پیشنهاد روحانی برای برگزاری رفراندوم/ درخواست حسین فریدون از قوه قضائیه/تحلیل عباس عبدی از آمدنیوز

گروه سیاسی الف،   3980724127 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

پیشنهاد روحانی برای برگزاری رفراندوم/ درخواست حسین فریدون از قوه قضائیه/تحلیل عباس عبدی از آمدنیوز

چرا ظریف ایرادات برجام را نمی‌پذیرد؟

محمدجواد ظریف، روز سه‌شنبه با تعدادی از فعالان فضای مجازی به گفت‌وگو نشست. به نظر می‌رسد ماحصل این گفت‌وگو و شاید علت برگزاری این جلسه، دفاع تمام‌قد از عملکرد شش‌ساله بود.

بیشتر بخوانید:

ظریف: هرگز نگفتم امضای کری سند است/ طرف دعوای من داخلی‌ها نیستند

چنانکه پیش از این هم گفته شد اشکال کار ظریف در اینجاست که برجام را مانند متنی مقدس می‌پندارد و همین باعث می‌شود ایرادات دستاورد خود را نبیند. با گذشت چهار سال از اجرای برجام، سیر اتفاقات پس از آن نشان می‌دهد انتقادات به برجام تا حدود زیادی وارد بود اما تلقی دولت و ظریف از این توافقنامه باعث شده است پذیرش هرگونه ایراد در آن مستلزم انکار هویت ایشان باشد و به همین جهت پس از بروز اشکالات هم تمام‌قد از آن دفاع می‌کنند.

این جلسه باعث یک اتفاق حاشیه‌ای هم شد. ظریف در بخشی از سخنانش از خبرگزاری فارس به‌دلیل پوشش ناقص یکی از سخنرانی‌هایش انتقاد کرد و گفت در جلسه‌ای سردار جعفری فرمانده وقت سپاه، سیدنظام موسوی، مدیرعامل وقت خبرگزاری فارس را مواخذه کرده است. این سخنان ظریف باعث شد موسوی نامه‌ای بنویسد و روایت خویش از ماجرا را بیان کند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ مدیرعامل سابق فارس به ادعاهای خلاف واقع وزیر خارجه: طنز تلخ است که نگرانی دیروز ما، امروز از زبان شما غلیظ تر جاری می‌شود

***

علل شکل‌گیری آمدنیوز از نگاه عبدی

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره دستگیری روح‌الله زم در اعتماد نوشت: «شكل‌گيري چنين ضد رسانه‌هايي را نمي‌توان فقط به توطئه خارجي‌ها تقليل داد. هر چند و به طور قطع بيگانگان آنها را حمايت مي‌كنند، همچنان كه هر كشوري سعي مي‌كند از مخالفان كشورهاي دشمن يا رقيب خود حمايت كند. شكل‌گيري اين ضد رسانه‌ها محصول و نتيجه يك خلأ و يك نياز است؛خلأ اعتبار رسانه‌هاي رسمي و نياز به دانستن اخبار و اطلاعات. تركيب اين دو عامل موجب شكل‌گيري عرضه و توليد فيك‌نيوزها مي‌شود. تا هنگامي كه اين نياز در داخل كشور و از طريق رسانه‌هاي رسمي تامين نشود، شاهد شكل‌گيري چنين پديده‌هايي خواهيم بود...

يكي از مسائل مهم كه در جريان مدير آمدنيوز براي هر كس مهم است تحت حمايت بودن او از سوي كشورهاي غربي است. كسي با پناه دادن به پناهندگان مخالف نيست و آن عملي انساني است، ولي اقدامات وي در هيچ چارچوب قابل قبول اخلاقي و حقوقي نمي‌گنجيد و با هيچ معياري، مصداقي از آزادي‌خواهي و اخلاقي محسوب نمي‌شد، سهل است كه ضد آن بود. اگر يك نفر تبعه غرب با اين نوع رفتار در ايران باشد چه فشارها كه براي تحويل گرفتن او نخواهد شد.

كافي است به فشارهاي وارده عليه مدير ويكي‌ليكس و افراد مشابه آنان نگاه كنيم كه حتي اخبار دروغ را منتشر نكرده‌اند، بلكه فقط اسناد محرمانه غربي‌ها را منتشر كرده‌اند. اگر يك نفر مثل مدير آمدنيوز در ايران يا چين باشد و عليه كشورهاي غربي خبرپراكني دروغ كند، چه داد و فريادهايي كه راه نمي‌افتد. ولي آنان به راحتي چنين فردي با اين عملكرد را تحت حمايت خود قرار مي‌دهند. اين حد از دوگانگي و تضاد، ويرانگر همه شعارهاي ديگري است كه مي‌دهند.»

***

پیشنهاد روحانی برای برگزاری رفراندوم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنانی در دانشگاه تهران دوباره بحث رفراندوم را مطرح کرد اما این بار قدری صریح‌تر سخن گفت و موضوع رفراندوم را هم طرح کرد. رئیس جمهور با طرح این سوال که پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل یا تقابل با دنیا است، گفت: ممکن است پاسخ به این سوال آسان باشد اما این مسأله‌ای راهبردی است که ۴۰ سال است به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده‌ایم. یک عده بر تعامل سازنده و عده‌ای نیز بر تقابل مستمر با جهان تأکید دارند.

