دوازدهمین روز تظاهرات در لبنان

گروه جهان الف،   3980806051

تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی ها در حالی امروز (دوشنبه) وارد دوازدهمین روز خود شد که علاوه بر افشای دخالت های خارجی و حمایت مالی آنان از برخی از طرف های محرک تظاهرات، آمریکا نیز بازی منافقانه ای را با نخست وزیر لبنان در پیش گرفته است.

دوازدهمین روز تظاهرات در لبنان

به گزارش ایرنا، روزنامه "الاخبار" لبنان در گزارشی در این باره نوشت: برگزارکنندگان تظاهرات به ویژه حزب "نیروهای لبنانی" به رهبری "سمیر جعجع" بر مسدود کردن راهها و فلج کردن کشور اصرار دارند؛ اقدامی که یک پیام روشن دارد: جلوگیری از بازگشت روال امور به وضع طبیعی در کشور.

در این شرایط و با دور شدن نیروهای ارتش از راههای ارتباطی و نبود هیچ گونه چشم اندازی برای حل بحران، اوضاع مبهم به نظر می رسد و خطر فروپاشی اقتصادی در حال نزدیک شدن به لبنان است.

12 روز از تظاهرات در لبنان گذشته و این کشور در آستانه فروپاشی مالی است و وضعیتی که پیش بینی می شد یک یا دو سال دیگر رخ دهد، با سرعت بی سابقه ای در حال تحقق است و احتمال اینکه کشور به سمت نامعلوم و هرج مرج پیش رود، بسیار قوت گرفته است.

بازی خطرناک مسدود کردن راهها

اکنون مسدود کردن برنامه ریزی شده راهها و انتخاب بسیار دقیق اینکه کدام مسیرها در شهرها باید بسته باشد، نشان می دهد که هدف از این اقدام ایجاد هرج مرج بزرگ در لبنان است.

در این میان جزییاتی از حمایت برخی کشورهای منطقه از گروههای مشخصی از تظاهر کنندگان، شخصیت ها و رسانه ها نیز برملا شده است، حمایتی که هدف از آن سوق دادن برخی تظاهرکنندگان به سمت بالا بردن سقف خواسته های خود تا نقطه بدون بازگشت است.

با وجود کشمکش و اختلاف نظر بین جبهه قطر و ترکیه از یک سو و امارات و عربستان از سوی دیگر در میان جناحهای سیاسی لبنان، اما همه آنان به عنوان ابزارهای آمریکا فقط در یک چیز اتفاق دارند و آن امنیت اسرائیل و تخریب جهان عرب است و به این ترتیب بازی سوء استفاده از انتفاضه مردمی لبنان و طراحی سناریوی شبیه "کودتا" کلید خورده است.

پول های خارجی در اختیار سمیر جعجع

الاخبار افزود: در این میان "پیر الضاهر" رئیس شورای اداری شبکه تلویزیونی "ال .بی.سی.ای" لبنان چند روز پیش در حضور "سعد حریری" نخست وزیر این کشور اعتراف کرد که به همراه "تحسین الخیاط" و "میشل المر" دو همکار دیگر خود از عربستان و امارات پول گرفته اند .

سعودی ها و اماراتی ها همچنین با پرداخت پول به جعجع آن را به میدان آورده اند تا بار دیگر شبه نظامیان خود و موانع "مسالمت آمیز" را به یاد لبنانی ها بیاورد .

اما قطری ها دیرتر از عربستان و امارات و به خواست ترک ها وارد خط تحریک لبنانی ها شدند؛ ترک هایی که بر طرابلس و عکار در شمال لبنان متمرکز شده اند، زیرا از سال گذشته با استفاده از جمعیت های ترک در تلاش برای توسعه نفوذ روز افزون خود در این منطقه هستند، ترکیه در نظر دارد در شرایطی که امارات به حمایت مالی از برخی افراد مانند الخیاط در طرابلس و "اشرف ریفی" وزیر سابق دادگستری لبنان متوسل شده است، در صحنه توسعه نفوذ در لبنان حضور یافته و در این خصوص توازان را حفظ کند.

