دستورالعمل انتخاباتی زیباکلام/ آیا عملکرد رئیسی در مبارزه با فساد، نمایشی است؟/ انتقاد روزنامه کیهان از آشنا

گروه سیاسی الف،   3980804106 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

دستورالعمل انتخاباتی زیباکلام/ آیا عملکرد رئیسی در مبارزه با فساد، نمایشی است؟/ انتقاد روزنامه کیهان از آشنا

انتقاد شدید روزنامه‌نگار اصولگرا از روحانی

 حسن روحانی در سخنرانی خود در دانشگاه تهران خواستار برگزاری رفراندوم درباره تعامل یا تقابل با دنیا شد. مهدی فضائلی، روزنامه‌نگار اصولگرا درباره این سخنان در توییتر نوشت:

«۱-طبق نظرسنجی‌ها میزان محبوبیت آقای روحانی به پایین ترین حد خود طی ۶سال گذشته رسیده است. از خروارها وعده داده شده، مشتی هم به نتیجه نرسیده، حکم فساد مالی حسین فریدون قطعی و اجرا شده و وارد فصل انتخابات هم شده‌ایم. چه باید کرد؟

۲-ظاهراً راهنمایی مشاوران که متأسفانه با ذائقه رئیس جمهور نیز سازگار است فرافکنی و حاشیه سازی و ایجاد دوقطبی های غیرواقعی است.

۳-آقای روحانی!شما مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خودتان در ۱۲ مرداد ۹۶ را فراموش کرده‌اید که رهبر انقلاب فرمودند:«جهت‌گیری دوم،تعامل گسترده با دنیاست؛این توصیه همیشگی ما است که درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمنان ما و سلطه‌گران عالم دنبالش هستند.ما می‌توانیم با دنیا ارتباطات وسیع و گسترده داشته باشیم،هم به ملت‌ها و دولت‌های دیگر کمک کنیم،هم از کمک آنها بهره‌مند بشویم.»

۴-اتفاقاً یکی از بزرگترین ضعف‌های آقای روحانی ناتوانی در تعامل با جهان و محدود کردن دیپلماسی کشور به رابطه چند کشوری است که بیشترین مشکلات را برای کشور داشته و کمترین منفعت را.آقای روحانی نه زبان چینی بلد است نه روسی نه هندی نه عربی نه...!فقط زبان انگلیسی می‌داند.آن هم بسیار ضعیف!

۵-آقای روحانی! برای پاسخ به سوال تعامل یا تقابل با جهان، رفراندوم لازم نیست. فیش های تعامل با دنیا را در فرمایشات رهبری مطالعه کنید، کافی است!»

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی رفراندوم لازم نیست

آقای روحانی! لطفا از این دوگانه ها فراتر بروید

***

آیا عملکرد رئیسی در مبارزه با فساد، نمایشی است؟

حسن روحانی در بخش‌هایی از سخنانش در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت گفت: «معتقدیم تا زمانی که در کشور شفافیت نباشد، بقیه امور در مسیر مبارزه با فساد جنبه نمایشی دارد و به درد ملت نمی‌خورد.»

خبرنگار روزنامه دولتی ایران از اکبر ترکان درباره این بخش از سخنان روحانی سوال کرده است و پاسخی شنیده است که احتمالا برایش غیرمنتظره بوده است. ترکان در پاسخ گفته است:

«به باور من مبارزه با فساد آغاز شده است. این را از آن جهت می‌گویم که رئیس قوه قضائیه این کار را از معاونت قوه قضائیه و از قضات فاسد آغاز کرد. پس به نظرم جدی است و من امید بسته‌ام که این مبارزه به جایی برسد. زیرا اگر این مبارزه خدایی ناکرده به جایی نرسد ما باید نگران به خطر افتادن اصل نظام مان باشیم.

با وجود برداشت مثبتی که از اقدامات اخیر قوه قضائیه دارم، معتقدم که این آغاز مبارز با فساد است و ما راه زیادی برای تعمیق آن داریم. ما هنوز به این موضوع وارد نشده ایم که با مفاسدی که از طریق بعضی نمایندگان مجلس پیش آمده باید چه کنیم. مشخص نکرده‌ایم که با نماینده‌ای که هزینه تبلیغاتش برای تمدید نماینده شدنش بیش از درآمد چهارساله اش هزینه می‌کند چه کنیم. باید به این مسائل وارد شویم و آن را شفاف کنیم. این شفافیت مسأله‌ای است که باید به تمام صاحب منصبان در همه قوا تسری پیدا کند و قانونی شود. بنابراین مبارزه‌ای که آغاز شده باید ادامه یابد اما باید بتدریج عمق پیدا کند.»

