فرار مالیاتی ۳۰۰هزار میلیاردر!/ سفر خانوادگی جهانگیری با هواپیمای اختصاصی/ روایت مشاور قالیباف از یک نظرسنجی درباره انتخابات ۱۴۰۰

گروه سیاسی الف،   3980806124 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

فرار مالیاتی ۳۰۰هزار میلیاردر!/ سفر خانوادگی جهانگیری با هواپیمای اختصاصی/ روایت مشاور قالیباف از یک نظرسنجی درباره انتخابات ۱۴۰۰

انتقاد از دوگانگی برخورد قوه قضائیه با کارگران

بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طی نامه‌ای از آیت‌الله رئیسی خواست هیاتی از افراد مورد اعتماد خود به خوزستان، اراک و قزوین اعزام کند تا گزارش های کارشناسی و دقیقی از از وضعیت کارگران در این استان‌ها تهیه و به رئیس قوه قضاییه ارسال کنند.

این تشکل دانشجویی در ادامه نامه با اشاره به جایگاه سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: سخنگوی محترم قوه‌ قضاییه اخیرا در پی سلسله اظهار نظرهای عجیب که به نظر می‌رسد با رویکرد جناب عالی نسبت به مسائل کارگری نامتناجس است،  در ارتباط با کارگران هفت تپه مطالبی گفته اند که به هیچ وجه قابل اغماض نیست. ایشان ضمن اکتفا به تکذیب دستگیری نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در راه دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با استناد به سخنان مالک شرکت فرموده اند که اینها اصلا مدافع حقوق کارگران نبوده اند بلکه اینها مانع خط تولید کارخانه بوده و با شکایت مالک کارخانه دستگیر شده اند. این سخنان که به نظر می رسد نتیجه گزارشات مسئولین قضایی استان خوزستان باشد به هیچ وجه نزد افکار عمومی قابل قبول و پسندیده نیست و استناد به سخنان مالک شرکت هفت تپه که بدون شک در پرونده نی شکر هفت تپه متهم است تعجب برانگیز و نابخشودنیست. 

بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نامه یادآور شد: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد منصوب فعلی حضرت عالی در جایگاه سخنگوی قوه در بسیاری از موارد از جمله مورد فوق در حال باز تولید مطالب غیرکارشناسی می‌باشند ما به عنوان اعضای بسیج دانشجویی از شما درخواست داریم که به وضعیت سخنگوی فعلی قوه‌ قضائیه رسیدگی جدی بفرمایید.

بیشتر بخوانید:

نامه دانشجویان به رئیسی برای رسیدگی به وضعیت کارگران

مشکل کارگران هفت‌تپه چیست؟

***

فرار مالیاتی ۳۰۰هزار میلیاردر!

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بررسی لیست تراکنش های مالی ۳۰۰ هزار نفر میلیاردر نشان می دهد که نیمی از آنان مودی مالیاتی نیستند و نیم دیگر هم کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند.

به گزارش مهر، امید علی پارسا با اشاره به این که حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور وجود دارند که درآمدهای میلیاردی دارند، اظهار داشت: بررسی لیست بانکی تراکنش‌های مالی حدود ۳۰۰ هزار نفر که درآمدهای میلیاردی دارند نشان داد نیمی از آنان مودی مالیاتی نبودند و نیم دیگر هم کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان امور مالیاتی: ۳۰۰ هزار میلیاردر فرار مالیاتی دارند

ارقامی که در این خبر وجود دارد باعث تعجب و حیرت مخاطب می‌شود. اولا ۳۰۰ هزار نفر در کشور وجود دارند که درآمد میلیاردی دارند و ثانیا این ۳۰۰هزار نفر یا مالیات نمی‌پردازند یا کمتر از میزان واقعی می‌پردازند. در گام اول ابتدا باید از سیاستگذاران اقتصادی کشور پرسید چگونه ۳۰۰هزار نفر یعنی کمتر سه دهم درصد از جمعیت کشور چنین درآمدهایی دارند و بخش‌های زیادی از کشور با مشکلات جدی معیشتی روبه‌رو هستند.

در گام دوم از سازمان امور مالیاتی و قوه قضائیه می‌خواهیم از این افراد مالیاتشان را تمام و کمال اخذ کنند و نگدارند حق ۸۰ میلیون نفر توسط ایشان پایمال شود.

