افزایش قیمت خودرو راهی برای دستیابی مجدد به سود/ آخرین وضعیت بازار

گروه اقتصادی الف،   3980722025 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

موضوع کاهش عرضه با بهانه‌های مختلف، به رویه همیشگی افزایش قیمت این محصول تبدیل شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره علت افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار می‌گوید «هفته گذشته، به علت عرضه کم خودرو از طرف خودروسازان قیمت این محصول افزایش یافت. این اتفاق در حالی می‌اُفتد که بعضی از خودرو‌سازی ها از جمله سایپا و ایران خودرو قیمت خودروهای خود را افزایش دادند.»

افزایش قیمت خودرو راهی برای دستیابی مجدد به سود/ آخرین وضعیت بازار

چند روزی است که بازار خودرو شاهد افزایش قیمت چشمگیری است و برخی از فعالان بازار معتقدند این روند قیمتی به دلیل کاهش عرضه و کند شدن مراحل صدور فاکتور رخ داده است.

با وجود اینکه در چند ماه گذشته شاهد کاهش قابل توجه نرخ ارز به ویژه در هفته‌های اخیر بودیم؛ اما خودرو این کاهش قیمت را به خود ندید و چه بسا شاهد افزایش قیمتی بین  ۳ تا ۱۰ میلیون تومان در برخی از مدل ها بود.

به گفته کارشناسان صنعت خودروسازی، موضوع کاهش عرضه با بهانه‌های مختلف، به رویه همیشگی افزایش قیمت این محصول تبدیل شده است و با توجه به اینکه بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده اما انحصار در این صنعت هر بار منجر به افزایش قیمت این کالا می شود.

طبق جدول قیمتی زیر،  نرخ خودرو طی یک هفته گذشته با تغییرات چند میلیونی همراه بوده است.

اما و اگرهای افزایش قیمت خودرو/انحصارگری شرکت های تولید کننده عاملی در افزایش قیمت خودرو/سرشکنی عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

اما و اگرهای افزایش قیمت خودرو/انحصارگری شرکت های تولید کننده عاملی در افزایش قیمت خودرو/سرشکنی عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

عرضه کم خودرو عاملی در افزایش قیمت این کالا

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، درباره علت افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار، اظهار کرد: هفته گذشته، به علت عرضه کم خودرو از طرف خودروسازان قیمت این محصول افزایش یافت. این اتفاق در حالی می‌اُفتد که بعضی از خودرو‌سازی ها از جمله سایپا و ایران خودرو قیمت خودروهای خود را افزایش دادند.

موتمنی معتقد است اقدام ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت برخی تولیداتشان باعث شد تا روند کاهشی قیمت خودرو در بازار متوقف شود و شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم.

او با اشاره به اینکه کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای خرید خودرو باعث شد تا بازار طی روز‌های گذشته آرام باشد، ادامه داد: کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای برای خریداری این کالا باعث شد قیمت‌ها نیز روند نزولی را طی کند اما متاسفانه در این شرایط این اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات، باعث شد تا بازار خودرو دوباره روند افزایشی به خود بگیرد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، زمانی که قیمت‌های داخلی افزایش قیمت داشته باشد بطور قطع می‌تواند در نرخ خودرو‌های وارداتی تاثیر گذارد.

اما و اگرهای افزایش قیمت خودرو/انحصارگری شرکت های تولید کننده عاملی در افزایش قیمت خودرو/سرشکنی عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

سرشکنی  عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

امرالله امینی کارشناس حوزه خودرو، درباره علت افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر، اظهار کرد: به طور کلی سیستم فعلی صنعت خودروی کشور وضعیت چندان مناسبی ندارد. مدیران و مسئولان فعلی این حوزه، تمایلی به ایجاد تغییر و اصلاح مدیران، ساختار، عملکرد و هزینه تراشی‌های خودروسازان ندارند.

او ادامه داد: هزینه‌های ناشی از عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان بر قیمت‌های مصرف کننده سرشکن می‌شود و کار به جایی می‌رسد که امروز خودرو‌های داخلی به چند برابر قیمت تمام شده فروخته می‌شود.

امینی درباره علت اصلی افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر، گفت: با توجه به فعالیت شرکت‌های انحصارگر در حوزه خودرو، یکی از ساده‌ترین‌ راه‌ها برای افزایش قیمت، کنترل عرضه است. 

این کارشناس خودرو تاکید کرد: موضوع کاهش عرضه با بهانه‌های مختلف به رویه همیشگی خودروسازی‌ها تبدیل شده است که بارها همین روند را تکرار کرده‌اند و با توجه به ثبات نسبی بازار خودرو و انحصار آن‌ها در این صنعت هر بار منجر به افزایش قیمت شده است. کاهش نسبی تعداد تحویل خودرو‌ها به راحتی می‌تواند افزایش قیمت خودرو‌ها را به همراه داشته باشد.

