاهش خواهد داد.

از ژانویه سال ۲۰۲۰ سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) با اجرای مقررات جدید، استفاده از سوخت‌های حاوی بیش از ۰.۵ درصد سولفور را برای کشتی‌ها ممنوع می کند در حالی که محتوای سولفور سوخت‌های کشتیرانی اکنون ۳.۵ درصد است.

نفت کوره سولفور بالا ممنوع نخواهد شد و اگر کشتی‌های مستقر در بندر دستگاه پاکسازی کننده به نام اسکرابر را نصب کنند مجاز خواهد بود اما عده معدودی از مالکان کشتی و کارگزاران با توجه به سود بالای حمل بار که در چند سال اخیر کم سابقه بوده است، چنین کاری انجام داده اند.

رفینیتیو در گزارشی اعلام کرد به تعویق انداختن نصب اسکرابر در پی رشد سرسام آور نرخ حمل بار در اکتبر، جذب حجم نفت کوره سولفور بالا را تا سال آینده به تاخیر خواهد انداخت و افت تقاضا برای این سوخت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ را تشدید خواهد کرد.

مقررات جدید IMO نوید دهنده بزرگترین تغییر در سوخت کشتیرانی از زمان جایگزین شدن نفت به جای زغال سنگ در یک قرن پیش است.

آلاینده هایی مانند سولفور و نیترات که برای سلامت انسان به شدت مضر هستند، هدف مقررات جدید IMO هستند که اجازه استفاده از اسکرابرها را صادر کرده تا صنایع کشتیرانی و پالایش دچار بحران نشوند.

با این حال برخی از دیده‌بان‌های صنعت این استثنا را زیر سوال برده و به آلودگی دریا در آبراه‌های حساس اشاره کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، رفینیتیو برآورد کرده است که تنها ۲۵۰۰ کشتی تا اول ژانویه به اسکرابرها مجهز خواهند بود در حالی که IMO این رقم را ابتدا ۴۰۰۰ کشتی پیش بینی کرده بود.