قطر نیز حامی مالی حزب "آزادی و جماعت اسلامی" است که هرچند تعداد زیادی از اعضای آن در تظاهرات حضور ندارند، اما بیشتر بر مسدود کردن راههای برخی مناطق متمرکز شده است.

بازی منافقانه آمریکا در سراسر دنیا

الاخبار نوشت: اما آمریکایی ها تا این لحظه  طبق رویکردی که در سراسر دنیا داشته اند، از یک سو به زمامداران دولت اطمینان می دهند و از سوی دیگر در تلاش برای سرنگونی آنها هستند و بر این اساس اکنون هر چند از حریری خواسته اند، استفعا ندهد، اما دست ابزارهای خود را برای حمایت مالی از احزاب و گروههایی که مدیریت فشار بر حریری و دعوت او به استعفا را برعهده دارند، باز گذاشته اند و این گروهها نیز ضمن فراخواندن نخست وزیر لبنان به اجرای اصلاحات، در عین حال مانع تلاش ارتش برای بازگشایی راهها و مسیرها در شهرها هستند، آن هم در شرایطی که مسدود بودن راهها به ویژه جاده جنوب موجب فلج شدن زندگی عادی در لبنان شده است.

و در همین راستا جعجع به مسدود کردن راهها در مسیر مناطق "جل الدیب" و "الزوق" تا "الکوره" در لبنان متوسل شده است.

سناریوی مسدود کردن راهها و جادهها که از دیشب با پارک کردن خودروها به شکل جدیدی آغاز شد، به معنی پیشی گرفتن بر هر تلاش ارتش برای بازگشایی راهها است؛ اقدامی که رئیس جمهوری لبنان قول اجرایی شدن آن را داده بود.

حزب جعجع ضمن مسدود کردن راهها و جادهها در لبنان در تلاش برای القای این است که ارتش با توسل به زور در تلاش برای  بازگشایی راهها است و حادثه تیراندازی دو روز پیش در البداوی در شمال لبنان نیز در همین راستا رخ داد.

در این میان سردرگمی ارتش، مسئولان را نگران کرده زیرا نبود نهاد نظامی بی شک برخورد بین مردم و کسانی را که راهها را مسدود کرده اند، محتمل کرده است .

آیا جبران باسیل از دولت کنار گذاشته خواهد شد

روزنامه لبنانی در ادامه گزارش خود آورده است: اما در خصوص اصلاح کابینه و یا تشکیل دولت جدید به نظر می رسد مسئولان آماده بیرون بردن برخی چهره ها از جمله "جبران باسیل" وزیر خارجه از دولت هستند، البته با در نظر گرفتن این نکته که آیا چنین اقدامی موجب کاهش خشم مردم می شود.

اما به دلایل مختلف هنوز چنین اقدامی انجام نشده است؛ یکی از این دلایل اینکه "میشل عون" با هرگونه گفت و گو در خصوص تغییرات دولت پیش از بازگشایی راهها مخالف است.

این در حالی است که نیروهای لبنانی به رهبری جعجع در تلاش برای مسدود کردن راهها و جادهها در شمال لبنان هستند .

دلیل دیگر اینکه با کنار گذاشتن برخی چهره ها از دولت، بیم آن می رود که تظاهرکنندگان سقف خواسته های خود را تا درخواست برکناری عون بالا ببرند؛ امری که از نظر حزب الله خط قرمز است.

از سوی دیگر برخی خبرها حاکی از این است که در صورت استعفای دولت و مکلف کردن مجدد حریری به تشکیل کابینه، آمریکا مانع وی خواهد شد و به این ترتیب تشکیل دولت در لبنان معلق می ماند.