بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد، سه ماه پیش خواستار ابطال مصوبه تبعیض‌آمیز شده بود + سند

گروه سیاسی الف،   3980724078 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مطابق سندی که ملاحظه می‌کنید بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به تاریخ دوم مردادماه در نامه‌ای به طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد خواستار ابطال مصوبه تبعیض‌آمیز شد.

بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد، سه ماه پیش خواستار ابطال مصوبه تبعیض‌آمیز شده بود  + سند

به گزارش الف، چند هفته‌ای است موضوع اعطای یک رانت تحصیلی به فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی محل بحث و بررسی رسانه‌هاست. اکنون سندی به دست ما رسیده است که نشان می‌دهد بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای مردادماه یعنی حدود سه ماه پیش با این مصوبه مخالفت کرده و خواستار ابطال آن شده است.

به گزارش الف، بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد در نامه‌ای به طهرانچی، رئیس این دانشگاه نوشته است: «با عنایت به گزارشات واصله در خصوص صدور مجوز تغییر رشته و انتقال مشروط جهت فرزندان اعضای هیأت علمی توسط مرکز امور آموزشی دانشگاه و نظر به اینکه این اقدام برخلاف عدالت، شئونات علمی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین آئین‌نامه اجرایی مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فرزندان اعضای هیأت علمی می‌باشد، شایسته است دستور فرمایید در اسرع وقت ضمن ابطال مجوزهای صادره در خصوص توقف آنها اقدام لازم به عمل آید.»

بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد در انتهای این نامه تاکید کرده است صدور مجوز مشابه احتمالی مربوط به سال‌های ۹۶ و ۹۷ را پیگیری خواهد کرد.

گفتنی است این نامه به علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد و بقیه اعضای هیئت امنا رونوشت شده و ایشان هم به ایرادات بازرسی به این مصوبه واقف‌اند.

بیشتر بخوانید:

نامه توکلی به ولایتی: مانع رانت تحصیلی باقیمانده فرزندان اساتید دانشگاه آزاد شوید

توکلی خطاب به دیوان عدالت اداری: تبعیض به نفع فرزندان اساتید علوم پزشکی را متوقف کنید

لغو دستور موقت دیوان عدالت اداری درباره تغییر رشته از دامپزشکی به پزشکی در دانشگاه آزاد

لازم به ذکر است مطابق آنچه احمد توکلی در نامه به رئیس دیوان عدالت اداری توضیح داده است، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی طی دو نامه به تاریخ های ۱۳۹۷/۰۷/۷ و ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ از معاون آموزشی وزارت بهداشت اجازه میخواهد که بر خلاف دستورالعمل اجرایی ۷۳۵ شورای انقلاب فرهنگی و مطابق رویه غیرقانونی سال ۱۳۹۶ دانشگاه آزاد، از ۲۵۴ نفر از فرزندان اعضائ هیات علمی که در شهریور ۱۳۹۷ در رشته دامپزشکی پذیرفته شده اند، در رشته های بالاتر، ثبت نام نماید. نكته حايز اهميت اين است كه در ميان اين گروه نيز نام فرزندان برخي مقامات ديده مي شود. در واقع تعارض منافع بین منافع شخصی برخی از اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاهی، و منافع مربوط به جان مردم، به نفع معدودی ازدانشگاهیان رفع شد!

معاون آموزشی وزارت بهداشت موضوع را در كميسيون موارد خاص  مطرح كرده و ضمن وضع ضوابطی برای انتقال دانشجویان خارج به داخل، مجوز تغییر رشته گروه مزبور را صادر میکند. این جواز، طی نامه مورخ ۹۷/۱۲/۱۹ جهت اجرا به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می گردد. البته این اقدام نیز از حيطه صلاحيت كميسيون موارد خاص خارج بوده است.

مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی پس از اطلاع از ماجرا و بررسی تخلفات رخ داده، موضوع را به ریاست محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گزارش می کند. رییس كمیسیون مزبور از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست مي كند كه با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خارج از اختیارات و صلاحيت قانوني خود، با وضع ضوابطی مغایر با دستور العمل اجرایی قانونی عمل کرده، مصوبه کمیسیون موارد خاص را لغو نماید.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پس از توجه به غیرقانونی بودن تصمیم قبلی، طی نامه شماره ۵۲۰/۵۰۰ مورخ ۹۸/۰۶/۱۱ مصوبه قبلی  کمیسیون خاص را که خودش به دانشگاه آزاد ابلاغ کرده بود، لغو می نماید.

لغو منصفانه این مجوز موجب شد که این تبعیض درسال ۱۳۹۷ صورت نگیرد، اما سازمان دیده بان شفافیت و عدالت بازگرداندن ۱۳۴ دانشجوی دامپزشکی را که در سال ۱۳۹۶، در دوره مدیریت جدید، در رشته های پزشکی و دندان پزشکی مشغول شده اند نيز، از جناب آقای دکتر ولایتی رياست هيات امناء دانشگاه آزاد مطالبه کرد.