کاخ‌سفید: انتظار داریم آتش‌بس موقت در سوریه به دائمی تبدیل شود

گروه جهان الف،   3980730163

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا انتظار دارد که آتش‌بس موقت در شمال سوریه به آتش‌بس دائمی تبدیل شود.

به گزارش فارس، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که انتظار می‌رود که آتش‌بس موقت در سوریه به آتش‌بس دائمی تبدیل شود.

وی همچنین افزود: «"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا خواستار باقی ماندن تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه برای حمایت از چاه‌های نفتی است.»

تا پیش از آغاز جنگ در سوریه، صنعت نفت یکی از منابع درآمدی اصلی سوریه به شمار می‌آمد و بیش از یک چهارم بودجه دولت سوریه را تأمین می‌کرد. بخش اعظم میادین نفتی در شرق و شمال شرق این کشور و در حاشیه رود فرات قرار دارد. اغلب این مناطق در سال‌های اخیر تحت کنترل شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا و گروه تروریستی داعش قرار داشته است.

ترامپ پیش از این در جریان رقابت‌های انتخاباتی و همینطور بعد از حضور در کاخ سفید هم بارها گفته است که آمریکا باید نفت کشورهای غرب آسیا را به کنترل خود درآورد. وی دو سال پیش در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت هرچند با حمله به عراق مخالف بوده، اما اعتقاد دارد که حالا که آمریکا به این کشور حمله کرده، باید دستکم نفت این کشور را در اختیار می‌گرفت.

در حالی که ترامپ دو هفته پیش گفت تصمیم گرفته نیروهای نظامی آمریکا را به کلی از شمال سوریه خارج کند، روزنامه «نیویورک‌تایمز» چند روز پیش به نقل از منابع مطلع گزارش داد که واشنگتن حالا تصمیم گرفته نزدیک به ۲۰۰ نیروی نظامی را در این منطقه نگه دارد. مقام‌های آمریکایی در مورد دلیل این تغییر نظر صحبتی نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد آنطور که «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه گفته، توافقی برای تصاحب میادین نفتی شمال سوریه میان واشنگتن و شبه نظامیان کُرد صورت گرفته باشد.