ادامه اعتراضات در لبنان؛ انگشت اتهامات به سمت جعجع

گروه جهان الف،   3980802107

اعتراضات در لبنان همچنان در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد و رایزنی‌ها در خصوص چگونگی حل این بحران نیز همچنان در جریان است.

به گزارش تسنیم به نقل از  العهد عصر دیروز سعدحریری نخست‌وزیر لبنان٬ ریاست نشست کمیته وزارتی به منظور بررسی اصلاحات مالی و اقتصادی را در بیت‌الوسط بر عهده داشت. این جلسه با حضور علی حسن خلیل، سلیم جریصاتی، یوسف فینیانوس، محمد فنیش، وائل أبو فاعور، جمال الجراح، محمد شقیر، عادل افیونی، صالح الغریب، البرت سرحان، منصور بطیش و محمودمکیه دبیر کابینه لبنان و تعدادی از مشاوران برگزار شد. در این نشست٬ پیش‌نویس قانون بازگرداندن اموال عمومی غارت‌شده مورد بررسی قرار گرفت.

لبنان ,

همچنین حریری از انجمن وکلای بیروت و شمال خواست تا در خلال 10 روز یک کارگاه با مشارکت وزارت دادگستری ترتیب داده و نظرات وکیلان از جمله وکلای جامعه مدنی را در این خصوص جویا شوند.

حسن فضل‌الله: حزب نیروهای لبنانی تظاهرات مردمی را تحریک می‌کنند

لبنان ,

حسن فضل‌الله عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت با تاکید بر اینکه کار رسانه‌ها باید محافظت‌شده باشد و توهین و هجمه‌ای ضد هیچ‌کس صورت نگیرد٬ اشاره کرد که باید بر آزادی و تحرکات صلح‌آمیزمان نیز محافظت شود.

وی تصریح کرد که درگیری‌های نبطیه به دنبال مطالبات تاجران و برخی از مردم که خواستار بازشدن راه‌ها بودند صورت گرفته است. فضل‌الله خاطرنشان کرد: شهرداری زیر فشار مردم است؛ بنابراین ممکن است درگیری‌هایی به وجود بیاید و ما اقدام خشونت‌آمیز ضد هرگونه تظاهرات و یا اعتصاب و نیز بسته‌شدن راه‌ها به روی مردم را رد می‌کنیم.

عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت تاکید کرد که اجازه نداریم تا به بهانه تظاهرات به خاطر گرسنگی٬ مردم را هم با خود گرسنه نگه داریم. وی اضافه کرد که از نیروهای امنیتی حمایت می‌کنم تا راه‌ها را به گونه‌ای باز کنند که حقوق همه حفظ شود.

وی سوال کرد که آیا عزل رئیس‌جمهور در این تظاهرات‌ خیابانی کار درستی است؟ فضل‌الله اشاره کرد که هدف برخی از نیروهای سیاسی همین بوده و حزب نیروهای لبنانی(به ریاست جعجع) که محاسبات خاصی با جریان آزاد ملی دارد٬ تحرکات مردم در خیابان‌ها را سازماندهی می‌کند.

حسن فضل‌الله از یک جهت دیگر اشاره کرد که به نام خودم خبرهایی را ضد کسانی که با اموال دولتی بازی می‌کنند مطرح کرده و از دستگاه قضایی می‌خواهم تا بیانیه صریحی در خصوص سرنوشت این پرونده‌ها و مدارک موجود ارائه دهد.

عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت تصریح کرد که این تحرکات ملی مردم٬ دستاوردهایی داشته اما می‌ترسیم این دستاوردها در محافل سیاسی از بین برود و نمی‌خواهیم که این مشکل را تنها محدود به یک نفر کنیم؛ چراکه این یک مشکل سیاسی و اقتصادی است که مسئولیت آن بر عهده این دوره و این دولت نیست.

تماس عون و اسقف اعظم

لبنان ,

یک منبع پیگیری‌کننده تماس میان میشل‌عون رئیس‌جمهور لبنان و کاردینال «بشاره پطرس راعی» اسقف مارونی‌های این کشور گزارش داد که این دو در تماسی که باهم داشتند تاکید کردند که گزینه‌های مطرح شده همان گزینه‌های روی میز است٬ اما برای رسیدگی به این اوضاع باید به روش دموکراتیک و تحت قانون اساسی عمل شود.

این منبع اشاره کرد که دوطرف همچنین در این تماس تاکید کردند که دغدغه مردم همان دغدغه مشترک میان بعبدا و بکرکی بوده و بنابراین باید مطالبات ملت را برآورده کرد.

منبع مذکور خاطرنشان کرد که فراخوان گفتگو با همه گروه‌های کشور به معنای آن است که به نوعی یکپارچگی میان همه وجود دارد.