او بیان کرد: متاسفانه وزیر جدید صمت هم تغییر چندانی در مدیریت خودروسازان اصلی کشور ایجاد نکرده است؛ مدیران فعلی آن افراد با نفوذ و با سابقه‌ای هستند که برای مدت‌ها در آن مجموعه قدرت داشتند و زیر بار حرف‌های دیگران نمی‌روند.

امینی ادامه داد: برنامه‌ای در گذشته مطرح شد که موضوع مدیران جهادی و مدیران انقلابی را مطرح می‌کرد؛ امروز صنعت خودرو به چنین مدیران و طرح هایی نیاز دارد.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور، خودرو سازان امیدی به سرمایه گذاری خارجی ندارند پس بدون تلاش برای بهبود عملکرد این حوزه و برای منفعت طلبی شخصی اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند. خودروسازی کشور برنامه‌ای برای تحول ندارد و این بی‌برنامگی منجر به اسیر شدن در روزمرگی‌ و بستن دید افراد می‌شود.

او با تاکید بر این که قصد و نیت خودروسازان از افزایش قیمت، دستیابی مجدد به سود مد نظرشان است، گفت: امروزه جای فعالیت سازمان‌ حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در مقابل فروشندگان خودرو، خالیست و شاید باید عنوان کرد که سازمان حمایت  عملکرد مناسبی در این حوزه نداشته است.

اما و اگرهای افزایش قیمت خودرو/انحصارگری شرکت های تولید کننده عاملی در افزایش قیمت خودرو/سرشکنی عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

خروج خودرو‌های تولیدی از بازار عرضه عاملی در افزایش خودرو

حسین کاکائی کارشناس خودرو، در این باره گفت: اکنون با توجه به اینکه مدتی است قیمت ارز ثابت مانده تنها مقداری قیمت خودرو کاهش یافته است اما مجدد شاهد افزایش قیمت برخی از خودروها نیز بوده ایم.

به گفته کاکایی افزایش قیمت خودرو را می‌توان نوعی هیجان بازارها دانست که دلیل آن خروج خودرو‌های تولیدی از بازار عرضه است.

او بیان کرد: چندی پیش خانم پیروز‌بخت رئیس سازمان استاندارد در مورد خروج خودرو‌های غیر استاندارد توضیحاتی مبنی بر بازنگری تولید برخی از خودروهایی که نتوانسته اند استاندارد‌های ۸۵ گانه صنعت خودرو را دریافت کنند مطرح کرد.  همچنین مطرح کردند که پراید و پژو ۴۰۵ باید از رده تولید خودرو کشور خارج شود،  صحبت های این مقام مسئول نشان می دهد سال آینده این نوع خودرو‌ها دیگر فروش ندارند، به نوعی این صحبت‌ها را نیز می توان عاملی در افزایش قیمت خودرو دانست.

کاکائی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو را می‌توان یک هیجان‌سازی توسط بازاریابان هم  دانست، اگر در روز‌های آینده مردم نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، اما اگر مردم با تصمیمات عجولانه  به سمت خرید خودرو روی آورند مجدد شاهد افزایش قیمت خودروها خواهیم بود.

این کارشناس خودرو افزود: هم‌اکنون طبق تحلیل‌های انجام شده باید در یک رکود قیمت خودرو قرار گرفته باشیم و خرید و فروش به یک سطح تعادلی رسیده باشد. حدس زده می‌شود که این افزایش قیمت توسط فروشندگان اعلام شده و تقریبا خرید و فروش در بازار صورت نمی‌گیرد.

