چهارمین کنفرانس ملی تجربه کاربر شیراز ۲۹ و ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۸ در شیراز برگزار می‌شود

گزارش بازرگانی،   3980804107
چهارمین کنفرانس ملی تجربه کاربر شیراز ۲۹ و ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۸ در شیراز برگزار می‌شود

همه ما هر روزه، هر ساعت و هر ثانیه در حال حل کردن مسائل مختلف هستیم. این مسائل می‌توانند در حد مسائل سازمانی بسیار بزرگ و پیچیده باشند یا می‌توانند مثل باز کردن یک در بسیار ساده؛ بله! باز کردن یک در معمولی میتواند یک مسأله باشد. شاید برای شما خنده‌دار باشد که به باز کردن در به چشم یک مسأله نگاه کنید چون تنها کافیست که دستگیره را به سمت پایین فشار دهید اما حقیقت این است که تمام چیزهایی که در اطراف ما هستند و باید با آن‌ها تعامل داشته باشیم همه به نوعی یک مسأله هستند. اما معمولا به مسائلی که راه‌حل‌های بسیار واضح و ساده‌ای دارند و هر روز استفاده می‌کنیم به چشم یک مسئله نگاه نمی‌کنیم.

اطراف ما را هزاران مسأله فرا گرفته است و همه ما که به نوعی برای آن‌ها راه‌حل طراحی می‌کنیم می‌توانیم نام خود را طراح بگذاریم. اما یک طراحی خوب باید یک سری ویژگی‌های مشخص هم داشته باشد. ویتریوس معمار مشهور یونانی در کتاب خود برای یک طراحی خوب سه ویژگی مهم برشمرد: اول از همه باید دوام داشته باشد. بعد از آن باید سودمند باشد و در آخر باید زیبا باشد. این سه ویژگی پایه و مبنای مبحثی به اسم «طراحی تجربه کاربر» یا user experinece design شده است. اما دقیقا طراحی تجربه کاربر چیست؟

دونالد نورمن در کتاب طراحی اشیاء روزمره، طراحی تجربه کاربر را این‌گونه معرفی کرده است: «طراحی محصولات، فرآیندها، خدمات، رویدادها و محیط‌ها با تمرکز بر و کیفیت و لذت کل تجربه». نقش یک طراح تجربه کاربر این است که بتواند به نوعی محصولات، خدمات، رویدادها و … را طراحی کند که این تجربه در بهترین حالت ممکن خود باشد و حس خوبی به کاربر خود انتقال دهد. به عبارتی بهتر وظیفه اصلی یک طراح تجربه کاربر، بهبود سطح کیفیت زندگی است.

مبحث «تجربه کاربر» یا به اختصار UX از دهه 90 میلادی در کسب‌و‌کارها خود را نشان داد. هرچند که در ابتدا طراحان با عنوان HCI Designer و پس از آن با عنوان Interaction Designer در شرکت‌های مختلف فعالیت داشتند اما در نهایت در ابتدای قرن 21 میلادی با عنوان UX Designer فعالیت اصلی خود را آغاز کردند. فراگیری UX تا آن‌جایی پیش رفت که حتی قوانین و مبانی UX در سال 2010 به عنوان استاندارد کیفیت در لیست استانداردهای ISO با شماره ISO9241 ثبت گردید. چرا که وظیفه یک UX Designer بهبود سطح کیفیت زندگی است.

جامعه تجربه کاربر شیراز در راستای گسترش و توسعه تفکر طراحانه و ارتقای دانش بومی UX در کشور از سال 1393 با برگزاری نشست‌های ماهانه و کنفرانس ملی فعالیت خود را آغاز کرد. امسال چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز در 29 و 30 آبان ماه 1398 در سطح ملی در سالن سینا صدرا شیراز برگزار می‌شود. این کنفرانس ملی در شرایطی برگزار می‌شود که نه تنها تیم برگزاری بلکه سخنران‌ها و شرکت‌کننده‌ها نیز از اقصی نقاط ایران هستند. در چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز حدود 100 طرح از 18 استان در ایران برای سخنرانی در کنفرانس دریافت شد و توسط کمیته علمی داوری شدند.

کمیته علمی چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز عبارتند از دکتر بیژن آریانا، استاد تمام دانشگاه چالمرز سوئد و دکتر فاطمه کمالی، محقق تجربه کاربر دانشگاه کویینزلند استرالیا با کارگردانی امید امرایی بنیان‌گذار جامعه تجربه کاربر شیراز.

 

تاکنون از 24 شهر و 16 استان در کشور برای شرکت در این کنفرانس ملی ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از نیمی از ظرفیت سالن تکمیل شده در حالیکه هنوز کمیته علمی سخنران‌های انتخابی را روی وب‌سایت رسمی تجربه کاربر شیراز اعلام نکرده‌اند.

افرادی که تمایل به حضور در این کنفرانس دارند از طریق وبسایت رسمی تجربه کاربر شیراز ثبت‌نام می‌کنند.