سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی چه کاربردی در کسب و کارها دارند؟

گزارش بازرگانی،   3980728051

استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی تاثیر زیادی در جلوگیری از خرابی تجهیزات و سیستم ها در کسب و کارهای مختلف داشته، و همچنین به کنترل و پایش بهتر عوامل محیطی کمک شایانی می نماید.

سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی چه کاربردی در کسب و کارها دارند؟

مانیتورینگ شرایط محیطی چیست؟

به طور کلی به توانایی شناسایی و پیش بینی مشکلات احتمالی تجهیزات صنعتی و فناوری اطلاعات، مانیتورینگ شرایط محیطی گفته می شود.

فرآیند مانیتورینگ شرایط محیطی شامل شناسایی یک پارامتر خاص در مورد تجهیزات، مانند میزان رطوبت یا دما و ثبت اطلاعات بر اساس نوسانات و روندهای آن پارامتر خاص است. جمع آوری و نظارت بر این متغیرهای محیطی توسط سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی انجام شده و به صنایع و کسب و کارها امکان می دهد از خطاها یا خرابی های کلی و پر هزینه جلوگیری کنند.

 

انواع سنسورهای کنترل شرایط محیطی عبارتند از:

  • سنسور دما: برای پایش دمای محیط به کار می رود
  • سنسور رطوبت: برای اندازه گیری میزان رطوبت کاربرد دارد.
  • سنسور نشتی آب: برای تشخیص نشتی آب در محیط های مختلف به کار می رود.
  • سنسور دود: برای تشخیص دود و آتش سوزی در امکان مختلف کاربرد دارد.
  • سنسور ولتاژ: برای پایش ولتاژ جریان الکتریکی به کار می رود

استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی برای سلامتی و کارآیی دستگاه ها و تجهیزات یک شرکت ضروری است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با هم به بررسی چند مورد از استفاده سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی می پردازیم.

  1. سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی در اتاق سرور 

مانیتورینگ شرایط محیطی اتاق سرور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شرایط محیطی تاثیر زیادی روی عملکرد و طول عمر سرورها، روترها و سوئیچ های دیتاسنتر دارد.

تجهیزات کامپیوتری هنگام کار کردن حرارت ایجاد می کنند و این حرارت برای تجهیزات مضر است. با استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی و خصوصا سنسور دما، می توان متوجه افزایش بیش از حد دما شده و اقدامات تهویه و سرمایش را انجام داد. برای مثال در شرایطی که سیستم تهویه و سرمایش دیتاسنتر از کار افتاده است و کسی از این موضوع اطلاع ندارد، تمامی تجهیزات اتاق سرور بر اساس افزایش بیش از حد دما دچار مشکل می شوند و حتی در مواردی کاملا خراب می شوند؛ در حالیکه با استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی، می توان به راحتی جلوی این ضرر و زیان را گرفت.

خطرات محیطی دیگری که اتاق سرور را تهدید می کنند می تواند آتش سوزی، افزایش رطوبت،  نشتی آب و غیره باشد که همگی آنها با استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی قابل پایش می باشند. همچنین با استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه و دیتاسنتر مانند بینا می توان اطلاعات مربوط به شرایط محیطی اتاق سرور را در هر جایی دریافت کرد و آنها را ذخیره نمود و همچنین به عیب یابی و ارزیابی سلامت سیستم پرداخت و گزارش های مختلف آن را دریافت کرد.

  1. سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی در آزمایشگاه ها و مراکز درمانی 

آزمایشگاه ها و مراکز درمانی نسبت به شرایط محیطی و نوسانات آن بسیار حساس هستند. گاهی اوقات نیاز است برای انجام یک آزمایش، دمای آزمایشگاه در یک بازه خاص حفظ شود و در صورت خروج دما از این بازه ممکن است نتیجه آزمایش غیر قابل قبول بوده و یا حتی برای افراد دخیل در انجام آزمایش مرگبار باشد. با استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی می توان اطمینان حاصل کرد که دما در بازه دلخواه باقی مانده و در صورت خروج دما از بازه مورد نظر، همه به سرعت متوجه این تغییر خواهند شد. به طور کلی شرایط محیطی درون یک آزمایشگاه نباید متغیر باشد و نیاز است برای موفقیت و حفظ امنیت آزمایش های متفاوت، افراد تصمیم گیرنده باشند و براحتی شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و غیره را کنترل کنند.