***

بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها و تکذیب استعفای حجتی

امروز(سه‌شنبه) خبر بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها توسط خبرگزاری‌های رسمی تایید شد. به گزارش ایسنا، خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل ها به اتهام ارتشا از سوی دادسرای کارکنان دولت بازداشت شد. پیش از این هم دیده‌بان شفافیت و عدالت برعلیه رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام جرم کرده بود.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان جنگل‌ها را عزل کنید/ اعلام جرم دیده‌بان شفافیت و عدالت علیه آقایی

انتشار این خبر پس از بازداشت مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در حدود سه‌هفته پیش باعث گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر خداحافظی حجتی از وزارت کشاورزی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از منابع آگاه خبر داد محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی چند روزی است که از سمت خود استعفا داده است.

هرچند این اخبار به سرعت تکذیب شد. سیدعلی محققی روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گوی کوتاه تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: خبر استعفای «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی کاملا دروغ است.

یک منبع آگاه در دفتر رییس جمهور در گفت و گو با ایسنا خبر  استعفای محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی را که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد تکذیب کرد.

***

سفر خانوادگی جهانگیری با هواپیمای اختصاصی

فارس نوشت: «اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور روز ۲۷ مهر به‌منظور حضور در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی و زیارت عتبات عالیات به همراه اعضای همسر، دو داماد، دو دختر، نوه دختری، دو فرزند پسر به عراق سفر کرده بود.

اما این تمام ماجرا نبوده است. همسران برخی وزرا، معاونان رئیس جمهور، اعضای دفتر جهانگیری و مشاوران وی نیز در این سفر حضور داشته‌اند و جهانگیری را تنها نگذاشته‌اند. 

‏بر اساس اطلاعات سایت «فلایت رادار»، ایرباس321 متعلق به آشیانه جمهوری اسلامی با کال ساین مخصوص رئیس مجلس (IRAN04)در روز 27 مهر یعنی همان روز سفر آقای جهانگیری به عراق رفته و مجددا به تهران بازگشته است.

آیا آن طور در تصاویر منتشره در دو خبرگزاری ایسنا و ایرنا نشان داده شده است، جهانگیری تمامی نزدیکانش را همراه خود به سفر زیارتی برده‌ است؟ هر چند این سفر رسمی نبوده و تنها یک سفر سیاحتی تلقی می‌شود اما طبق پروتکل‌های موجود پرواز اختصاصی صرفاً به سفرهای رسمی مقامات تعلّق می‌گیرد، نه سفرهای سیاحتی. 

در صورت صحت تصاویر، در حالی که بسیاری از مردم در مرز‌ها با مشکلات عدیده برای رفتن و بازگشتن به سفر معنوی اربعین حسینی در کشور عراق روبرو بودند، خانواده آقای جهانگیری با کدام مجوز با پرواز اختصاصی که ویژه سفرهای رسمی مقامات کشور است، به نجف رفتند و برگشتند؟»

بیشتر بخوانید:

خانواده جهانگیری چگونه با پرواز اختصاصی به سفر غیررسمی رفتند؟ + تصاویر

***

آخرین اخبار از شورای وحدت اصولگرایان

پرویز سروری عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلاب در گفت‌وگو باتسنیم از تسریع در فعالیت انتخاباتی شورای ائتلاف خبر داد و گفت که برنامه‌ریزی‌های شورای ائتلاف به‌خوبی پیش می‌رود و ان‌شاءالله به‌زودی سخنگوی شورا انتخاب و به مردم معرفی خواهد شد.

وی درباره محوریت شورای ائتلاف گفت: آقای دکتر حدادعادل به‌عنوان رئیس شورای ائتلاف، محوریت برنامه‌های شورا را به‌عهده دارد؛ البته نظر همه گروه‌های انقلابی در شورا مورد توجه قرار می‌گیرد و این‌طور نیست که به نظرات دیگر اعضای شورا بی‌تفاوتی شود.

عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلاب در پاسخ به سؤالی درباره برنامه جبهه پایداری برای پیوستن به شورای ائتلاف، گفت: صحبت‌های خوبی با دوستان پایداری انجام‌شده و ما با توجه به شناختی که از اعضای پایداری داریم، انتظارمان این است که این جبهه، شورای ائتلاف را در تشکیل مجلسی کارآمد همراهی کند، لذا ما امیدوار به استفاده از ظرفیت همه گروه‌های درون انقلاب از جمله جبهه پایداری هستیم.

سروری همچنین درباره نقش جامعه روحانیت در شورای ائتلاف و نمایندگان این تشکل در شورا، تصریح کرد: تمام فعالیت‌های شورای ائتلاف مورد توجه جامعه روحانیت است و آقایان، تقوی، مصباحی‌مقدم و موسی‌پور به‌نمایندگی از جامعه روحانیت در جلسات شورای ائتلاف حضور دارند.

***

روایت مشاور قالیباف از یک نظرسنجی درباره انتخابات ۱۴۰۰

حسین قربان‌زاده مشاور قالیباف در گفت‌وگو با نامه‌نیوز وضعیت برخی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی کرده است.بخش‌‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

(درباره احتمال نامزدی ظریف): با وجودی که وضعیت دولت مستقر در نظرسنجی ها خوب نیست اما وضعیت آقای ظریف خوب است. آقای ظریف به علت دیپلمات بودن یک ظرفیت و اقبال مردمی دارد. او گرچه به اقتضای دولت روحانی با جریان اصلاح طلبی همراه شد اما اصلاح طلب و مرد سیاستمدار در قالب انتخابات ریاست جمهوری نیست. البته در کشورها سیب سیاست هزار چرخ می خورد و شاید در لحظه آخر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان روی حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری به اجماع برسد و افراد مختلف آقای ظریف را قانع به حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری کنند.

(درباره آذری جهرمی و سورنا ستاری):‌ نام آنها در فضای سیاسی مطرح است اما همین الان اگر در خیابان از مردم درباره آقای جهرمی و ستاری سئوال شود، شاید خیلی ها آنها را نشناسند؛ کما اینکه در نظرسنجی ها درجه ناشناس بودن آقایان جهرمی و ستاری بالاست اما این فاکتور منفی محسوب نمی شود چون در ماه آخر منتهی به انتخابات است که شخصیت ها در عرصه عمومی ظهور و بروز پیدا می کنند و نگاه مردم متوجه آنها می شود. باید دید یک جریان سیاسی چقدر حاضر است پای یک شخصیت بیایستد و ثانیا ظرفیت آن شخصیت برای رقابت با نامزد جناح رقیب چقدر بالاست؛ این دو مولفه است نتیجه انتخاب نامزد یک جناح سیاسی را رقم می زند.

(احتمال حضور قالیباف در انتخابات)نمی توان گفت چون کسی در گذشته چند مرتبه نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود نسخه اش پیچیده شده است. آقای قالیباف با وجود سه مرتبه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، درنظرسنجی ها محبوبیت و بین رقبای انتخاباتی‌اش ظرفیت دارد. یادمان نرود کسانی نیز در گذشته چندین مرتبه کاندیدا بودند اما الان جایگاهی نزد افکارعمومی ندارند. آقای قالیباف یکی از 5-6 نفر نخست نظرسنجی هاست.

در نظرسنجی ها نام همه افراد از حاج قاسم سلیمانی، آقای رئیسی و آقای قالیباف تا آقایان جهرمی و ستاری وجود دارد که البته برخی از این شخصیت ها اساسا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی شوند. مردم عملکرد آقای قالیباف را در نیروی انتظامی و شهرداری تهران مقایسه می کنند با مدیریت های فعلی و این مسئله محبوبیتی را برای آقای قالیباف می آورد. مردم معمولا کسی که از قدرت کنار می رود اقبال بیشتری به او دارند؛ معتقدم اگر آقای قالیباف ستاد فرمان اجرایی امام یا بنیاد مستضعفان می رفت شاید وضعیتش این نبود. او امروز تنها یک عضو عادی مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما نتیجه افکارسنجی تنها نمی تواند استدلال محکمی برای نامزدی آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری باشد، باید عوامل مختلفی را مبنا قرار داد و براساس آن وضعیت را سنجید به همین علت تصمیم گیری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما معمولا تا ماه های پایانی به تعویق می افتد.