منابع بعبدا نیز تصریح کردند که در این مباحثات٬ موضوع کنارگذاشتن جبران باسیل وزیرامورخارجه کشور از دولت در چارچوب روند جایگزینی وزیرانی که به دنبال تحریک مردم هستند و یا سایر وزیرانی که نامشان مطرح شده رد شد.

این منابع همچنین خاطرنشان کردند که این اطلاعات٬ حاصل خیالبافی‌های برخی است؛ اما اینکه برای حل بحران و رسیدگی به این اوضاع وپرکردن جای چهار وزیر حزب نیروهای لبنانی که از دولت استعفا داده‌اند٬ بیش از یک سناریو وجود دارد را انکار نمی‌کنیم.

اتحادیه عرب٬ حریری را به گفتو با مردم دعوت کرد

لبنان ,

اتحادیه کشورهای عربی به سعدحریری نخست وزیر لبنان توصیه کرد که بهترین راه حل در خصوص رسیدگی به تحرکات ملی و حل این بحران خطرناک گفتگو با مردم است.

به گفته یک منبع دیپلماتیک که سه‌شنبه گذشته در جلسه نمایندگان گروه بین‌المللی برای حمایت سیاسی و امنیتی از لبنان٬ با حریری در السرای الحکومی شرکت داشت٬ عبدالرحمن صلح نماینده لبنان دراتحادیه عرب٬ موضع این اتحادیه را به حریری اعلام و تصریح کرد که نمی‌توان در برابر گروهی که تحرکات ملی مردم لبنان را در میدان‌های بیروت و سایر مناطق کشور تایید می‌کنند٬ ایستاد.

این منبع همچنین اشاره کرد که صلح به حریری خاطرنشان کرد که اتحادیه عرب هیچ مداخله‌ای در امورداخلی لبنان ندارد٬ اما او می‌خواهد تا به عنوان یک عضو موسس این اتحادیه٬ توجه اتحادیه کشورهای عربی را برای کمک به لبنان جلب کند.

منبع مذکور ادامه ادامه داد که یان کوبیش هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور لبنان نیز نشست نمایندگان یک گروه با حضور پنج عضو دائم سازمان ملل ، سفیران آلمان و ایتالیا ،سفیر اتحادیه اروپا و نماینده اتحادیه عرب در لبنان برگزار کرد.

شرق‌الاوسط گزارش داد که اوضاع لبنان به طور کامل بررسی شده و نتیجه این شد که کوبیش روز پنجشنبه با میشل‌عون دیدار کرده و نتایج مذاکرات این گروه با سعد حریری و گفتگوهای دیروز اعضای آن در یرزه و نیز نتیجه‌ای که به آن رسیده‌اند مبنی بر اینکه نباید به سخنرانی‌های رسانه‌ای و میدانی اکتفا کرده و باید با نمایندگان این تظاهرات‌ها گفتگو کنند٬را به اطلاع وی برساند.

یک منبع دیدارکننده با حریری: امور در دور باطل می‌چرخد

لبنان ,

روزنامه الجمهوریه به نقل از یکی از دیدارکنندگان با سعد حریری گزارش داد که امور در یک دور باطل می‌چرخد. این منبع اشاره کرد که حریری از طریق تماس‌ها و رایزنی با رئیس‌جمهور و منابع نظامی و امنیتی برای همگام ماندن با تحولات٬ همچنان به تلاش‌های خود فراتر از سطح داخلی و مالی و سیاسی و دولتی ادامه می‌دهد.

روزنامه الجمهوریه خاطرنشان کرد که هیئتی از حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه صراحتا به حریری اعلام کرده‌ که وزرای آن در حال آماده‌سازی برای استعفا از دولت هستند؛ اما از اقدام یک‌جانبه خودداری می کنند و خواستار اقدامی مشابه آن هستند تا دولت مورد اعتماد مردم تشکیل شده و آن‌ها را از خیابان ها بیرون بکشد. طبق گزارش‌های این روزنامه٬ یکی از وزرای این حزب٬ همین موضع حزب سوسیالست ترقی‌خواه را به نبیه بری رئیس پارلمان این کشور اعلام کرده است.

منابع همچنین با اشاره غیرمستقیم به ادعاها ضد نجیب میقاتی٬ درباره خطرات برخی اقدامات مانند تحریک دستگاه قضایی برای انجام اقدامات غیرمنطقی و شتاب‌زده هشدار دادند.

این منابع همچنین به اهمیت برخورد مسالمت‌آمیز با تظاهرات‌کنندگان لبنانی و تلاش برای جلب رضایت افکار عمومی و خودداری از رفتارهای خشونت آمیز که منجر به تحرکات گسترده‌تر از امروز مردم خواهد شد تاکید کردند.