***

چرا علم‌الهدی در قامت سخنگوی امام رضا علیه‌السلام سخن می‌گوید؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: امام جمعه مشهد گفت: «نیروهای انقلابی را تندرو دانستن و آنها را از صحنه بیرون کردن و مخالف امام رضا نشان دادن، امام رضا را خشمگین می‌کند. حجت‌الاسلام سید احمد علم‌الهدی گفت عده‌ای اعتقاد ندارند که دین می‌تواند جامعه را اداره کند. اگر شاه سلطان حسن‌ها مدیران جامعه شوند، کار جمهوری اسلامی تمام خواهد شد. کسی روی کره زمین به شما به‌خاطر برجام احترام نمی‌گذارد».

معلوم نیست چرا آقای علم‌الهدی در قامت سخنگوی امام رضا علیه‌السلام سخن می‌گوید! علاوه بر این، اصولاً ایشان با تکیه بر کدام آمار می‌گوید کسی روی زمین به شما به‌خاطر برجام احترام نمی‌گذارد؟ پیشنهاد می‌شود آقای علم‌الهدی، یک همه‌پرسی انجام دهد تا معلوم شود برجام در کشور چقدر طرفدار دارد.

گفتنی است مطابق نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند، حمایت ایرانی‌ها از برجام به کمتر از نصف جامعه یعنی حدود ۴۲% رسیده است.

***

دستورالعمل انتخاباتی زیباکلام برای اصلاح‌طلبان

صادق زیباکلام در پاسخ به پرسش نامه نیوز درباره حجم حمایتی که هنوز طبقه متوسط شهری از اصلاح طلبان می‌کند، توضیح داد: در انتخابات 94 و 96 ما شاهد مشارکت بسیار بالایی در میان مردم بودیم. میزان مشارکت در انتخابات اردیبهشت 96 که به انتخاب حسن روحانی انجامید، بسیار تاریخی بود. اما پس از آن حجم از تبلیغات و دعوت مردم به انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان، بخش زیادی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، نتایجی را دیدند که موجب سرخوردگی عمومی میانشان شد. هم عملکرد دولت و هم عملکرد فراکسیون امید در مجلس به نحوی نبود که این بدنه اجتماعی همچنان به همان میزان از انتخاب خود راضی بماند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود: تا امروز که حدود دو سال از ماجراهای داخلی و خارجی سال ۹۶ می‌گذرد، نه اکثریت قاطع اصلاح طلبان و دوستان لیست امید، و نه کارگزاران و نه شخص رئیس جمهور هیچکدام در کنار کسانی که این روزها از آنها مایوس شده‌اند، ننشسته‌اند و حرفای آنها را نشنیدند و به آن‌ها توضیحی درباره علت اصلی ناکامی‌ها و عدم عمل به وعده‌هایشان ندادند. توضیحاتی هم که تاکون داده شده، در حد برخی بهانه‌های قدیمی بوده که همواره سالهاست تکرار شده است. من مشکل اصلی اصلاح طلبان را فعلا این می‌بینم.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که: «نباید این انتظار را داشته باشیم که همه توضیح دولتی‌ها و مجلسی‌ها و اصلاح طلبان را قبول کنند» تصریح کرد: برخی این را طی توضیحات خواهند پذیرفت و سعی می‌کنند قبول کنند که اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان خیلی هم در وضعیت موجود مقصر نبودند و موانع دیگری در تحقق شعارها وجود دارد که برداشتن آنها زمان بیشتری می‌‌طلبد، برخی نیز این توضیحات را نخواهند پذیرفت؛ اما مسئله فعلا این است که اصلاح‌طلبان فعلا تمایلی برای بازگشت به درون جامعه و اراده‌ای برای توضیح -حتی به آن جمعیتی که ممکن است دوباره تمایل به مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان داشته باشند- را نیز ندارند.

***

چه کسی سرلیست اصلاح‌طلبان می‌شود؟

زمزمه عدم حضور محمدرضا عارف در انتخابات امسال مجلس هر روز بیشتر می‌شود. عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دلایل کاندیدانشدن عارف در انتخابات به فرارو گفت: «آقای عارف کاندید نخواهد شد، در این رابطه هر چند که بنده عضو شورای عالی نیستم، اما حضور فعالی در جلسات دارم و این استنباط بنده است، از سوی دیگر آقای عارف نیم نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ دارد و به همین خاطر نامزد انتخابات مجلس یازدهم نخواهد شد.»

