پاسخ واعظی به اصلاح‌طلبان/ تاکید زیدآبادی بر گفتمان اجتماعی اصلاحات/ روحانی: دولت دوازدهم کارآمد و قوی است!

گروه سیاسی الف،   3980801137 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

پاسخ واعظی به اصلاح‌طلبان/ تاکید زیدآبادی بر گفتمان اجتماعی اصلاحات/ روحانی: دولت دوازدهم کارآمد و قوی است!

روحانی: دولت دوازدهم کارآمد و قوی است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با ذکر برخی دستاوردهای دولت گفته است: دولت تدبیر و امید همان دولتی است که در سال ۹۵ رشد ۱۲.۵ درصدی را ایجاد کرد و ۳ سال مداوم تورم را تک رقمی نگه داشت و صادرات را بر واردات غیرنفتی پیشی داد و در بنزین، گازوئیل، گندم، حتی دانه‌های روغنی کشور را به سمت خودکفایی برد و برای اولین بار در تاریخ ایران را در دادگاه جهانی پیروز کرد.

روحانی اضافه کرد: در سال ۹۸ هر ماه یکهزار میلیارد تومان طرح آب و برق، افتتاح کرده و تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد و علیرغم همه فشارها قیمت ارز را کنترل کرده‌ایم. لذا این دولت کارآمد و قوی است.

بیشتر بخوانید:

روحانی: برجام اقتصاد را شکوفا کرد/ در سال ۹۵ بزرگترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم

اولا درباره ادعای رشد ۱۲.۵ درصدی در سال ۹۵ که مستند به آمار بانک مرکزی است باید گفت به گواه همان آمار، رشد اقتصادی ۱۲.۵درصدی با احتساب فروش نفت است و رشد اقتصادی در سال ۹۵ بدون احتساب فروش نفت ۳.۳ بوده است.

ثانیا از قدیم گفته‌اند «مُشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.» بهتر رئیس‌جمهور اینقدر از دستاوردهای دولت خود تعریف و تمجید نکنند و اگر دستاوردی باشد مردم خودشان احساس خواهند کرد.

***

پاسخ واعظی به اصلاح‌طلبان

بحث ائتلاف یا عدم ائتلاف حزب اعتدال و توسعه، اصلی‌ترین حزب حامی دولت، با اصلاح‌طلبان از پرسش‌های انتخابات پیش‌ِرو است. چند روز پیش، علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره ائتلاف با این حزب گفت:‌ در این دوره به حزب اعتدال و توسعه اعلام شد اگر تمایلی دارند می‌توانند به عنوان یکی از احزاب در جلسات حاضر باشند و ما در جلسات ۲۸ حزب داریم و آنها هم می‌توانند حزب بیست و نهمین باشند. اما اینکه یک طرف مذاکره آنها باشند و یک طرف اصلاح‌طلبان به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

اکنون محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و عضو حزب اعتدال و توسعه در حاشیه جلسه هیئت دولت، با سخنان شکوری‌راد مخالفت کرده و گفته است این حزب عضو شورای سیاستگذاری نمی‌شود. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این که آیا در جلسات شورا شرکت می‌کنید و نماینده می‌فرستید گفت: نه. ما هیچ وقت نبوده‌ایم. ما یعنی حزب اعتدال و توسعه هیچ وقت از روز اول تا حالا هیچ وقت در شورای عالی اصلاح‌طلبان نبوده‌ایم. ما در مقطع انتخابات مجلس۹۴ یک ائتلاف با هم کردیم و البته در انتخابات ریاست‌جمهوری با هم ائتلاف کردیم. ما جزو شورای اصلاح‌طلبان نیستیم. ما ائتلاف کردیم. اگر لازم باشد دوباره هم با هم صحبت می‌کنیم. اگر فضا مناسب باشد این کار را خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

واعظی: FATF در جلسه سران قوا تصویب شده/ دولت پاک است و وجود نفوذی واقعیت ندارد

با نگاهی به موضع‌گیری‌های دو طرف به نظر می‌رسد ائتلاف حامیان دولت روحانی و اصلاح‌طلبان در انتخابات امسال را باید منتفی دانست؛ چون اصلاح‌طلبان همانگونه که شکوری‌راد گفته این حزب را به‌عنوان طرف مذاکره نمی‌پذیرند و از آن سو هم اعتدال و توسعه فقط به طرف مذاکره بودن راضی می‌شود و حاضر نیست یک حزب از احزاب ۲۸گانه باشد. بدین ترتیب احتمالا باید فاتحه ائتلاف را خواند.

نکته‌ای که محمدرضا عارف هم بر آن تاکید کرده است. عارف در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی خوزستان گفته است: برخی رویکردهایی که در انتخابات‌های گذشته داشتیم هزینه‌هایی را هم برای گفتمان اصلاحات ایجاد کرد. در انتخابات مجلس دهم راهبرد جریان اصلاحات راهبردی ائتلافی بود و این راهبرد به گفتمان اصلاحات هم ضربه هایی زد به همین دلیل در انتخابات مجلس یازدهم باید با لیست اصلاح‌طلبانه به میدان بیاییم.

