سودان ده هزار نظامی را از یمن خارج کرد

گروه جهان الف،   3980808071

"محمد حمدان دقلو" معروف به «حمیدتی» نایب رییس شورای دولت انتقالی سودان در نشست با دیگر اعضای این شورا اعلام کرد، ده هزار نظامی سودان از یمن خارج شده اند.

به گزارش پایگاه خبری "السودان الیوم"، حمیدتی امروز (چهارشنبه) در نشست با اعضای حزب آزادی و تغییر سودان اعلام کرد که عقب نشینی تدریجی نیروهای نظامی سودان از یمن آغاز شده و در مرحله اول ده هزار نظامی این کشور از یمن خارج شدند.

وی افزود: این نظامیان هم اکنون به کشور بازگشته و نیروی جایگزین نیز به جای آنان اعزام نخواهد شد.

مزدوران سودانی از ابتدای آغاز تجاوز ائتلاف از هم پاشیده عربی به یمن با دریافت مزد برای ارتش عربستان سعودی می جنگیدند، به نظر می رسد با توجه به شکست های پی در پی ائتلاف سعودی از نیروهای یمنی و تغییر موازنه قدرت به نفع دولت نجات ملی (انصارالله) خارطوم دریافته که حضور نظامیانش در یمن دیگر ثمره ای نخواهد داشت.

علاوه بر این حضور نظامی سودان در یمن بارها مورد انتقاد گروه های داخلی قرار گرفته که این امر نیز در تصمیم مقامات سودانی بی تاثیر نبوده است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

ب راثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی به شهادت رسیده اند.

هفتم تیرماه ۹۸ منابع خبری اعلام کردند که امارات نیز تصمیم گرفته است بخش عمده ای از نظامیان خود را از یمن خارج کند.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز ۲۹ شهریور اعلام کرد، حملات پهپادی و موشکی به عربستان را به صورت مشروط متوقف می کنیم و امیدواریم که این اقدام با پاسخ (مثبت) ائتلاف سعودی همراه باشد.

اوایل مهرماه «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در یادداشتی توییتری نوشت: عربستان به آتش بسی که از سوی یمن اعلام شد مثبت می نگرد و همواره برای برقراری آن تلاش کرده و همان طور که ولیعهد سعودی تاکید کرد امیدوار است که به صورت عملی اجرا شود.