ناصری اضافه کرد: «دلیل دومی که آقای عارف نامزد نمی‌شود، به خاطر این است که راهی آغاز شده که بسیار اتفاق خوبی‌ است، قرار شده اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که حق رای دارند در این تشکل به منظور انسجام فعالیت‌ها و به منظور هرچه بهتر بسته شدن لیست‌ها، خود نامزد نشوند، که در این زمینه آقای عارف پیشقدم شده است، اگر چنین چیزی روی دهد، به طور طبیعی لیست‌های اصلاح‌طلبان متفاوت از سال ۹۴ بسته خواهد شد.»

اما علی صوفی درباره عدم کاندیداتوری عارف در انتخابات مجلس به نامه نیوز گفت: از الان نمی توان اعلام کرد که آقای عارف قطعا نامزد انتخابات مجلس نمی شود و اگر او نیامد چه کسی لیدر خواهد شد چون موضوع عدم کاندیداتوری در انتخابات مجلس را خود او باید اعلام کند. نکته دیگر آنکه، توانایی اصلاح طلبان برای دادن لیست 30 نفره در تهران محل تردید است تا چه رسد به اینکه بگوییم جایگزین آقای عارف چه کسی خواهد بود.

وی درباره احتمال قرار گرفتن سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت دولت روحانی در سرلیستی اصلاح طلبان بیان کرد: او وابستگی مشخصی به یک جریان سیاسی خاص ندارد اما اگر قرار به انتخاب سرلیست باشد باید یک چهره شاخص اصلاح طلب برای این منظور معرفی شود که این ویژگی را آقای سیدحسن قاضی زاده هاشمی ندارد.

این فعال اصلاح طلب یادآور شد: نکته دیگر آنکه آقای پزشکیان در سه دوره هشتم، نهم و دهم نماینده مردم تبریز در مجلس بود، امکان دارد در این دوره از تهران کاندیدا شود.

وی درباره احتمال سرلیستی مطهری در جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس در صورت عدم کاندیداتوری عارف اظهار کرد: احتمال هر چیزی هست اما الان نمی توان قطعی گفت.

***

حمله روزنامه کیهان به آشنا

کیهان نوشت: «مشاور رئیس‌جمهور، به جای پاسخگویی درباره فعالیت کانال ضدانقلاب آمدنیوز، به فرافکنی و رد‌ گم‌کنی متوسل شد.

حسام‌الدین آشنا در توییتر و کانال تلگرامی خود، ضمن طرح چند پرسش نوشت:

سؤال: نامردنیوزها چرا و چگونه متولد می‌شوند؟ چگونه و به چه اخباری دسترسی پیدا می‌کنند و چگونه دروغ می‌سازند؟ چرا افراد حقیقی و حقوقی، دانسته آنها را بازی می‌دهند یا ندانسته از آنها بازی می‌خورند؟ هزینه این بازی‌های خطرناک برای ملت چقدر است؟ چه باید کرد تا این بازی‌ها تمام شود؟

تلاش برای غبارآلود کردن فضا توسط آقای آشنا در حالی است که مدیر کانال آمدنیوز سال گذشته در گفت‌وگو با یکی از عناصر ضدانقلاب و درباره علت حمایت گسترده این کانال از روحانی در انتخابات 96 گفت «ما تحلیل داشتیم. آن حمایت، برای افزایش ناکارآمدی و رساندن کشور به نقطه جوش بود.»

اکنون انتظار این است که اولا روشن شود کدام عملکردها و سوءمدیریت‌ها در دولت، ترمینال رسانه‌ای دشمن را به این طمع انداخته بود که کشور به نقطه انفجار سوق داده می‌شود؟...

ثالثا هزینه این بازی خطرناک، ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی در چند سال گذشته، تحمیل تورم انتظاری به مردم، و غافل کردن عوام و خواص از مسائل مهم کشور بوده و مسئولیت همه آنها بر دوش دولت سنگینی می‌کند. این البته سوای مسئولیت کسانی است که دانسته، با شبکه عنکبوتی دشمن همکاری کرده و برای نامردی‌های آن بستر و ملاط اطلاعاتی فراهم کردند. بازگشایی جعبه سیاه کانال آمدنیوز، حتما پاسخ بسیاری از سؤال‌ها را در این باره خواهد داد.»