برای برخی بیماری ها رطوبت بالا بسیار مضر است. برای مثال در شرایطی که بیمار برای درمان در یک مرکز درمانی بستری شده اما کسی از میزان رطوبت موجود در هوای آن مرکز درمانی اطلاعی ندارد، به سادگی و با صرف هزینه ای اندک می توان تمهیداتی اندیشید که با استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی، پرسنل بیمارستان از میزان رطوبت موجود در هوا مطلع شوند و با استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ مانند بینا با آنالیز داده ها و تهیه لاگ از شرایط محیطی در ساعات مختلف شبانه روز و ماه های مختلف سال، نسبت به برقراری شرایط محیطی مناسب اقدام کنند.

  1. سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی در گلخانه ها 

آنچه مشخص است این است که گیاهان برای رشد و نمو به شرایط خاصی نیازمندند و این شرایط برای گیاهان مختلف متفاوت است. بعضی گیاهان به آب و هوای مرطوب نیاز دارند و برخی دیگر در آب و هوای کمی خشک تر رشد می کنند و رطوبت بالا برای آنها مضر است. بعضی از آنها به محیطی خنک نیاز دارند و برخی دیگر به یک محیط نسبتا گرم تر. آنچه مشخص است این است که شرایط مورد نیاز هر گیاه برای رشد و نمو باید به شکل پایدار برقرار باشد و به عنوان مثال اگر در گلخانه ای که در آن گیاهان گرمسیری پرورش داده می شوند، افت دما به وجود بیاید و کسی از این اتفاق مطلع نشده و در صدد رفع مشکل بر نیاید، تمام گیاهان گلخانه از بین خواهند رفت.

همین مساله در مورد برقراری میزان رطوبت ثابت و پایدار در گلخانه ها نیز صدق می کند. برای تحقق این هدف، راهکاری به جز استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی وجود ندارد. با استفاده از این سنسورها و قابلیت اتصال آنها به شبکه و نرم افزارهای مانیتورینگ، کشاورزان یا صاحبان گلخانه بدون نیاز به حضور در گلخانه از شرایط محیطی آن مطلع خواهند شد.

  1. مانیتورینگ فارم ماینینگ بیت کوین با استفاده از سنسورهای شرایط محیطی

با توجه به حجم بالای فعالیت ماینرهای مورد نیاز در فارم های ماینینگ بیت کوین و سایر کریپتوکارنسی ها، مساله اصلی حرارت ایجاد شده و سرمایش تجهیزات ماینینگ به طور مناسب است. با استفاده از سنسورهای شرایط محیطی می توان دمای فارم ماینینگ را از راه دور و به صورت مداوم مانیتور کرد و به این ترتیب از سلامت و آسیب ندیدن تجهیزات ماینینگ مطمئن شد.

همچنین به دلیل استفاده از چندین ماینر برای انجام عمل استخراج بیت کوین یا سایر کریپتوکارنسی ها، در صورت نوسانات در ولتاژ برق دریافتی ممکن است تمام ماینرها از دست بروند در حالیکه به سادگی و با استفاده از سنسور ولتاژ  می توان از آسیب دیدن ماینرها و سایر تجهیزات برقی جلوگیری کرد.

 

جمع بندی

امروز سنسورهای شرایط محیطی نقش مهمی را در پایش عوامل محیطی مانند دما، رطوبت، نشتی آب، دود، ولتاژ و غیره ایفا کرده و به افراد در حوزه های مختلف برای حفظ سلامت تجهیزات و سیستم های خود کمک بسزایی می کنند.

 

گردآورنده: شرکت دانا پرداز