دلیل سفر پمپئو به تل‌آویو

گروه جهان الف،   3980725041

وزیر خارجه آمریکا، امروز در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اوضاع در سوریه در سایه تهاجم نظامی ترکیه به این کشور، گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، مسئولان اسرائیلی اعلام کردند که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، امروز- پنجشنبه- بعد از دیدار «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در آنکارا، وارد تل‌‌آویو خواهد شد.

این مسئولان افزودند، انتظار می‌رود پمپئو در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، او را در جریان گفت‌وگوها با ترکیه درباره عملیات نظامی این کشور در سوریه و نیز سیاست آمریکا در سوریه قرار دهد.

از سوی دیگر، پمپئو طی گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد، آنچه در شمال شرقی سوریه اتفاق می‌افتد بخش کوچکی از استراتژی ما در خاورمیانه است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد: «باید مردم توجهات را به صورت گسترده به ایران، که بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم بین‌المللی است، معطوف کنند.»

هفته گذشته پس از آن که اعلام شد رئیس‌جمهوری آمریکا دستور خروج نیروهای کشورش از شمال سوریه را صادر است کرده است، ارتش ترکیه با همراهی گروه شورشی موسوم به «ارتش آزاد سوریه» عملیات زمینی خود را در شمال سوریه و در منطقه «تل ابیض» شروع کردند. 

ترکیه می‌گوید، هدف این حمله نظامی پاکسازی نوار مرزی از نیروهای تروریستی و همچنین ایجاد منطقه‌ای امن برای اسکان آوارگان سوری است.

«نیروهای دمکراتیک سوریه»، موسوم به «قسد»، که اکثریت آنها را کردها تشکیل می‌دهند متحد اصلی آمریکا در جنگ علیه داعش در شمال سوریه بودند و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این منطقه و حمله ترکیه، با انتقادهای زیادی به‌ویژه در میان جمهوریخواهان کنگره آمریکا و همچنین در تل‌آویو روبه‌رو شده است.