نصرالله: حزب الله با استعفای دولت موافق نیست/پیام راهپیمایی میلیونی اربعین

گروه جهان الف،   3980727047

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی امروز خود نسبت به تشدید بحران در این کشور هشدار داد و اعلام کرد که این جنبش با استعفای دولت موافق نیست.

نصرالله: حزب الله با استعفای دولت موافق نیست/پیام راهپیمایی میلیونی اربعین

به گزارش مهر به نقل از المنار، سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت اربعین حسینی لحظاتی پیش آغاز شد.

وی در پایان راهپیمایی اربعین در شهر بعلبک در منطقه «مقام سیده خوله» به سخنرانی پرداخت و درخصوص مسائل منطقه ای و تحولات کنونی لبنان صحبت کرد.

سید حسن نصرالله در ابتدا به ماجرای عبور کاروان اسرای کربلا از منطقه مذکور اشاره کرد و گفت: در مکانی قرار داریم که کاروان حضرت زینب (ع) از آن عبور کرده است.

وی راهپیمایی اربعین حسینی را اینگونه توصیف کرد: این مراسم هیچ مشابهی در جهان ندارد و بسیاری از سرتاسر جهان حتی از اروپا و آمریکا خود را به کربلا می رسانند و این راهپیمایی بار دیگر امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی می کند. خیلی ها سوال می کنند این حسین کیست و این عشق و محبت چیست که با گذشت زمان همچنان انسان ها را به سوی خود جذب می کند.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به نگرانی آمریکا و صهیونیست ها از راهپیمایی اربعین حسینی(ع) گفت: آمریکا و صهیونیست ها و مستکبران و ستمگران با دیدن راهپیمایی‌های میلیونی حسینی نگران می شوند.‎

وی در ادامه سخنان خود به تحولات کنونی این کشور و اعتراضات مردمی اشاره و اعلام کرد: همه در لبنان چه کسانی که در دولت فعالیت می کنند و چه کسانی که در خارج از دولت هستند باید نسبت به اوضاع جدی پیش روی کشور احساس مسئولیت کنند. برخی از رهبران و گروه های سیاسی لبنان از هر گونه مسئولیت گذشته و کنونی شانه خالی می کنند و عواقب را روی دوش دیگران می اندازند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: همگان در لبنان در خارج از حکومت و داخل آن باید به مسئولیت های خود در برابر شرایط خطرناک کشور عمل کنند. برخی رهبران سیاسی به تماشای شرایط نشسته اند، از مسئولیت خود شانه خالی می کنند و دیگران را مسئول می دانند. مقامات نباید به دنبال تسویه حساب های شخصی با کسی باشند زیرا این امر به یک سرنوشت نامعلوم امنیتی و سیاسی منتهی خواهد شد. وقتی مالیات بیشتری بر اقشار فقیر اعمال می کنید، با این کار کشور را در معرض خطر انفجار قرار می دهید.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: اوضاع مالی کنونی نتیجه شرایط یک روز یا یک سال و دوره جدید یا دولت کنونی نیست.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد:  کشور با خطر واقعی روبرو است. خطر اول فروپاشی مالی و اقتصادی و خطر دوم وقوع انفجار مردمی در نتیجه راهکارهای اشتباه است. کسی که به دنبال یافتن راهکار است، آن را فقط در اعمال مالیات بر فقرا و افراد کم درآمد می بیند. بحث من درباره همه مالیات ها نیست بلکه مالیات بر فقرا است.‎ ما لبنانی ها می توانیم جلوی فروپاشی اقتصادی و مالی را بگیریم و اینکار نیاز به اراده و عزم و ایثار و اخلاص دارد‎.

سید حسن نصرالله با اشاره به اعتراضات مردمی طی ۲ روز گذشته گفت:  مهمترین نتیجه ای که باید از جنبش مردمی گرفته شود این است که مسئولان متقاعد شوند که مردم نمی توانند مالیات های جدیدی را تحمل کنند؛ به ویژه اقشار فقیر و کم درآمد. ‎پیام دو روز گذشته مهم بود و تاکید می کند که مردم تحمل مالیات های جدید ندارد و به خیابانها خواهند آمد و نیروهای امنیتی ناتوان از کنترل مردم خواهند بود.

وی افزود: برخی اصرار می کنند که اصلاحات از طریق TVA و مالیات های جدید و تعدیل در حقوق شهروندان باشد و اگر اصلاحاتی جز این نباشد، این بدان معنا است که کشور به سمت بحرانی واقعی حرکت می کند اما باید گفت که وضعیت اینطور نیست.  اقدامات رسمی نشان می دهد که تنها فقرا نباید فداکاری کنند بلکه رهبران و بانک ها نیز باید این کار را انجام دهند. ما از برخی بانک ها آزرده خاطر شده ایم؛ اما حرف و حدیث های مطرح شده در خصوص اینکه حزب الله به سمت اجرای برخی اقدامات علیه بانک ها پیش می رود، درست نیست. ملت لبنان فداکاری را می پذیرد؛ منوط به اینکه نه تنها اقشار فقیر، بلکه همگان آن را انجام دهند.

