بررسی قابلیت‌های دوربین SuperSensing Cine گوشی Huawei Mate ۳۰ Pro

گزارش بازرگانی،   3980723044

یکی از بخش‌هایی که هوآوی با معرفی گوشی Huawei Mate 30 Pro باعث تحولی اساسی در آنها شد، دوربین‌های SuperSensing Cine  بود که می‌تواند با قابلیت‌های ممتاز خود شرایطی ایجاد کند که هر فردی با هر سطح از دانش عکاسی، بتواند عکس‌هایی عالی با افکت‌ها و قابلیت‌های بسیار جذاب را ثبت کند.دوربین یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند امروزی است که با توجه به نیاز کاربران و تمایل بالای شرکت‌ها برای ارائه بهترین قابلیت‌ها، به طور پیوسته شاهد پیشرفت آن هستیم.

هوآوی در مراسم معرفی گوشی هوشمند Huawei Mate 30 Pro برای اولین بار عبارت ‌« SuperSensing Cine Camera» را به ادبیات حوزه دوربین و عکاسی گوشی موبایل اضافه کرد که بیان‌گر نوع سنسورهای دوربین مورد استفاده در گوشی است.

همکاری با برند معتبر حوزه عکاسی یعنی Leica، کمک کرده تا هوآوی تمام ایده‌های خود در زمینه عکاسی را به بهترین شکل پیاده‌سازی‌کند.

ماژول دوربین چهارگانه با ویژگی‌های جدید

ویژگی‌های فنی چهار سنسور این دوربین به این شرح هستند:

سنسور اول ماژول یک حسگر فوق‌عریض یا اولترا واید با رزولوشن 40 مگاپیکسل از نوع Cine Camera است که در آن از آرایه رنگ RGGB CFA استفاده شده است. این سنسور پشت دیافراگمی به گشودگی f/1.8 قرار گرفته و زاویه کانونی لنز جلوی آن نیز 18 میلی‌متر است.

سنسور دوم از نوع عریض یا واید با رزولوشن 40 مگاپیکسل و از نوع SuperSensing Camera است که در جلوی آن از آرایه رنگ RYYB CFA استفاده شده و گشودگی دیافراگم آن f/1.6 است. همچنین این لنز مجهز به لرزشگیر اپتیکال بوده و فاصله کانونی 27 میلی‌متری دارد.

سنسور سوم از نوع تله‌فوتو با رزولوشن 8 مگاپیکسل است که فاصله کانونی 80 میلی‌متری لنز آن، اجازه زوم اپتیکال سه برابری را به دستگاه می‌دهد و در ضمن با لرزشگیر اپتیکال نیز می‌تواند لرزش‌های ناشی از حرکت‌های کوچک دست کاربر را کنترل کند. دیافراگم جلوی این سنسور نیز دریچه‌ای با  گشودگی f/2.4 است.

سنسور چهارم که دوربینی از نوع عمق میدان سه بعدی یا سنسور زمان پرواز سه بعدی (3D ToF Camera) است نیز به بهبود کیفیت تصاویر که اطلاعات عمق میدان را مطالبه می‌کنند، کمک می‌کند و می‌تواند در ثبت افکت‌های حرفه‌ای بسیار موثر باشد.

از دید طراحی هم باید گفت ساختار دایره‌ای دوربین یکی از عوامل جلب توجه کاربران به آن است که می‌تواند به فرد این حس را القا کند که یک دوربین حرفه‌ای را در دست گرفته است.

سنسور SuperSensing چیست؟

هوآوی با معرفی Huawei P30 Pro در ابتدای سال جاری میلادی برای اولین بار در پرچم‌داران خود از آرایه رنگ RYYB استفاده کرد. این آرایه را می‌توان در مقابل آرایه رنگ RGB یا RGGB سنتی قرار داد که به صورت طبیعی توانایی جذب نور 40 درصد بیشتر نسبت به آنها را دارد. 

با کسب تجربه استفاده از این آرایه در سنسورهای Huawei P30 Pro، این شرکت تصمیم گرفت که این سنسورها را برای بار دوم در پرچم‌دار خود به کار ببرد و در عین حال با همراه کردن آن با یک دوربین دیگر 40 مگاپیکسلی، اندک ایراداتی که بر مجموعه ماژول وارد می‌شد را برطرف کند.

سنسور Cine Camera چه کار می‌کند؟

سنسور دوم ماژول این دوربین را که از نوع Cine Camera است، باید تکمیل‌کننده سنسور اول نامید که این بار به جای آرایه رنگ RYYB در آن از آرایه سنتی RGGB استفاده شده است. 

در واقع این سنسور، عضو جدید دوربین هوآوی است که بیشتر عملیات مانند ضبط ویدئو فوق آهسته 7680 فریم بر ثانیه، تصویربرداری4K HDR+  با نرخ 60 فریم بر ثانیه، افزودن افکت بوکه  بی‌درنگ و همچنین عکاسی در نور روز، با اطلاعاتی دریافتی آن انجام می‌شود.

