کشورهای بسیار قدرتمند از دلار دور می‌شوند

گروه جهان الف،   3980809021

شبکه سی.ان.بی.سی روز پنجشنبه گزارش داد؛ گروهی از «کشورهای بسیار قدرتمند» از دلار آمریکا دور شده و استفاده از آن را کنار می‌گذارند.

ایرنا: آن کورین، مدیر اندیشکده «مؤسسه تحلیل امنیت جهانی» اظهار کرد: کشورهای بزرگی مانند چین، روسیه و همچنین اتحادیه اروپا انگیزه‌ای قوی برای «غیردلاری شدن» دارند.

وی افزود: ما نمی‌دانیم که در آینده چه پیش خواهد آمد اما چیزی که می‌دانیم این است که وضع فعلی ناپایدار است. کورین گفت: «باشگاه رو به گسترشی از کشورها وجود دارد» که استفاده از دلار آمریکا را کنار می‌گذارند.

یکی از دلایلی که باعث رویگردانی این کشورها از دلار شده، این است که تراکنش به دلار کشورها را مشمول حوزه قضایی آمریکا می‌کند.

کورین گفت: شرکت‌های خارجی وقتی از دلار استفاده می‌کنند یا از طریق یک بانک آمریکایی تراکنشی را انجام می‌دهند، ذیل حوزه قضایی آمریکا قرار می‌گیرند؛ حتی اگر «هیچ ارتباطی با آمریکا نداشته باشند».

به همین دلیل، بسیاری از کشورها «انگیزه‌ای بسیار بسیار قوی» برای دور شدن از دلار آمریکا دارند.

چین در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا واحد ارز خود یعنی «یوآن» را بین‌المللی کند. بنابر این چین برای تحقق این هدف، یوآن را در معاملات آتی نفت خام به کار برده است.

به گفته کورین، استفاده از یوآن در معاملات آتی نفت خام، نشانه‌ای از کاهش سلطه دلار آمریکاست.

وی اظهار کرد: ۹۰ درصد معاملات نفت با دلار انجام می‌شود. اگر به هر نحوی تزلزلی در سلطه دلار بر تجارت نفت ایجاد شود این به معنای حرکت در مسیر غیردلاری شدن است.

کورین تمایل شرکت‌های بزرگ اروپایی برای ادامه روابط تجاری با ایران را به عنوان یکی از مواردی برشمرد که باعث شده است این شرکت‌ها علاقه‌ای نداشته باشند استفاده از دلار آنها را مشمول قوانین آمریکایی و مجازات‌های آن کشور کند.

به نوشته تارنمای سی.ان.بی.سی، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های چندملیتی اروپایی را در مقابل مجازات‌های واشنگتن آسیب‌پذیر کرده است.

کورین گفت: اروپا خواهان همکاری بازرگانی با ایران است و نمی‌خواهد به دلیل تجارت با ایران مشمول قوانین آمریکا شود.