طالبان خواستار رهایی ۸۰ زندانی این گروه در ازای آزادی ۲ استاد آمریکایی شد

گروه جهان الف،   3980808108

منابع نزدیک به طالبان، اعلام کردند که این گروه در ازای آزادی ۲ استاد دانشگاه «آمریکایی – افغانستان»، خواهان آزادی ۸۰ زندانی طالبان از جمله «انس حقانی» و «حافظ رشید»، از اعضای برجسته گروه حقانی، شدند.

 به گزارش فارس، منابع نزدیک به طالبان، اعلام کردند که این گروه در ازای آزادی 2 استاد دانشگاه «آمریکایی – افغانستان»، خواهان آزادی ۸۰ زندانی طالبان از جمله «انس حقانی» و «حافظ رشید»، از اعضای برجسته گروه حقانی، شدند.

این منابع، تأکید کردند که تبادل این زندانیان آغازی برای از سرگیری گفت‌وهای طالبان با آمریکا و نیز آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها خواهد شد.

«کوین کینگ»، شهروند استرالیا و «تیموتی ویکس»، شهروند آمریکا، دو تن از اساتید دانشگاه آمریکایی افغانستان بودند که در سال ۲۰۱۶ از سوی افراد مسلح در کابل ربوده شدند.

گفته می‌شود که این افراد نزد گروه طالبان نگهداری می‌شوند.

روز گذشته، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان سفر اخیرش به کابل را به‌منظور رهایی این 2 استاد دانشگاه انجام داد.

انس حقانی که طالبان خواستار رهایی او شده‌اند، فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکۀ حقانی است. سراج‌الدین حقانی، برادر انس حقانی، اکنون رهبر شبکۀ حقانی است – شبکه‌ای که مسؤولیت بسیاری از حملات مرگبار را در کابل و ولایت‌های دیگر افغانستان پذیرفته‌است.

انس حقانی، در ماه مهر سال ۱۳۹۳ از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شد و تاکنون در زندان حکومت افغانستان به‌سر می‌برد.

به نوشته طلوع نیوز، این در حالی است که تلاش‌ها برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح با طالبان شدت گرفته، اما حکومت افغانستان اعلام کرده است که پیش شرط آغاز این گفت‌وگوها، برقراری آتش‌بس یک ماهه است.