***

اطلاعیه وزارت کشور درباره به‌کارگیری منشی زن برای مدیران

روز سه‌شنبه خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مدعی بود یک نهاد دولتی به‌کارگیری منشی زن برای مدیران را ممنوع کرده است. انتشار این خبر با واکنش‌هایی همراه شد. از یک طرف معاونت زنان وخانواده ریاست‌جمهوری این خبر را تکذیب کرد و از طرف دیگر وزارت کشور اطلاعیه‌ای در این‌باره منتشر کرد

در اطلاعیه وزارت کشور آمده است: «در اردیبهشت سال ۱۳۹۴، مجموعه مقررات و توصیه‌های موثری به منظور تحقق حقوق شهروندی و صیانت از ابعاد مختلف فرهنگ پر ارزش حجاب و عفاف در جامعه، از سوی وزارت کشور به دستگاه‌های عضو شورای اجتماعی کشور ابلاغ شده است. در مجموعه توصیه‌های یاد شده، بدرستی بر ترجیح انتخاب منشی و مسؤول دفتر خانم برای مدیران زن و آقا برای مدیران مرد تصریح شده است.»

بیشتر بخوانید:

وزارت کشور: بخشنامه مستقلی درباره نحوه تعیین منشی از سوی وزارت کشور صادر نشده است 

***

تاکید زیدآبادی بر گفتمان اجتماعی اصلاحات

روز سه‌شنبه مصطفی تاجزاده و احمد زیدآبادی مناظره درباره جریان اصلاحات داشتند. در این مناظره تاکید زیدآبادی بر این بود که جریان اصلاحات باید از قدرت دوری بجوید به ترویج اجتماعی گفتمان خویش مشغول شود. زیدآبادی در کانال خود نظرش را اینگونه شرح داد: «تاریخ انقلابات و حرکت‌های اصلاحی ایرانیان عموماً نزاع بر سر تسخیر دستگاه دولت بوده است. دستگاه دولت البته مهم است و از همین رو، همواره هواخواهان پر و پا قرص و لجوج و بی‌ملاحظه‌ای داشته است تا آنجا که برای تسلط بر آن، زندگی را بر مردم این سرزمین تباه کرده‌اند! مهمتر از دولت اما جامعه است که تمام مصائب مملکت ما ناشی از ضعف و ناتوانی آن است تا بدان درجه که گویی طفیلی دولت است و از خود استقلال و اراده و توانی ندارد...

به باور من، جامعه به رغم تمام ضعف‌های خود، هر گاه فرصتی یافته در بطن و لایه‌های گوناگون خود شروع به رشد و بالندگی کرده و نیرویی اجتماعی پدید آورده است. متأسفانه در سر بزنگاه‌های تاریخی، احزاب سیاسی این نیروی بالنده را به ابزاری برای  نزاع قدرت بر سر تسخیر دولت تبدیل کرده‌اند و نه فقط آن را به نیستی و تباهی کشانده‌اند بلکه خود نیز به اهداف مورد نظرشان از طریق سهیم شدن در قدرت دست نیافته‌اند و وضع را عملاً به بن بست کشانده‌اند.

به نظرم جنبش اصلاحات در ایران دچار این آفت شده و نیروهای اجتماعی بالنده را در نزاعی بی‌سرانجام درگیر و خنثی کرده است. از این جهت حرف من به آقای تاجزاده این بود که این همه جوش و خروش برای ورود به نهادهای تصمیم‌گیری آن هم در حالی که دولت از مهمترین منبع درآمد خود محروم شده و باید از این پس دست گدایی‌اش را به سوی جیب مردم دراز کند، بهتر است به سمت نوعی کار مدنی برای کاهش مرارت عمومی تغییر جهت دهد.»

***

در آستانه انتخابات گذشته مجلس متاسفانه فریبکاری‌های زیادی صورت گرفت

عباس سلیمی نمین، کارشناس مسائل سیاسی به خبرآنلاین گفت:  در آستانه انتخابات گذشته مجلس متاسفانه فریبکاری‌های زیادی صورت گرفت و نتیجه تلخش را ما امروز در مجلس می‌بینیم که خود آقایانی که نمایندگانی به مجلس فرستادند، خودشان نمی‌توانند امروز به عملکرد خودشان افتخار کنند و خودشان را پنهان می‌کنند و حاضر نیستند با مسئولیت این افرادی را که به مجلس فرستادند و عملکردشان را بپذیرند.

سلیمی نمین در ادامه گفت: این به خاطر این بود که می‌خواستند صرفا قدرت را به دست بیاورند، نه واقعا خدمت. امیدوارم این رشد در جریان سیاسی ایجاد شود که حتی اگر قدرت را هم می‌خواهند، در درازمدت دنبال کنند، نه در کوتاه‌مدت. در درازمدت، قدرتی که بر مبنای یکسری اصول شکل بگیرد، ماندگار است، ‌ولی این قدرت‌های اینچنینی که بر اساس زیر پا گذاشتن اصول شکل می‌گیرد، به هیچ وجه ارزش ندارد و ماندگاری نخواهد داشت...

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: این اگر فهم شود، به نظر من جریانات سیاسی به دنبال این نخواهند بود که مردم را در غفلت قرار دهند یا خواستار این باشند که مردم چشم‌بسته رأی دهند، بگویند فقط به حرف ما توجه کنید که ما یکسری آدم‌هایی را برای شما دیکته کردیم و شما آن‌ها را به مجلس بفرستید. نه، اگر در هر دوره از انتخابات، جریانات سیاسی یک گام مردم را به جلو ببرند، این خیلی ارزشش بیشتر است که مردم را در انتخابات با غفلت از آنِ خودشان بسازند.