بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره دیدار هیأت روس با بشار اسد

گروه جهان الف،   3980727067

هیأت روس در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه در خصوص آغاز به کار کامل و مؤثر کمیته قانون اساسی سوریه و لزوم بازگشت کنترل تمامی سرزمین سوریه به دمشق گفت‌وگو کردند.

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد که یک هیأت از مقامات روس روز گذشته  (جمعه) با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در خصوص لزوم کاهش تنش‌ها در شمال شرقی سوریه گفت‌وگو کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اینترفکس»، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بحث‌ و مذاکرات بر اوضاع فعلی موجود در سوریه در پی افزایش تنش‌ها در شمال شرقی این کشور (سوریه) متمرکز بود».
این بیانیه می‌افزاید: «لزوم اتخاذ اقداماتی برای کاهش تنش‌ها و تضمین امنیت در این مناطق مورد توجه قرار گرفت».

بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، مقامات‌ هیأت روس در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه در ارتباط با  آغاز به کار کامل کمیته قانون اساسی سوریه گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، از دیگر مباحثی که در این دیدار به آن اشاره شده است، مسأله تأمین امنیت تمامی سوریه توسط دولت دمشق بوده و آنطور که بیانیه وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است، در نشست هیأت روس با اسد تبادل نظراتی در خصوص تأمین امنیت شرق فرات از طریق بازگرداندن  کنترل تمامی سرزمین سوریه به دولت دمشق صورت گرفت.

ترکیه به همراه تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» از هفدهم شهریور ماه عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کرد. هدف ادعایی آنکارا، دور کردن خطر شبه‌نظامیان کُردی است که ترکیه آنان را تروریستی می‌داند. 

بشار اسد نیز بنا بر گزارش‌ها در دیدار با فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه، تأکید کرد که همه نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای متجاوز و اشغالگر هستند و باید از خاک سوریه خارج شوند.

روسیه پیش از این نیز تأکید کرده بود که تأمین امنیت از طریق واگذاری کنترل مرز ترکیه-سوریه به دولت سوریه امکانپذیر است به طوریکه اخیراً نیز «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تأکید بر اهمیت نقش سوریه در برقراری امنیت مرز ترکیه اعلام کرد: «راه‌حل اوضاع سوریه از طریق واگذاری کنترل مرز ترکیه-سوریه به دمشق محقق می‌شود».

وی توضیح داد: «ما اطمینان داریم که ثبات پایدار و طولانی‌مدت و امنیت در آن منطقه سوریه، درکشور و در منطقه به طور کلی تنها از طریق احیای حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه امکانپذیر است».

روز پنجشنبه هفته گذشته، ترکیه و آمریکا توافق کردند که عملیات نظامی ترکیه در شمال و شمال شرقی سوریه به مدت 120 ساعت برای خروج «ی پ گ/پ ک ک» از مرز ترکیه-سوریه متوقف شود.

با اینحال، شبه‌نظامیان کُرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» امروز (شنبه) ضمن انتقاد از ترکیه در عدم پایبندی به توافق آتش‌بس اعلام کردند که در این زمینه با طرف آمریکایی به صورت مداوم تماس دارند، ولی وعده‌های واشنگتن راه به جایی نبرده است.