کاکائی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته عرضه خودرو تغییری نکرده است، گفت: تولید خودرو همچنان طبق گذشته است و عرضه خودرو را نمی‌توان دلیلی بر افزایش قیمت این کالا دانست، اما اگر این جوسازی‌ها ادامه داشته باشد هیجان افزایش قیمت خودرو نیز بیشتر خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۰۶۲۰۰۹:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
دلار سه برابر كردن و قيمتش تثبيت شد بيشتر اجناس همانطور فقط خودرو داخلى هنوز سه برابر نشد و هنوز زير قيمت واقعى جهانى خريد و فروش ميشه در داخل حرف ها اقايان همش شعار و دور از واقعيت
ناشناس۱۱۳۰۶۲۴۰۹:۳۳:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
من ماشین ندارم و تا زمانی که قیمت منطقی نشه نمیخرم جای تاسف داره هستند
ناشناس۱۱۳۰۶۴۰۰۹:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
من نمیدونم چرا اینقدر موضوع رو بزگش میکنید خیلی راحت اگه به فکر مردم هستید واردات ماشین بدون تعرفه گمرکی رو ازاد کنید بعد میبینید همه چیز درست میشه
ناشناس۱۱۳۰۶۴۶۱۰:۰۱:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
تولید نیست، متاسفانه یکی از مدیرانی که قطعات برای سایپا تولید می کنه، می گفت با این شرایط بیش از 10 روز امکان تولید وجود نداره، اینقدر بدهی دارن که هیچ بانکی به اینا وام نمیده،
ناشناس۱۱۳۰۶۵۷۱۰:۱۲:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
از رهبری تقاضا میکنیم در مساله خودرو که دغدغه بسیاری از مردم است شخصا ورود پیدا کنند و دست مافیای خودرو را کوتاه کنند
ناشناس۱۱۳۰۸۵۸۱۲:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
خود کرده را تدبیر نیست وقتی رهبری و دلسوزان نسبت به انتخاب مسئولان جهادی و انقلابی تاکید می کردند، باید به فکر این روزها هم می بودیم. ای کاش که این ویرانی کشور توسط غرب گرایان برای ما درسی شود
هاشم۱۱۳۰۶۷۳۱۰:۳۳:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
سلام بهترین راه خارج کردن خودروهای فرسوده ازخیابانهاوکم کردن مدت ان از30سال به 20سال است .
ناشناس۱۱۳۰۸۳۵۱۲:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
خودت فهمیدی چی گفتی، عقل کل؟
ناشناس۱۱۳۱۰۱۴۱۴:۰۲:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
بله، ما هم فهمیدیم ایشون چی گفت. شما نفهمیدی الکی تیکه نندازید
ناشناس۱۱۳۰۸۶۶۱۲:۴۰:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
همین الان 20 سال است. قبلا" 25 سال بود که از 2 سال قبل 20 سال شده است.
ناشناس۱۱۳۰۸۷۳۱۲:۴۳:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۲۲
می گویند مردم پول ندارند بعد ببین ایشان می گویند بهترین راه خروج ماشین های 20 سال کار کرده هست بجای 30 !
آریابان۱۱۳۰۷۴۰۱۱:۳۱:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۲۲
واقعا این صنعت خودرو سازی (بخوانید : خودرو اندازی !!!!!) با این وضعیت بسیار ناخوشایند و زیانده و بدتر از همه با این حد از عدم امنیت جاده ای !!!!! پشتش به کجا گرمه و کی ها پشتیبان و حامی اش هستند ؟!؟!؟!؟!؟  در این دوره ای که همه جا صحبت از ضرورت ایجاد صنایع رقابتی و الزام برای رو آوردن به صادرات است و در ایران نیز صحبت از اقتصاد مقاومتی اوج گرفته ، واقعا چطوری می توانند به این روش های شناخته شده در مهندسی بازار با هدف افزایش بیش از پیش قیمت ها به ضرر و زیان مردم ادامه بدهند ؟!؟!؟!؟!؟ مردمی که البته از سر ناچاری و بدون هیچ گزینه ای دیگر ، مواجهه اند با یک پدیده "من-درآوردی" از سوی خودروسازان موسوم به تعیین قیمت نهائی بر اساس"قیمت بازار" !!!!!!!!؛ (ناگفته پیداست که مقصود از"بازار"یعنی همون بازاری که توسط خود خودرو سازان و دقیقا در آستانه گسیل خودرو های جدید برای فروش ، مهندسی می شود با بالاترین قیمت ها!!!!!!!)
ناشناس۱۱۳۰۷۷۸۱۱:۵۰:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
تو سایر کشورها خودرو سازها دنبال مشتری هستند و با هر شرایطی که خریدار بتواند با التماس ماشین می فروشند ولی در کشور ما مردم باید 3 برابر عرف دنیا پول بدن و به این لگن سازهای .. از خدا بی خبر التماس کنند !!!!!!
ناشناس۱۱۳۰۹۷۵۱۳:۴۵:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
تو بازار ولی خرید و فروش به این قیمت نیست پایینتره.شبکه ایران کالا و خبر گزاری ها نمیدونم از کجا میارند این قیمتو .
رسول۱۱۳۰۹۹۳۱۳:۵۵:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اجازه ورود خودروهای خارجی بی گمرکی فعلا بهترین راهه_یا حداقل برخورد جدی باخودروسازان بشه_فروش فوری الکی میذارن نمیشه بنویسی ده ثانیه نشده میگه پر شده تاکی دروغ وفریب
حسن۱۱۳۱۳۳۹۱۶:۱۳:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
بدترین کشور موجود در جهان از لحاظ انحصار و مافیای خودرو بدون شک ایران هست.و ما مردم وقتی به خودمون رحم نمیکنیم و اتحاد نداریم باید هم این .. لگن رو سوار بشیم.تاسف اول بر ای خودم و دوم برای همه اونایی که محصولات ایران خودرو و سایپا رو میخرن و سوار میشن و از این طریق سودی چند برابر به این دو مونتاژ کار فرغون اهدا میکنن.همین.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین