حال و هوای کربلا در اربعین/ اینجا همه قلب‌ها برای ثارالله می‌تپد

گروه اجتماعی الف،   3980727041

همزمان با اربعین حسینی(ع) خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به حرم سیدالشهدا(ع) مملو از زائرانی است که از سراسر جهان خود را به کربلا رساندند و در رثای مظلومیت اهل بیت(ع) عزاداری می‌کنند.

حال و هوای کربلا در اربعین/ اینجا همه قلب‌ها برای ثارالله می‌تپد
 

به گزارش مهر، اربعین از راه رسید و عاشقان سیدالشهدا علیه السلام در هزار و چهارصد و یکمین سالگرد چهلمین روز از شهادت سبط نبی مکرم اسلام پس از طی مسافت ۸۰ کیلومتری از حرم امام اول شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام، هزار و ۴۵۲ عمود ۵۰ متری را با پای پیاده طی کردند تا اسم خود را در این روز غمبار، در زمره زائران حسین بن علی علیه السلام ثبت کنند.

طریق الحسین علیه السلام در ده روز مانده به اربعین شاهد حضور میلیون‌ها عاشق دلسوخته‌ای بود که قدم در این مسیر انسان ساز زدند و فارغ از هر رنگ و نژادی و زبانی به شوق رسیدن به سرزمین کربلا، نوای لبیک یا حسین علیه السلام زیر لب زمزمه کردند و فریاد زدند تا غبار روزمرگی از جانشان رخت بربندد.

 زیبایی‌های مسیر پیاده‌روی اربعینیان از نجف به کربلا را هیچ زبان، قلمی و تصویری یارای انعکاسش را ندارد، مسیری که انسان متحیر از سخاوت عراقی‌ها و عطوفت عاشقان سیدالشهدا علیه السلام می‌شود.

در این مسیر از هر طعام و نوشیدنی که می‌خواستی برایت فراهم بوده و قدم به قدمش موکبی برپا شده برای استراحت زائران تا خستگی مسیر پیاده‌روی برای زیارت مضجع حسین بن علی علیه السلام بر تنشان نماند.

اربعین از راه رسید تا چشمان دنیا، متحیر بزرگترین اجتماع بشری تاریخ باشد آنگاه که نوای لینک یا حسین علیه السلام از بین الحرمین شریف طنین انداز می‌شود.

 کربلا در روز اربعین غوغا است و اینجا همه قلب‌ها برای ثارالله می‌تپد، او که حرارت محبتش تا روز قیامت در دل عاشقانش زبانه می‌کشد.

معجزه بزرگ اربعین را باید قدر دانست

اربعین بار دیگر از راه رسید تا ثابت شود خون فرزند رسول الله بعد بیش از هزار و ۴۰۰ سال همچنان می‌جوشد و تاریخ ساز است و این معجزه بزرگ اربعین را باید قدر دانست.

کربلا در روز اربعین یکپارچه غرق در عزا است و زائرانی که خسته از مسیر راه به این شهر رسیده‌اند فقط سراغ از حرم‌های مطهر را می‌گیرند تا درد دل کنند با قمر منیر بنی هاشم و اباعبدالله الحسین علیه السلام و تسلا دهند مصیبت و غم‌های زینب کبری سلام الله علیها را که پس از چهل روز دوری از عزیزترینش بر سر مزار بی سر برادر حاضر شده است.

اربعین از راه رسید و پرچم عزت شیعه بار دیگر در جهان برافراشته شده و قطعا روزی خواهد رسید که همین پیاده‌روی اربعین همه دنیا را مجذوب خود خواهد کرد.

حرم مطهر امام حسین علیه السلام و قمر بنی هاشم علیه السلام در روز اربعین مملو از زائران است و دسته‌های عزاداری از شهرهای مختلف عراق و کشورهای مختلف از جمله، ایران، بحرین، لبنان، کویت، سوریه، پاکستان، هند، افغانستان و ترکیه به سمت حرم‌های مطهر حرکت و عزاداری می‌کنند، آنان هر کدام با سربندهایی مخصوص به خود که منقش به لبیک یا حسین است و با لباس‌هایی یک دست عزاداری می‌کنند.

بسیاری از مردم عراق که از شهرهای دور و نزدیک با پای پیاده راهی کربلا شده‌اند به توصیه مرجعیت شیعه برای رعایت حال دیگر زائران از همان ورودی‌های شهر زیارت اربعین می‌خوانند و بعد رهسپار دیار خود می‌شوند.

برخی از زائران که بیشترشان ایرانی بودند از مسیر طریق العلما که از دل نخلستان و کنار فرات می‌گذرد طی طریق کرده و برخی نیز در فرات پر آب غسل زیارت کردند.

رسیدن زائران به عمود عاشقی

زائرانی که از مسیر نجف به کربلا حرکت کردند در عمود ۱۴۰۷ برای اولین بار نگاهشان به گنبد قمر بنی هاشم می‌افتد و این مکان که به نام عمود عاشقی معروف شده، جلوه ناب‌ترین لحظات این سفر است.

حرم‌های مطهر حسینی و عباسی یکپارچه سیه پوش است و در ورودی حرم مطهر سیدالشهدا علیه السلام جایی در زیر قبه که فرمودند دعا در آن مستجاب است؛ روایتی از امام صادق(ع) در قاب چشمان زائران نقش می‌بندد و به قدم‌های خسته‌شان قوت می‌بخشد که نوشته «مِن أحَبِّ الأعْمالِ إلی اللّه ِ تعالی زِیارَهُ قَبرِ الحُسینِ علیه السلام» یکی از محبوب‌ترین کارها نزد خداوند متعال زیارت قبر حسین علیه السلام است.

در سرزمین کربلا همه مسیرهای منتهی به بین الحرمین است و سیل زائران دلشکسته و خسته تن، چون رودهای جاری به دریای خروشان بین الحرمین می‌ریزند و همین‌که از دور نگاهشان به گنبدهای طلایی می‌افتد دل آرام می‌شوند که حسرت زیارت اربعین بر دلشان نمانده و جامانده از این سفر عشق نیستند.

در شب اربعین دسته‌های عزاداری تا اذان صبح در صف ورود به حرم‌های مطهر بودند و دسته‌های طویل عزاداری شیعیان قطیف عربستان و بحرین نوید روزهای امید بخشی را برای شیعه داشت.

امام جمعه کربلا در نماز جمعه از حضور گسترده زائران در اربعین حسینی(ع) و همچنین از پذیرایی اهالی عراق و دیگر کشورهای اسلامی از زائران تقدیر کرد و حواشی روزهای قبل از اربعین را بر این مراسم تأثیرگذار ندانست.

ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت زائران

بسیاری از زائران شب اربعین پس از قرائت زیارت اربعین مسیر بازگشت را در پیش گرفتند و تا عصر اربعین نیز بسیاری از زائران ایرانی به سمت مرزها حرکت می‌کنند.

وزارت دفاع و تجارت عراق نیز ۷۰۰ دستگاه انواع خودروی سنگین برای بازگشت زائران از شهر کربلا به سمت حیدریه در نزدیکی شهر نجف بسیج کرده و بسیاری از زائران از این طریق باز می‌گردند.

بیش از هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به همت عتبه حسینیه برای انتقال زائران ایرانی تا مرز مهران هماهنگ شده که هزینه آن از کربلا تا مهران ۱۵۰ هزار تومان می‌باشد.

موکب‌های در مسیر نجف به کربلا تقریباً در حال جمع‌آوری است و همه خادمان حسینی در حال رساندن خود به کربلای معلی هستند تا پس از ۱۵ روز خادمی زوار حالا خود زائر سیدالشهدا(ع) باشند.

شهر نجف نیز در روز اربعین خلوت شده اما برخی زائرانی که هنوز حرم مطهر امام علی علیه السلام را زیارت نکردند از ظهر امروز به سمت نجف حرکت می‌کنند.