ادامه تظاهرات‌ در برخی مناطق لبنان پس از استعفای حریری

گروه جهان الف،   3980808022

اعتراضات با وجود استعفای حریری نیز دیشب همچنان در برخی مناطق لبنان ادامه داشت.

به گزارش از المیادین دیشب تظاهرات در برخی مناطق لبنان پس از پراکنده شدن مردم در  مرکز بیروت در اثر درگیری‌ها بر سر بسته شدن راه‌ها و نیز با وجود استعفای حریری همچنان ادامه داشت.

در واقع آنچه در لبنان به عنوان یک جنبش اعتراضی در راستای دستیابی به حقوق ملت و مطالبات اقتصادی آنها آغاز شد٬ به سرعت تبدیل به یک جنبش اعتراضی با مطالبات سیاسی شد.

مردم لبنان که با شعارهایی ضد شرایط اقتصادی و افزایش مالیات‌ها وارد خیابان‌‌ها شده و خواستار محاکمه همه مسئولان فاسد بودند٬ به سرعت شروع به هدف‌گیری شخصیت‌های خاص کردند.

تظاهرات‌کنندگان پس از پراکنده‌شدن تجمعات در وسط بیروت بر اثر درگیری‌هایی که به دلیل بسته‌شدن راه‌‌ها اتفاق افتاده بود٬ به میدان‌های ریاض الصلح و شهدا بازگشتند. ارتش لبنان و نیروهای امنیتی نیز در میدان شهدا مستقر بودند.

این درگیری در نزدیکی پل رینگ بیروت میان شهروندانی که قصد عبور از آنجا داشته و تظاهرات‌کنندگانی که راه را بسته بودند رخ داد.

در همین زمان خبرنگار المیادین گزارش داد که ارتش لبنان٬ بار دیگر در میدان شهدا مستقر شده و همه راه‌‌های ورود به این منطقه را بسته است.

در این میان فعالان در مقابل منزل وزیر اطلاعات جمع شده و عده‌ای دیگر نیز با بالا بردن پلاکاردی خواستار بازگرداندن اموال غارت‌شده و محاکمه فاسدان شدند.

دیروز همچنین برخی از مناطق لبنان شاهد تجمع‌ جوانانی بود که خواستار استعفای دولت و محاکمه مسئولان فاسد بودند.بانک‌ها نیز همچنان تعطیل است.

در این میان برخی از تظاهرات‌کنندگان اقدام به برچیدن چادرها و سکوها در میدان شهدا و بازگشایی پل رینگ در وسط بیروت کردند.

خبرنگار المیادین اعلام کرد که پس از برطرف شدن موانعی که برای مسدود شدن راه‌ها ایجاد شده بود، این راه در مرکز شهر بیروت باز شده است.

وی اضافه کرد: این میدان که به عنوان سکویی برای تظاهرات مردمی مورد استفاده قرار گرفته است٬ توسط نیروهای امنیتی پس گرفته خواهد شد و آنها همچنین از بسته شدن راه راس‌النبع-السودیکو در بیروت جلوگیری می‌کنند.

خبرنگار المیادین همچنین اشاره کرد که درگیری‌ها در نزدیکی منطقه الصیفی در اطراف میدان شهدا از سر گرفته شده است.

اما در شمال لبنان و در شهر طرابلس٬ خبرنگار المیادین گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان قصد داشتند تا منازل وزیران و نمایندگان را محاصره و آنها را وادار به استعفا کنند.

وی ادامه داد که اما فضای صیدا آرام بوده و تظاهرات‌های آن همچنان بدون درگیری ادامه دارد.

ابراهیم بیرم روزنامه‌نگار لبنانی به المیادین گزارش داد که در مسائل مربوط به بسته‌شدن راه‌ها٬ میان سرویس‌های امنیتی و دولت نوعی هماهنگی وجود دارد.

بیرم  اشاره کرد که برخی احزاب در دولت به دنبال بازگشت هرج‌و‌مرج به کشور هستند .

این روزنامه‌نگار لبنانی اضافه کرد که حریری به دنبال یک دولت تکنوکرات است و خودش به ریاست آن بازخواهد گشت.

جونی منیر تحلیلگر سیاسی لبنان نیز به نوبه خود اظهار داشت که صحنه میدانی لبنان در حال حاضر می‌تواند مرتبط با استعفای سعد حریری باشد. منیر اشاره کرد که استعفای حریری و اوضاع بد اقتصادی لبنان٬ باب درگیری‌ها در کشور را باز می‌کند.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که ایجاد هرج‌ومرج در کشور٬ در راستای خدمت به پروژه‌های خارجی است. وی همچنین تصریح کرد که اروپایی‌ها به دنبال تشدید و نابسامانی اوضاع لبنان نبودند٬ اما امارات و عربستان٬ خواستار این امر بودند.

الیاس فرحات سرتیپ بازنشسته و کارشناس نظامی لبنان به المیادین اعلام کرد که درخصوص خطرات ادامه بسته‌ماندن راه‌ها به تظاهرات‌کنندگان هشدار داده شده است٬ اما ممکن است آنها توجهی به این موضوع نکنند. وی ادامه داد که نیروهای امنیتی همچنان درتلاش برای بازکردن راه‌‌های بسته شده هستند اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

روز دوشنبه نیز ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان٬ سخنان خود در گفتگو با شبکه CNN را مبنی بر اینکه اگر اعتراضات همین‌طور ادامه داشته باشد٬اقتصاد لبنان در خلال چند روز فرومی‌پاشد٬ تکذیب کرد.

سلامه خاطرنشان کرد که بهای این اعتراضات برای لبنان بسیار سنگین است و باید خیلی سریع راه‌‌حلی برای بحران‌ اخیر پیدا شود. وی همچنین اظهار داشت که این اوضاع٬ تاثیرات منفی و مخربی بر اعتماد سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کشور دارد.

اما تعدادی از شهروندان لبنانی در مقابل شعبه بانک لبنان در بیروت و صیدا تجمع کرده وخواستار رفع ابهام حساب‌های بانکی همه کسانی که از دهه نود با این بانک سروکار داشته و نیز تحقیقات روشن در خصوص منابع درآمدهای آنها شدند.

تجمع‌کنندگان در مقابل این بانک‌ها مطالبات مختلفی داشتند که بارزترین آنها وادار کردن بانک‌ها به بازگرداندن اموال غارت‌شده بود.