واکنش‌های داخلی و خارجی به استعفای سعد الحریری

گروه جهان الف،   3980807096

استعفای قابل پیش بینی سعد الحریری با توجه به تشدید فشارهای احزاب همپیمانش در جریان ۱۴ مارس و سعودی‌ها و اماراتی‌ها با واکنش‌هایی در داخل و خارج لبنان روبرو شده است.

 

به گزارش تسنیم،سعدالحریری عصر امروز سه شنبه ۲۹ اکتبر(هفتم آبان) خطاب به مردم لبنان گفت: به بن بست رسیدم و استعفای خود را تقدیم میشل عون رئیس جمهور خواهم کرد.

متن استعفانامه سعد الحریری خطاب به میشل عون رئیس جمهور لبنان :

«جناب ژنرال میشل عون رئیس جمهور محترم

با سلام و درود،  اما بعد، در راستای عمل به اصول قانون اساسی و با توجه به چالش‌های داخلی که کشور با آن روبرو است و با توجه به باور من مبنی بر ضرورت ایجاد شوک مثبت و تشکیل دولت جدید که بتواند با چالش‌ها مقابله و از منافع عالی لبنانی‌ها دفاع کند، استعفایم را تقدیم می‌کنم  و برای جنابتان آرزوی توفیق می‌کنم، از جنابعالی با احترام فراوان درخواست می‌کنم با آن موافقت کنید. سعدالدین الحریری»

استعفای حریری بلافاصله با واکنش سران اصلی جریان ۱۴ مارس به ویژه سمیر جعجع روبرو شد که اکثر آنها، در راستای اهداف خاص و البته سیاست‌های دیکته شده برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، از همان ابتدای اعتراضات، حریری را برای استعفا تحت فشار گذاشته بودند، این در حالی بود که گروه‌های سیاسی موسوم به هشت مارس طرفدار مقاومت تاکید کرده بودند سعد الحریری باید بماند و سیاست‌های اشتباه اقتصادی را  اصلاح کرده و در راستای جبران آن تلاش کند و بسته اصلاحی را که خود اعلام کرده بود، پیاده کند و به نوعی مسئولیت تمام مشکلات و بحران  اقتصادی انباشت شده در دوران ریاست خود را برعهده بگیرد.

واکنش ولید جنبلاط به استعفای حریری

ولید جنبلاط رهبر درزی ها خواستار گفتوگو و آرامش پس ازاستعفای سعدالحریری شده است

رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه در توئیتی در صفحه شخصی خود در واکنش به استعفای حریری نوشت از همان لحظه نخست خواستار گفت‌وگو شده بودم و هنگامی که با استعفا(حریری)مخالفت کردم، نوعی نارضایتی در صفوف حزب سوسیالیست ترقیخواه به وجود آمد و فشار زیادی تحمل کردم، وی در این لحظه سرنوشت ساز و پس از اعلام استعفای دولت از سوی شیخ سعد الحریری و پس از آنکه به طور  جدی برای حل اوضاع تلاش کرد و ما هم با او تلاش کردیم، اکنون بار دیگر خواستار گفت‌وگو و حفظ آرامش می‌شوم.

واکنش سمیر جعجع

سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی در واکنش به استعفای حریری گفت سعدالحریری با استعفای خود در راستای همراهی با خواسته‌های شدید مردم کار خوبی انجام داد.

وی که از جمله کسانی بود که از همان  ابتدا فشارهای زیادی را برای حریری برای استعفا وارد می‌کرد،‌افزود گام بعدی و اساسی برای خروج از بحران، تتشکیل دولت جدید است.

جعجع خواستار تشکیل دولت تکنوکرات مستقل از  احزاب سیاسی لبنان شد.

واکنش حزب الکتائب از احزاب جریان ۱۴ مارس

سامی الجمیل رئیس حزب الکتائب گفت استعفای حریری یک تصمیم تاریخی در شرایط تاریخی است

وی افزود استعفای حریری احترام به اراده جامعه و آغازی برای تغییر مسیر است.

واکنش وزیر کشور دولت لبنان

ریا الحسن وزیر کشور  لبنان هم در واکنش به استعفای سعدالحریری گفت استعفای سعدالحریری نخست وزیر ضروری بود تا مانع کشیده شدن لبنان به سمت درگیری داخلی شود.

