پوتین بشار اسد را در جریان مفاد توافق روسیه و ترکیه قرار داد

گروه جهان الف،   3980730200

کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بشار اسد همتای سوری خود را در جریان مفاد توافق روسیه و ترکیه درباره سوریه قرار داده است.

به گزارش مهر به نقل از روسیا الیوم، کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بشار اسد همتای سوری خود را در جریان مفاد توافق روسیه و ترکیه درباره سوریه قرار داده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رسمی کرملین سه شنبه شب اعلام کرد که پوتین با همتای سوری خود تلفنی گفتگو کرده و وی را در جریان نتایج دیدارش با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مفاد اساسی یادداشت تفاهمی که در نتیجه این مذاکرات حاصل شد، قرار داد.

گفتنی است که «سرگئی لاوروف»، وزیرخارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه بر سر اجرای توافق آدنا در ارتباط با سوریه به توافق رسیدند.

در همین ارتباط وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه و ترکیه بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند.

به گفته لاوروف قرار است که روسیه و ترکیه گشت زنی مشترک را در عمق ۱۰ کیلومتری مرزهای ترکیه با سوریه انجام دهند.

همچنین براساس توافق آدانا (اضنه) که مورد قبول روسیه و ترکیه واقع شده، گروه کردی وای.پی.جی(ypg)، تمام استحکامات و مقرهای خود را تا ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه طی ۱۵۰ ساعت آینده تخلیه خواهد کرد.

در عین حال وزیر خارجه روسیه تاکید کرده که دو طرف اطمینان حاصل کردند که حضور ترکیه در شمال سوریه دائمی و همیشگی نخواهد بود.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز سه شنبه پس از دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در شهر سوچی اعلام کرد: برقراری ثبات پایدار در سوریه تنها با احترام به تمامیت ارضی این کشور ممکن است.

رئیس جمهوری روسیه پس از دیدار با اردوغان در کنفرانسی مشترک گفت: معتقدیم که تحولات میدانی نباید بر کمیته قانون اساسی سوریه اثری بگذارند.

پوتین در این خصوص گفت: حضور نظامی غیرقانونی در سوریه باید پایان یابد. ما خواسته ترکیه برای تامین امنیت ملی خود را درک می‌کنیم. تُرک‌ها و سوری‌ ها با کمک هم صلح و ثبات منطقه را تأمین خواهند کرد. تحقق این امر نیز بدون احترام متقابل ممکن نخواهد بود. تصمیمی که به دنبال یک تلاش طولانی مدت اتخاذ شد، مشکل در مرز سوریه با ترکیه را حل خواهد کرد.