افتتاح کارگاهی در لوکزامبورگ در چارچوب همکاری‌های صلح‌‌آمیز هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا

گروه جهان الف،   3980729184

یک مقام اتحادیه اروپا روز دوشنبه از آغاز به کار کارگاهی در بروکسل میان ایران و اتحادیه اروپا در چارچوب همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای میان دو طرف خبر داد.

به گزارش فارس، «استفان کلمنت» که به تازگی ریاست هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عهده گرفته امروز دوشنبه از افتتاح کارگاهی با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل خبر داد. 

کلمنت در حساب کاربری خودش در توئیتر نوشت: «از افتتاح کارگاه "آمادگی و پاسخ در موارد اضطراری" در لوکزامبورگ که بخشی از همکاری‌های صلح‌‌آمیز هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا ذیل ضمیمه III برجام است خرسندم.»

وی افزایش همکاری‌ها در زمینه ایمنی هسته‌ای و آمادگی جهت پاسخ برای موارد اضطراری را برای «ایران، منطقه و دنیا» حائز اهمیت دانسته است. 

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته وعده می‌دادند اثرات خروج واشنگتن از این توافق هسته‌ای را جبران خواهند کرد. این کشورها تا کنون در عمل به وعده‌های خود ناکام مانده‌‌اند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران شهریورماه اجرای سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد. 

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.