عضو کمیسیون شوراهای مجلس: مخالفت دولت با طرح "تعطیلی پنجشنبه‌ها" غیرمنطقی است

گروه اجتماعی الف،   3980804019 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و طراح طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها، آخرین وضعیت این طرح را تشریح کرد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس: مخالفت دولت با طرح "تعطیلی پنجشنبه‌ها" غیرمنطقی است

بیت الله عبداللهی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه این طرح، ابتدا پس از طراحی و تدوین، توسط تعدادی از نمایندگان هم امضا شده و مورد تأیید قرار گرفت، اظهار داشت: پس از جمع آوری امضا، این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس هم مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

وی با بیان اینکه اکنون در نوبت رسیدن و مطرح شدن در صحن علنی مجلس است، افزود: تعطیلی پنجشنبه‌ها بدون فوریت است، لذا ممکن است به‌زودی به صحن علنی مجلس برسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و طراح طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها، با اشاره به دلایل طراحی این طرح گفت: در شرایطی که تهران تعطیل است، استان‌ها هم به تبعیت از تهران با کاهش حجم کاری و رکود و تعطیلی تا ساعت 12.30 مواجه هستند، ضمن اینکه اگر آلودگی تهران بهانه تعطیلی پنجشنبه‌ها در تهران است، اکنون اغلب شهرها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس و عدم تعطیلی پنجشنبه‌های ادارات، خانواده‌های کارمند را با چالش جدی مواجه کرده است ابراز داشت: از سوی دیگر تعدادی از ادارات مانند برق و آب و نفت و گاز و مخابرات تعطیل است و بقیه ادارت هم نیمه تعطیل است و این موضوع برای دولت هزینه زا است که با تعطیلی بار مالی دولت هم کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با تعطیلی پنجشنبه‌ها، اقتصاد کشور در حوزه گردشگری رونق یافته و سفر مردم بین روزهای پنجشنبه و جمعه تقسیم شده و حجم ترافیک سفرها کاهش می‌یابد، اضافه کرد: بهره وری ادارات هم در ساعات پایانی اداری است و با تعطیلی در ساعت 14، عملاً بهره وری کاهش می‌یابد ولی در عوض تعطیلی پنجشنبه‌ها، باید ساعات کاری آن در ایام هفته توزیع شده و تعطیلی ادارت در ساعت 16 باشد تا مردم هم بتوانند به خوبی از خدمات ادارات بهره مند شوند.

عبداللهی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند برای کاهش روزهای تعطیل کشور در مقابل تعطیلات هفتگی جهانی، تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه منتقل شود تا اقتصاد کشور آسیب نبیند، گفت: این مسئله اصلاً موضوعیت ندارد چراکه مرکز اقتصاد ایران که تهران است و وزارتخانه‌ها و گمرک در تهران، پنجشنبه‌ها تعطیل است، آن وقت با تعطیلی پنجشنبه‌ها در شهرستان‌ها اقتصاد ایران ضربه می‌خورد؟

وی تاکید کرد: معتقدم تعطیلی تهران و عدم تعطیلی ادارات در شهرستان‌ها، یک تبعیض بزرگ بین مرکز و پیرامون است، اگر این موضوع یک حقی است، برای همه کشور باید لحاظ شود، ضمن اینکه این موضوع یک ناهماهنگی بین مرکز و شهرستان‌ها ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و طراح طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها، مخالفت دولت با این طرح را غیر منطقی دانست و گفت: نباید فقط برای تهران امتیاز قائل شد ولی برای شهرها با منطقی که عرض کردم تبعیض قائل شد در حالی که نه تنها در اقتصاد کشور اثر منفی ندارد، بلکه بار مالی دولت را کاهش می‌دهد.