روایت نشریه آمریکایی از ریاکاری مقامات ایالات متحده در قبال اوضاع سوریه

گروه جهان الف،   3980805054 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آنلاین اینترسپت نوشت آمریکا باید نقش خود را در قتل کردهای سوریه بپذیرد زیرا عوامل این قتل عام زمانی تحت الحمایه واشنگتن بودند. 

روایت نشریه آمریکایی از ریاکاری مقامات ایالات متحده در قبال اوضاع سوریه

به گزارش الف اینترسپت گزارشی با عنوان "همه کس اقدام شورشیان سوریه را در قتل کردها محکوم می کند. اما آیا آمریکا زمانی از آنها حمایت نمی کرد؟" منتشر کرد و به نقش آمریکا در قتل عام کردهای سوریه به دست نیروهایی پرداخت که گفته می شود از حمایت ترکیه برخوردارند. 

نویسده مقاله با اشاره به نام چند سیاستمدار برجسته آمریکایی مطلب خود را با این سوال شروع می کند: چه نکته ای عامل اتحاد بین این افراد بوده است؟ و پاسخ می دهد: حمایت آنها از کسانی که شورشیان معتدل سوری می خواندند و آنها را مسلح کردند. 

آمریکا در تلاش برای سرنگون کردن دولت بشار اسد در سوریه، این نیروها را بین سال های 2013 تا 2017 مسلح کرد. 

در این مقاله به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اشاره شده و آمده است در هفته های اخیر گروه های شورشی سوری که از آنها به عنوان نیروهای تحت الحمایه ترکیه یاد می شود در مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه مرتکب قتل شده اند؛ و به اذعان مارک اسپر وزیر آمریکا، مرتکب "جنایات جنگی" شده اند. 

نویسنده این مقاله با بیان آنکه ترکیه در این کشتارها مسئولیت دارد، می افزاید: اما دوست دارم افرادی در واشنگتن هم مسئول شناخته شوند. چهره های برجسته دمکرات و جمهوری خواه که از اقدام دولت ترامپ در تنها گذاشتن متحدانشان در مناطق تحت کنترل گروه موسوم به "نیروهای دمکراتیک سوریه" (اس دی اف) انتقاد می کنند اما در قبال سیاست خودشان در حمایت از بسیاری از این شورشیان سکوت کرده اند، و روزنامه نگاران هم با بی شرمی به حمایت های سابق دولت آمریکا از آنها، اشاره نمی کنند. 

نویسنده ادامه می دهد: "آیا به همین سرعت فراموش کرده ایم که چگونه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از تعدادی از مبارزان و همچنین چهره های سکولار علیه اسد حمایت کرد؟ در حالی که پنتاگون مبارزان "معتدل" را دست چین کرد تا با داعش بجنگند آن هم در قالب برنامه ای که به تصویب کنگره آمریکا رسیده بود؟ به گفته یک مقام آمریکایی، سکولارها و مبارزان به اصطلاح اسلام گرا عامل کشته و زخمی شدن 100 هزار سرباز ارتش سوریه و متحدانشان شدند، در حالی که نیروهای "معتدل" با ترکیه هماهنگ شدند."

بنابراین گزارش، "فهیم تاستکین" روزنامه نگار ترک در نشریه المانیتور می نویسد: "گروه هایی که به دست آمریکا در غرب فرات آموزش دیده و مسلح شدند، اکنون در حال مبارزه با گروه هایی در شرق فرات هستند که آنها را نیز آمریکا آموزش داده و مسلح کرده بود." 

این گزارش می افزاید: "بسیاری از این شورشیان سوری، عرب و کرد، اسلام گرا و سکولار، نه تنها با دولت اسد که با القاعده و داعش جنگیده اند. اما گروه های شورشی دیگری بودند که از ابتدا خشونت طلب های سلفی در راس آنها قرار داشتند، نیروهایی که از مبارزه همراه القاعده و داعش به خود افتخار می کردند. واقعیت این است که بسیاری از این نیروهای شورشی که اکنون در حال ارتکاب جنایات جنگی علیه کردها هستند، در اوایل جنگ سوریه، مرتکب این جنایات می شدند. و تمسخرآمیز است که تاریخ را بازنویسی و  وانمود کرد این گروه ها هیچ ارتباطی با آمریکا ندارند یا اینکه هرگز از دولت آمریکا حمایت نمی شدند." 

نویسنده می افزاید "سلیم ادریس" وزیر دفاع در دولت خودخوانده موقت سوریه و همچنین فرمانده "ارتش ملی سوریه" – از نیروهای تحت الحمایه ترکیه است که در هفته های اخیر در شمال شرق سوریه وحشت آفرینی کرده اند. در سال های 2012 و 2014  ادریس از اعضای ارشد اف اس ای بود که از جانب جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا "مبعوث" شد تا به شورشیان سوریه کمک کند. وی در می 2013 در سفر مخفیانه یک شخصیت تندرو – جان مک کین – جایزه دریافت کرد. بله مک کین حامی و متحد فرماندهی بود که هم اکنون شخصیت های سیاسی و رسانه ای آمریکا از نیروهایش به شدت انتقاد می کنند.

این گزارش با اشاره به "سیف ابوبکر" که از ارتش سوریه گریخته و گفته می شود به داعش پیوست، می افزاید: وی اکنون فرمانده لشکر حمزه شورشیان سوریه است که پنتاگون در سال 2016  دست چین کرد و سپس نیروهای آن به دست آمریکا آموزش دیده و مسلح شدند. لشکر حمزه اکنون یکی از اصلی ترین گروه هایی است که کردها را در شمال سوریه به قتل رسانده و اخراج می کنند. 

نویسنده به نقل از یک اندیشکده  دولتی در ترکیه می افزاید از 28 گروهی که اکنون بخشی از ارتش ملی سوریه – تحت الحمایه ترکیه - را تشکیل می دهند، 21 گروه پیشتر از حمایت آمریکا برخوردار بودند، 18 گروه از جانب سیا تسلیح شدند، 14 گروه هم دریافت کننده موشک های آمریکایی ضد تانک موسوم به تاو هستند.

اینترسپت می نویسد آیا نباید سیاستمدارانی که از حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های نیابتی سوریه حمایت کرده و اکنون آنها را به ارتکاب جنایات جنگی متهم می کنند، خود پاسخ گو باشند؟ بله رجب طیب اردوغان اکنون دستانش به خون آغشته است و به همان اندازه دونالد ترامپ که مجوز حمله ترکیه به مناطق کردنشین و "پاکسازی" قومی این مناطق را صادر کرد.