عکاسی در شب

هوآوی با معرفی گوشی Huawei P30 Pro و تجهیز آن به قابلیت‌‎های ویژه عکاسی در شب نشان داد که تأثیر همراه کردن آرایه رنگ RYYB با نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند در افزایش کیفیت دستگاه در عکاسی نور شب به کار بیاید.

در Huawei Mate 30 Pro این قابلیت ارتقای قابل توجهی به خود دیده است و سنسور SuperSensing Camera می‌تواند میزان حساسیت به تابش و دریافت نور محیط را تا سطح ISO 51200 افزایش داده و حتی در نور بسیار کم محیط نیز عملکردی فوق‌العاده از خود نشان دهد.

تصاویر فوق صحنه آهسته 7680 فریم بر ثانیه

هوآوی در این گوشی قابلیتی با عنوان Ultra Slow-motion Video را ارائه کرده که می‌تواند تا 8 برابر بیشتر از بالاترین نرخ در دیگر گوشی‌های هوشمند روز، تصاویر را آهسته کرده و به عدد باورنکردنی 7680 فریم بر ثانیه برساند. 

با این حالت فیلمبرداری گوشی که حالا توانایی ضبط تصاویر روشن‌تر و با فوکوس دقیق‌تر را نیز دارد، می‌تواند تصاویری «واقعاً آهسته» را ضبط کرده و نمایش دهد؛ این در حالی است که شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد که در دنیای موبایل چنین قابلیتی ارائه شود.

Time Laps همه فن حریف

در بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی هنگامی که ویدئویی را در حالت Time Laps ضبط کنیم، تقریباً همه قابلیت‌های تنظیمی از دست کاربر خارج شده و هیچ کاری جز فشردن دکمه ضبط و پایان نمی‌تواند انجام دهد.

هوآوی قابلیتی را در پرچم‌دار جدید خود قرار داده که هنگام ضبط ویدئوی Time Laps می‌توان پارامترهای مربوط به سرعت، بازه عملکردی و حتی ISO را نیز تغییر داد. هوآوی به صورت رسمی اعلام کرده که این گوشی توانایی ضبط ویدئوی تایم لپس تا 12 ساعت با رزولوشن 4K را دارد.

فیلمبرداری زنده بوکه

استفاده از سنسور عمق میدان به صورت زمان واقعی یا همان سنسور ToF 3D به کاربر کمک می‌کند که بتواند اطلاعات سریعی از اجسام متحرک در کادر داشته باشد. 

به لطف استفاده از پردازنده سیگنال تصویر پیشرفته در Huawei Mate 30 Pro این قابلیت به صورت بی‌درنگ درآمده و کمک می‌کند تا بتوان حتی در حین فیلمبرداری از سوژه متحرک نیز افکت بوکه زنده را اعمال کرد و تصاویری جذاب با حالت سینمایی را ثبت کرد.

تصویر فوق عریض در شب

استفاده از سنسور دوربین SuperSensing با آرایه رنگ RYYB می‌تواند منجر به مزایای بسیار گسترده‌ای در Huawei Mate 30 Pro شود که یکی از آنها حالت فوق عریض عکاسی در شب است.

در بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار برای استفاده از حالت فوق عریض باید حتماً از نور مناسب محیط مطمئن باشیم؛ چرا که سنسور عادی با رزولوشن نه چندان بالا این امکان را خواهد گرفت که در شب و نور کم، بتوان عکاسی با عرض تصویر گسترده را انجام داد.

زوم دیجیتال 30 برابری

یکی دیگر از مزایای استفاده از سنسورهای بسیار بزرگ، قابلیت ترکیب زوم هیبریدی و زوم اپتیکال است. در این گوشی استفاده از سنسور تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی توانایی زوم 3 برابری اپتیکال را به گوشی می‌دهد.

در عین حال زوم 5 برابری هیبریدی نیز به کمک استفاده از تصاویر نمونه‌ای که توسط سنسور SuperSensing به دست آمده قابل دستیابی است و در نهایت این امکان فراهم می‌شود تا امکان زوم 30 برابری دیجیتال را که ترکیبی از دو زوم بالاست، ایجاد شود.

افکت جذاب AI HDR+

هوآوی در پرچم‌دار جدید خود امکانی را مهیا کرده است که بتوان حتی در صحنه‌هایی که منبع نوری به صورت مستقیم به تصویر می‌تابد، تعادل در نور سوژه را ایجاد کرد.

در این حالت نرم‌افزار هوشمند دوربین با تنظیم داینامیک در نقاطی از عکس که تاریک شده‌اند، پارامترهای مورد نیاز را به نحوی تغییر می‌دهد که نقطه تاریک باعث افت کیفیت تصویر نشود و نور تابیده شده به سوژه در همه نقاط، روشن و یک دست جلوه کند.