۲۰۰ نفر در درگیری کاتالانها با پلیس اسپانیا مجروح شدند

گروه جهان الف،   3980727075

در یکی از بزرگترین تظاهرات استقلال‌طلبان «کاتالونیا» با حضور نیم میلیون نفر که به خشونت کشیده شد، دستکم ۲۰۰ نفر نیمه‌شب گذشته زخمی و بیش از ۸۰ نفر نیز دستگیر شدند.

به گزارش فارس، مقامات امنیتی امروز (شنبه) اعلام کردند که جمعه شب در یکی دیگر از شب‌های درگیری‌های خشن میان استقلال‌طلبان «کاتالونیا» با نیروهای امنیتی پلیس اسپانیا، حدود 200 نفر زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، در شهر «بارسلون» که روز گذشته (جمعه) به یک میدان نبرد پر هرج و مرج تبدیل شده بود، 152 نفر زخمی شدند و دهها نفر دیگر نیز در «کاتالونیا» زخمی شدند و مجموع‌ مجروحان اعتراضات به 182 نفر رسید.

وخامت اوضاع در پنجمین روز متوالی در شهر بارسلون و دیگر مکان‌ها در اعتراض به حکم دیوان عالی اسپانیا در بازداشت رهبران استقلال‌طلب اسپانیا به اتهام فتنه دو سال پیش در سازماندهی همه‌پرسی نافرجام استقلال کاتالونیا از اسپانیا، صورت گرفته است.

قبل از وقوع جدیدترین درگیری‌ها میان استقلال‌طلبان و نیروهای امنیتی پلیس، سرویس‌های امداد گزارش‌ کرده بودند که از غروب دوشنبه، 500 نفر زخمی شده‌اند.

بنا به گزارش وزارت کشور اسپانیا، 83 نفر در خشونت‌های نیمه‌شب گذشته دستگیر شدند و به 128 نفری افزوده شدند که تا قبل از اعتراضات روز جمعه دستگیر شده بودند.

اوایل امروز، هوای شهر بارسلون همچنان سنگین بود و بوی ناشی از سوختن اقلام در آتش، در هوا پراکنده بود و کارگران شهرداری نیز خیابان‌ها را از شیشه‌های شکسته، سنگ و گلوله‌های پلاستیکی پاکسازی می‌کردند و پیاده‌روها را که سنگ‌فرش‌های آن در هم خرد شده بود، ترمیم می‌کردند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، تقریباً نیم میلیون نفر روز جمعه در بارسلون تظاهرات برپا کردند که بزرگترین گردهمایی از روز دوشنبه و اعلام حکم دیوان عالی اسپانیا تا امروز به حساب می‌آید.

علیرغم آنکه اکثر راهپیمایی‌کنندگان در اعتراضات آرام مشارکت کرده بودند اما برخی از معترضان جوان به سمت اداره پلیس حمله کردند و آتش برافروختند و پلیس نیز با گاز اشک‌آور پاسخ آنها را داد.

راهپیمایی استقلال‌طلبان کاتالونیا با اعتصاب عمومی همزمان شده بود و همین امر به لغو پروازها، تعطیلی فروشگاهها، ادارات و چندین جاذبه گردشگری مهم اسپانیا منجر شد و حمل و نقل عمومی با اختلال روبرو شد.

سران استقلال‌طلبان منطقه «کاتالونیا» اسپانیا در دادگاهی که روز دوشنبه برگزار شد، به حبس طولانی مدت محکوم شدند.در این دادگاه، ۱۲ نفر از سران استقلال‌طلبان کاتالونیا به جرم تلاش برای جدا کردن این منطقه از اسپانیا در سال ۲۰۱۷ میلادی، محکوم به حبس و تبعید شدند.

سنگین‌ترین حکم این دادگاه را «اوریل جانکراس» معاون سابق رئیس دولت محلی دریافت کرد و به ۱۳ سال حبس محکوم شد. «کارلس پوئیگدمون» رئیس دولت محلی وقت نیز همچنان در تبعید خود خواسته در کشور بلژیک به سر خواهد برد.

دادگاه اسپانیا جرم ۹ نفر از این مقامات دولت محلی کاتالونیا را خیانت، شورش و سوء استفاده از بودجه دولتی اعلام کرده و آن‌ها را مجموعاً به حدود ۱۰۰ سال زندان محکوم کرد.

استقلال‌طلبان کاتالونیا در سال ۲۰۱۷، استقلال کاتالونیا از اسپانیا را طی یک نظرسنجی به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی‌گیری و تلاش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی، به جدایی این منطقه رأی دادند. این اقدام مهم‌ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان خاتمه یافتن حکومت دیکتاتوری «فرانسیسکو فرانکو» در این کشور قلمداد شد.

یک ماه پس از انجام نظرسنجی که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، پارلمان کاتالونیا به‌طور یک‌جانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری پیگدمونت و سایر اعضای دولت را صادر کرد.