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه بحران اعتماد بسیار عمیقی میان مردم و حکومت وجود دارد ‎از دولت فعلی این کشور خواست که اعتماد سازی را در پیش بگیرد و تاکید کرد: وقتی دولت اقداماتی را در راستای اعتماد سازی اتخاذ کند، مردم لبنان خواهند پذیرفت.‎ مردم به مقاومت اعتماد و اطمینان دارند و می دانند  که اگر پولی به مقاومت بدهند، هدر نمی رود.

دبیرکل حزب الله لبنان از تداوم کار دولت فعلی حمایت کرد و گفت:  ما استعفای دولت کنونی را تایید نمی کنیم‎ اگر دولت استعفا دهد، این بدان معنا خواهند بود که دولتی درکار نخواهد بود و تشکیل آن ممکن است دو سال زمان ببرد.‎ نیروهای سیاسی بعد از استعفای دولت همان ها باقی خواهند ماند و تغییر برخی اسامی چیزی را تغییر نمی دهد.‎ در بحث تشکیل دولت، بیش از وزراء، گروههای سیاسی مهم هستند.

نصرالله در ادامه افزود: «برخی از دولت تکنوکرات سخن می‌گویند، در چنین شرایطی که لبنان در آن به سر می‌برد، دولت تکنوکرات دو هفته نیز دوام نمی‌آورد و هر کسی خواستار چنین دولتی باشد اولین فردی است که آن را ساقط می‌کند و باید دولت به کار خود با روح و مسیر جدید ادامه دهد و از اتفاقاتی که در دو روز گذشته در لبنان رخ داد عبرت بگیرد.»

وی ایده برگزاری انتخابات زود هنگام را نیز رد کرد و گفت که این کار چیزی را تغییر نمی دهد جز اینکه بودجه زیادی می‌طلبد.

سید حسن نصرالله در خطاب به معترضان با بیان اینکه حزب‌الله به فریادها و اعتراضات شما احترام می‌گذارد؛ تأکید کرد: «بدون شک پیام شما به همه مسئولان رسید و و در طی ساعات آتی واتس آپ نیز شروع به کار خواهد کرد. اهمیت جنبش مردمی شما این بود که خودجوش و صادقانه بود.‎ هیچ کسی در پس پرده تظاهرات مردمی نبود؛ نه احزاب و نه سفارتخانه ها.‎ جنبش مردمی شما فراتر از طوایف و مذاهب بود.‎ قدرت جنبش مردمی این بود که جدا از احزاب سیاسی بود.

نصرالله افزود: وضع مالیات ها در بودجه سال ۲۰۱۹ را رد کردیم‎. معترضان باید درک کنند که جنبش ما ساده نیست و آمدن ما به خیابان یک جنبش ساده نیست.‎ ما خواهان همکاری بین ارکان دولت و همبستگی و فرار نکردن از مسئولیت ها هستیم.‎ هرکس از مسئولیت فرار کند، باید محاکمه شود؛ خصوصا آنهایی که کشور را به این وضعیت دشوار رساندند.‎

دبیرکل حزب الله لبنان بر حمایت از کشور و ملت لبنان تاکید کرد و گفت: ما در حزب الله از کشور و حمایت از ملت خودمان دست بر نخواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد که کشور غرق شود یا به سمت نابودی سوق داده شود. افق های گسترده و گام های بزرگی است که می تواند کشور را از بحران خارج کند.‎

وی در توصیه ای  به معترضین از آنها خواست در صورت تداوم اعتراضات خط خود را از رجال سیاسی که به دنبال موج سواری از تحولات جاری هستند، جدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهید ادامه دهید، لازم است که جنبش خود را از احزاب سیاسی که خواهان موج سواری (اعتراض شما) هستند، جدا کنید.‎ دستاورد شما در دو روز گذشته بسیار مهم بود.‎ نیروهای امنیتی نباید مورد حمله و تعدی قرار گیرند‎.

سید حسن نصرالله در پایان سخنانش بر تداوم راه امام حسین (ع) تاکید کرد و گفت: ‎ما بار دیگر پایبندی و تعهد خود را به همه مسائل برحق در فلسطین و یمن و بحرین و سوریه ابراز می داریم‎ ما مردمی هستیم که امام حسین (ع) را تنها نمی گذاریم و به ندای یاری ایشان لبیک می گوییم.