روحانی اضافه کرد: یک عده معتقدند که مشکلات موجود جز با قدرت‌نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفتگو حل و فصل کرد. لذا مسأله اصلی این است که استراتژی ما باید تعامل سازنده و یا تقابل مستمر باشد و حل و فصل این موضوع با تنش و جر و بحث به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و راه آن این است که همه همدیگر را برای رسیدن به استراتژی مناسب قانع کنیم.

سپس روحانی موفقیت‌های دولت در برجام و پسابرجام را شرح داده و در انتها گفته است: دهها مورد داریم که دانشگاه ها باید به عنوان مسائل مهم و استراتژیک وارد شوند و اگر با راهکارهای ارائه شده برای موضوعاتی که بیش از ۴۰ سال است راجع به آنها بحث می کنیم به نتیجه نرسیدیم،  باید همه پرسی کنیم.

بیشتر بخوانید:

روحانی: تنها راه آینده و سرنوشت کشور انتخابات است/ دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم

فارغ از موضوعی که روحانی مطرح کرده است، به نظر می‌رسد درباره رفراندوم، تکلیف روحانی با خودش مشخص نیست. قانون همه‌پرسی مصوب سال ۶۸ مشخص کرده است که همه‌پرسی به پیشنهاد رئیس‌جمهور یا ۱۰۰نفر از نمایندگان مجلس با رای دو سوم نمایندگان قابل اجرا است. چندی پیش معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم گفته بود بررسی‌های این معاونت درباره همه‌پرسی روی میز رئیس‌جمهور است.

اگر ایشان تقاضای همه‌پرسی دارند مطابق روال قانون به مجلس پیشنهاد دهند. اگر هم ندارند وس این‌همه جار و جنجال بر سر چیست؟ ماجرا بسیار ساده است؛ اگر ایشان واقعا همه‌درسی را در این شرایط چاره کار می‌دانند بررسی‌های معاونت خود را از روی میز بردارند و تورق کنند و مطابق آن پیشنهاد همه‌پرسی را ارائه دهند.

***

درخواست حسین فریدون از قوه قضائیه

حسین فریدون امروز برای اجرای حکم به دادسرا مراجعه و به زندان منتقل شد. فریدون پیش از حضور در دادسرا متنی را به عنوان آخرین سخنانش به رسانه‌ها ارائه کرد. فریدون در این نوشته تلاش کرده نشان دهد بی‌گناه است. اما آنچه بسیار مهم است درخواست او از قوه قضائیه است.

فریدون نوشته است: من آماده ام متن کامل حکم، دادنامه، کیفرخواست و مستندات در فضای عمومی برای اطلاع مردم منتشر شود تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.»

بیشتر بخوانید:

درخواست حسین فریدون پیش از ورود به زندان

به نظر می‌رسد درخواست حسین فریدون درخواستی معقول و به‌جاست. این پرونده از آغاز تاکنون برای افکار عمومی سرشار از پرسش است. مردم نمی‌دانند برادر رئیس‌جمهور دقیقا به چه جرمی محکوم شده و از طرف دیگر خود او مدعی است بی‌گناه است. همین باعث پرسش بیشتر برای افکار عمومی شده است.

اکنون که مجرم آماده است به نظر می‌رسد بهترین مار برای پاسخگویی به افکار عمومی، انتشار متن کامل حکم، کیفرخواست و دفاعیات حسین فریدون باشد تا بی‌طرفی قوه قضائیه برای عموم مردم اثبات شود.

***

ربیعی: دستگیری زم موجب اتهام زنی‌های جدید نشود

علی ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی در مورد دستگیری سرشبکه «آمدنیوز» گفت: به نظر من، آمدنیوز یک رسانه نبود، آنها تروریست‌های آبرو بودند، آنهایی که در رسانه می‌نویسند و پای قلمشان می‌ایستند، حتی اگر مخالف دولت و نظام بنویسند، به دلیل اینکه پای اعتقادشان ایستاده‌اند، قابل احترام هستند.

وی تأکید کرد: اما کسی که در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند، قابل احترام نیست. مطالب این سایت‌ها ۹۰ درصد دروغ است و آبرو و حیثیت افراد را می‌برد. در این کانال آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و آموزش‌های تروریستی داده می‌شد. این کانال اساس کار خود را بر افشاگری‌های دروغ گذاشته بود.

ربیعی با تأکید بر اینکه بزرگترین خیانت آمدنیوز، خیانت به رسانه بود، گفت: آمدنیوز به کلماتی مثل «آزادی، دموکراسی و مبارزه» خیانت کرد و من اساساً این کانال را رسانه نمی‌دانم.

سخنگوی دولت ادامه داد: این سایت برای فروپاشی ذهنی جامعه فعالیت می‌کرد که در راستای عملیات روانی بود. همه کسانی که معتقد به آزادی قلم و شرافت قلم هستند، از دستگیری این فرد خوشحال هستند.

وی با بیان اینکه این دستگیری نباید موجب اتهام‌زنی‌های جدید شود، گفت: اجازه دهید دوستان ما در سازمان اطلاعات سپاه که از آنها برای این پرونده تشکر می‌کنم، خودشان این موضوع را دنبال کنند؛ از اتهام‌زنی و گمانه‌زنی خودداری کنید و امتداد آمدنیوزی درست نکنید.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی دولت: دستگیری «زم» موجب اتهام زنی‌های جدید نشود/ تحت تحریم گفت‌وگو نمی‌کنیم

***