ترکیه: تماس‌هایی در سطح اطلاعاتی با سوریه برقرار است

گروه جهان الف،   3980801066

وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگوی مطبوعاتی با خبرگزاری آناتولی درباره عملیات «چشمه صلح»، توافق‌ها با آمریکا و روسیه و همچنین وضعیت شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه صحبت کرد.

به گزارش فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) مدعی شد دو قدرت بزرگ جهان یعنی روسیه و آمریکا پذیرفته‌اند که عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) از مشروعیت قانونی برخوردار است.

چاووش‌اوغلو در نشست خبری با سردبیری خبرگزاری «آناتولی»، از توافق روز گذشته با روسیه به عنوان یک «موفقیت تاریخی و سیاسی» یاد کرد و گفت: «اقدامات ترکیه مانع برنامه‌های ی.پ.گ برای تشکیل یک دولت تروریستی در شمال سوریه شد».

وی با نشان دادن نقشه‌ای از محدوده «منطقه امن» در شمال سوریه به بیان جزئیاتی از توافق با روسیه درخصوص پایان دادن به درگیری‌ها در شرق رودخانه فرات پرداخت: «تروریست‌های ی.پ.گ باید به میزان ۳۰ کیلومتر از مرزهای جنوبی ترکیه عقب‌نشینی کنند که شامل شهر "قامشلی" هم می‌شود. البته قامشلی از توافق گشت‌زنی مشترک با روسیه مستثنی شد تا با نیروهای رژیم اسد تقابل پیش نیاید».

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به محدوده‌ای که بعد از توافق با آمریکا و روسیه برای عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد و تشکیل منطقه امن تعیین شده، تاکید کرد هر عنصر مسلحی را که در این منطقه حاضر شود، از پای درمی‌آورند.

چاووش‌اوغلو با ادعای اینکه دولت سوریه نمی‌تواند توافق سال ۱۹۹۸ آدانا را اجرا کند، افزود: «عملیات چشمه صلح، نقطه عطفی در آینده سوریه بود... آنها خواستار توافق آدانا هستند اما قدرت اعمال آن را ندارند... ما هیچ تماس مستقیمی با رژیم اسد نداریم، هرچند تماس‌هایی در سطح امنیتی-اطلاعاتی وجود دارد».

وی سپس دلیل حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد را اینگونه مدعی شد: «آمریکا می‌خواهد مانع ایجاد گذرگاه ایرانی در جنوب سوریه شود تا نیازهای امنیتی اسرائیل را برآورده کند. آنها دقیقا به دلیل [هراس از] ایران با ی.پ.گ متحد شدند. باید ببینیم که در جنوب سوریه چه می‌شود».