صدای پای بارانِ آبان و هشدار هواشناسی/ مسؤولان از سیل فروردین ۹۸ عبرت گرفته‌اند؟!

گروه اجتماعی الف،   3980807093 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بارش‌های پاییزی در حالی وارد دومین هفته آبان‌ماه می‌شود که سازمان هواشناسی از احتمال وقوع مجدد سیل در برخی مناطق خبر داده و حالا این سوال مطرح می‌شود که دستگاه‌های مسؤول در استان‌های مستعد سیل، به اندازه کافی آماده هستند؟

 

به گزارش فارس،در حالی که تنها 7 ماه از سیل ویرانگر فروردین‌ماه 98 در برخی استان‌های کشور - به ویژه گلستان،‌ لرستان و خوزستان - گذشته و هنوز خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌های این مناطق به طور کامل ترمیم نشده است، حالا و با آغاز بارش‌های پاییزی، باز هم نگرانی‌ درباره تکرار دوباره سیل به خصوص در استان‌های غربی کشور افزایش یافته است.

این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که هشدارهای سازمان هواشناسی هم از افزایش و شدت‌یافتن بارش‌ها در استان‌های شمالی، غربی و شمال غربی کشور، از امشب حکایت دارد.

طی روزهای اخیر، بارش‌های پراکنده در برخی استان‌ها باعث آبگرفتگی معابر و ایراد خسارات جزئی در برخی نقاط شهرها شده است؛‌ این در حالی است که از همان فروردین‌ماه امسال و بعد از سیل تلخ نوروزی، کارشناسان نسبت به لزوم لایروبی کانال‌ها و مسیل‌ها و نیز جوی‌های آب و کانال‌های فاضلاب در درون شهرها تاکید کردند.

سه روز پیش و با شدت گرفتن بارش‌ها و جاری شدن سیل در بخش‌هایی از استان لرستان، راه ارتباطی 800 خانوار در بخش معمولان پلدختر قطع شده بود که با تلاش دستگاههای امدادی، این مسیرها مجددا باز شد، اما نگرانی درباره تکرار دوباره این بحران همچنان وجود دارد.

شب گذشته نیز آبگرفتگی برخی خیابان‌های شهر اهواز، باعث ایراد خسارت به برخی منازل و مغازه‌های شهروندان شد؛ تا جایی که بالا آمدن آب و فاضلاب، باعث ورود آن به فرودگاه بین‌المللی اهواز شد و حجم بارش‌ها سبب شد که آب باران از طریق سقف فرودگاه به داخل سالن‌ها ریزش کند و همین موضوع سبب نارضایتی مسافران این فرودگاه شد.

در استان‌های ایلام، کرمانشاه و دیگر مناطق غربی نیز، شهروندان در گفت و گو با خبرنگاران فارس، نسبت به نامناسب بودن و عدم آمادگی زیرساخت‌های شهری و روستایی در مقابل سیلاب‌های بعدی، ابراز نگرانی کرده‌اند. در این میان، فیلم‌های دریافتی از آبگرفتگی اطراف کانکس‌های مردم در مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب حکایت دارد.

فرماندار قصرشیرین هم با تاکید بر اینکه مدیران باید برای شرایط بحران آماده باشند، اعلام کرده است که «امسال براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی سال پربارشی داریم».

در استان مازندران، هواشناسی از استقرار جو نسبتا پایدار تا اواخر هفته خبر داده و البته هشدارهای لازم به دستگاههای امدادی و مردم نیز داده شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل نیز اعلام کرده است که تا روز شنبه هفته آینده، در استان شاهد ناپایداری‌هایی خواهیم بود و برای این مدت، علاوه بر ابرناکی و بارش باران، نوسانات دمایی نیز انتظار می‌رود.

وضعیت بارشی نگران‌کننده در برخی مناطق، منحصر در نوار غربی کشور نبوده و در برخی مناطق مرکزی کشور از جمله بخش‌هایی از استان‌های تهران و سمنان نیز،‌ احتمال وقوع سیلاب را قوی‌تر کرده است؛ مخصوصا اینکه در استان سمنان، با توجه به بارندگی‌های شدید روزهای اخیر، جاده سنگ‌فرش مسیر دسترسی به پارک ملی کویر از شهرستان گرمسار به دلیل باتلاقی بودن مسیر مسدود شده است.

هفته اول آبان‌ماه در حالی به پایان می‌رسد و مردم پا در هفته دومِ دومین ماه پاییزی می‌گذارند که موج جدید بارش‌ها در راه است و نگرانی از تکرار دوباره سیل نیز زودتر از خود سیل از راه رسیده است. لایروبی نشدن مسیل‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی در برخی مناطق، عدم مدیریت منابع آب در برخی سدها و اطلاع‌رسانی دیرهنگام به مردم در اراضی پایین دست، از مهمترین علل و ریشه‌های وقوع سیل تلخ فروردین 1398 بود که در صورت دیر جنبیدن دستگاههای مسئول و عدم اقدام فوری و کارشناسی برای فراهم کردن زیرساخت‌های مناطق شهری و روستایی،‌ باران رحمت الهی می‌تواند به یک تهدید دوباره برای مناطق مستعد سیل تبدیل شود و مردم و مسئولان را درگیر یک بحران نو کند.