وی افزود استعفا به ویژه در سایه خطری که امروز ظهر در درگیری‌های مرکز بیروت رخ داد، ضرورت داشت.

واکنش یک عضو جریان ملی آزاد(به رهبری جبران باسیل وزیرخارجه  لبنان و داماد میشل  عون)

«سلیم عون» از اعضای فراکسیون لبنان القوی وابسته به جریان ملی آزاد در واکنش به استعفای سعدالحریری از نخست وزیری نوشت سخن گفتن از استعفا در انتظار اقداماتی که کاخ ریاست جمهوری اتخاذ خواهد کرد، به طوری که تصویر را واضح‌تر و شفاف‌تر خواهد کرد، امروز پس از این  استعفا معتقدم که کسانی که جاده‌ها هستند باید در میادین باقی بمانند و خواسته‌های خود را حفظ کنند، ولی آنها باید جاده‌ها را بازکنند. اولین خواسته‌ها، استعفای دولت بود و این مسئله محقق شد، بنابراین تظاهرات کنندگان باید جاده‌ها را بازکنند.

به گزارش پایگاه خبری النشره، عون در یک  اظهارنظر تلویزیونی با اشاره به اتهام زنی و هجمه برخی طیف‌های وابسته به ۱۴ مارس و رسانه‌های همسو به جبران باسیل رئیس جنبش ملی آزاد به طعنه خطاب به آنها گفت آیا همه خواسته‌های معترضان در صورتی که جبران باسیل بهای آن را پرداخت کند، محقق خواهد شد.

عون با طعنه درباره استعفای حریری هم گفت آیا هر کس استعفا کند، بیگناه می‌شود؟

واکنش یک سیاستمدار مطرح به استعفای حریری

وئام وهاب از سیاستمداران طرفدار مقاومت در واکنش به استعفای حریری گفت استعفای حریری بر اساس تصمیم آمریکایی صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد هنگامی که جنبش(اعتراضی) در خیابان آرام وکاهش یافت،‌آمریکا به برگه استعفای حریری متوسل شد.

وی این سئوال را پرسد که معنای تشکیل  دولت تکنوکرات چیست، و چه کسی مامور تشکیل آن خواهد شد.

این سیاستمدار مطرح هشدار داد ما وارد مرحله فروپاشی مالی در لبنان شده‌ایم.

وی افزود هدف از آنچه جریان دارد، مبارزه با فساد و انجام اصلاحات نیست، بلکه یک هجمه سیاسی  است.

واکنش نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به استعفای حریری

آنچه جریان دارد مستلزم آرامش فوری و گفت‌وگو میان طیف‌های مختلف لبنان است.

واکنش‌های بین المللی

از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه از همه مقامات لبنانی خواست برای تضمین وحدت لبنان تلاش کنند

بر اساس گزارش شبکه روسیا الیوم، جان اف لودریان افزود استعفای حریری بحران لبنان را بسیار خطرناک کرده است.

وی ادامه داد لبنان از دو هفته پیش با افزایش اعتراضات شهروندان و حوادث و تنش‌ها و وجود بحران بی اعتمادی با بحران خطرناکی روبرو شده است.

واکنش سازمان ملل متحد

فرحان حق سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به استعفای سعدالحریری اظهار داشت :  امیدوارم که گروه های سیاسی لبنان برای حفظ ثبات و امنیت کشور متحد شوند.

میشل عون استعفای حریری را بررسی می‌کند

خبرگزاری غربی رویترز گزارش داد : میشل عون استعفای سعدالحریری را بررسی می‌کند و هرگز از او نخواهد خواست مسئولیت دولت پیشبرد امور را برعهده بگیرد.

شبکه المنار گزارش داد امروز هیچ بیانیه‌ای از سوی ریاست جمهوری لبنان درباره استعفای سعدالحریری صادر نخواهد شد، این در حالی است که العربیه مدعی شده بود تا لحظاتی دیگر بیانیه‌ای از سوی ریاست جمهوری لبنان درباره این  استعفا صادر خواهد شد.