کارشناس مسائل بین‌الملل: برجام گروگان ناتوانی اروپا و زورگویی آمریکا شده است

گروه جهان الف،   3980802078

نماینده پیشین ایران در لندن با بیان اینکه اروپا و آمریکا اجرای برجام را گروگان ناتوانی و زورگویی خود کرده‌اند، گفت: ایران که بر اساس گزارش‌های متعدد آژانس به تعهداتش عمل کرده و هم اکنون هم در حال اجرای بخش اعظم تعهدات خود است.

برجام گروگان ناتوانی اروپا و زورگویی آمریکا شده است

«سید جلال ساداتیان» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به تلاش فرانسه و ژاپن برای گشودن یک خط اعتباری ۱۸.۴ میلیارد دلاری با هدف حفظ توافق هسته‌ای گفت: بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، با وجود آنکه نقض صریح برجام از سوی یک کشور عضو مهم این توافق رخ داده بود، ایران به مدت یک سال تعهداتش را به صورت کامل انجام داد.

وی ادامه داد: در این مدت، اروپایی‌ها وعده دادند که نه تنها تعهداتشان را براساس برجام انجام دهند بلکه زیان‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام را هم جبران خواهند کرد اما در این مدت آنچه شاهد بودیم، عدم انجام تعهداتشان بوده است که علت‌آن یا به خاطر ناتوانی یا به خاطر عدم اراده آنها بوده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در مقابل کمپین فشار حداکثری آمریکا، ایران رویکرد مقاومت حداکثری را در پیش گرفته است، اظهار داشت: در پیش گرفتن رویکرد مقاومت حداکثری و استفاده از همه ظرفیت‌ها موجب شده تا هرچند فشارهایی بر ایران وارد شود اما آمریکا در پیگیری سیاست خود علیه ایران ناکام باشد چرا که در این مدت، ایران هم نفت، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی خود را فروخته و هم به درآمدهای حاصل از این فروش آن دست یافته است.

ساداتیان با بیان اینکه هم آمریکا و هم اروپا می‌دانند سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران نتیجه نداده و طرح ترامپ به شکست انجامیده است، تصریح کرد: ترامپ خود را در برابر مقاومت ایران شکست خورده می‌بیند و همین مسئله موجب شده تا او برای دیدار با ایران و رسیدن به توافق جدید به هر دری بزند. همانطور که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترامپ هر کاری را انجام داد تا با رئیس‌جمهور دیدار کند.

سفیر اسبق ایران در انگلیس با تاکید بر اینکه مقاومت ایران در برابر فشارهای بی‌سابقه آمریکا موجب ارتقای جایگاه تهران در عرصه بین‌المللی شده است، خاطرنشان کرد: این سیاست موجب شده تا امارات از یمن خارج شود و به دنبال ترمیم رابطه ابوظبی با تهران باشد و محمد بن سلمان که هر روز برای ایران شاخ و شانه می‌کشید و بد و بیراه می‌گفت، از طریق نخست‌وزیران پاکستان و عراق به ایران پیام بدهد و خواستار گفت‌وگو با تهران و حل و فصل مسائل باشد.

ساداتیان با بیان اینکه ایران از همه طرح‌هایی که به کاهش تنش و روی آوردن کشورها به دیپلماسی و گفت‌وگو شود، استقبال می‌کند، ابراز داشت: با وجود آنکه طرح‌های فرانسه و ژاپن را مثبت می‌دانم اما اکنون این سوال مطرح است که چرا این کشورها در برابر قلدری و یکجانبه‌گرایی آمریکا کوتاه آمدند؟ و چرا این کشورها به جای ایران به آمریکای ناقض برجام فشار نمی‌آورند که بخواهد به برجام برگردد و به تعهداتش عمل کند.

وی با بیان اینکه ایران تعهداتش را به خاطر دریافت چند میلیون دلار کاهش نداده است که آنها بخواهند چنین طرح‌هایی را ارائه کنند، عنوان کرد: کاهش تعهدات ایران براساس برجام اقدامی منطبق با متن و روح برجام بوده است چرا که توازنی میان تکالیف و حقوق ایران وجود نداشت و ایران این توافق را به صورت یکجانبه اجرا می‌کرد.
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این اروپا و آمریکا هستند که اجرای برجام را گروگان ناتوانی و زورگویی خود کرده‌اند، نه ایران که براساس گزارش‌های متعدد آژانس به تعهداتش عمل کرده و هم اکنون هم در حال اجرای بخش اعظم تعهدات خود است.

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه اضافه کرد: هم‌اکنون هم حرف ایران این است که آماده اجرای کامل تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای است به شرط آنکه طرف مقابل بتواند تعهداتش را به صورت کامل اجرا کند.

ساداتیان با بیان اینکه طرح‌های اینچنینی قبلاً هم از سوی فرانسه و ژاپن مطرح شد اما آمریکا آن را وتو کرده بود، یادآور شد: قبلاً هم رفت و آمدهایی انجام شده بود. هم شینزو آبه به تهران آمده بود و هم مشاور ارشد مکرون. ظریف هم چندین نوبت به ژاپن و فرانسه سفر کرد. اگر قرار بود این طرح‌ها اجرا شوند، باید قبلاً اجرا می‌شدند. عدم اجرای آنها به خاطر ایران نیست بلکه آنها به جای انجام تعهداتشان منتظر دریافت اجازه از آمریکا هستند.

وی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم که این طرح هم اجرا شود چراکه آنها اجرای این تعهدات خود را هم به موافقت کاخ سفید گره می‌زنند و آمریکا هم این اجازه را به فرانسه و ژاپن نخواهد داد. ایران درهای دیپلماسی را نبسته است اما پذیرش زورگویی و تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و هر کس دیگری را هم قبول نخواهد کرد.