وقتی ۱۳۴ دامپزشک با سهمیه پزشک می شوند/ ناطق نوری؛ کاتالیزور وحدت یا افتراق اصولگرایان/ انتقاد تند یک اصلاح طلب از صحبت های روحانی درباره شورای نگهبان

گروه سیاسی الف،   3980721124 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

وقتی ۱۳۴ دامپزشک با سهمیه پزشک می شوند/ ناطق نوری؛ کاتالیزور وحدت یا افتراق اصولگرایان/ انتقاد تند یک اصلاح طلب از صحبت های روحانی درباره شورای نگهبان

وکیل مدافع حسین فریدون: موکلم بی‌گناه است

حسین سرتیپی، وکیل مدافع حسین فریدون به فارس گفت: ما فقط به آنچه موضوع حکم است استناد می‌کنیم. فردی بر اساس نیازی، متقاضی خرید ملکی بود این فرد تاجر و متمکن بوده اما به دلایلی در یک برهه زمانی نیاز به پول پیدا می‌کند و از موکل بنده کمک می‌طلبد، در نتیجه این پول مستقیم به حساب بانک فروشنده ملک رفته و موکلم، ضامن این قرض بوده است.

وی گفت:  یک ریال مستقیم یا غیرمستقیم به حساب آقای فریدون وارد نشده و یک ریال آقای فریدون از بانک پولی دریافت نکرده و به  اندازه یک ریال از هیچ اموال عمومی و دولتی موکلم  منتفع نشده است. در واقع موکلم ریالی از این پول را استفاده نکرده به حسابش نیامده، نه به آن دست زده و نه جزو اموال عمومی بوده اما موکلم متهم به اخذ رشوه شده است.

وکیل مدافع حسین فریدون گفت:‌ما دنبال این نیستیم مقابل قانون قرار بگیریم. قرائتی از پرونده در جامعه منتشر شده که لازم دانستیم در مورد آن توضیح دهیم. موکل من دارای شأن اجتماعی بوده اما معذوریت در بیان برخی مسائل را دارد. در هر صورت ما خود را در چارچوب قوانین همواره دانسته‌ایم و در تقابل آن قرار نداریم و اجرای حکم حتی به این نحو هم را باعث توسعه حاکمیت قانونی در جامعه می دانیم.

بیشتر بخوانید:

وکیل حسین فریدون: موکلم بی‌گناه است/ هر کسی که در دادگاه محکوم می‌شود گناهکار نیست/ دنبال مسائل دیگری هستند

***

امتیاز تحصیلی‌ خاص به فرزندان هیات علمی دانشگاه آزاد مغایر با قانون اساسی است

چهارشنبه هفته پیش احمد توکلی، رییس هیات‌مدیره دیدبان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به علی‌اکبر ولایتی، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، از تحصیل ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضا و برخی مدیران دانشگاه آزاد در رشته‌هایی غیر از رشته قبولی خود خبر داد و خواستار جلوگیری از رانت تحصیلی فرزندان برخی از اساتید دانشگاه آزاد شد

علیرضا سلیمی،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: قطعا با این مساله مخالف هستیم، زیرا این اقدام از نظر ما تبعیض آشکار است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به تغییر رشته تعدادی از فرزندان هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از رشته دامپزشکی به پزشکی گفت: این مساله اصلا قابل پذیرش نیست، زیرا قطعا با توزیع عادلانه فرصت‌ها مغایر است و همچنین این امر مغایر با بند 9 اصل 3 قانون اساسی (رفع تبعیض‌های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی) مغایر بوده و یک تبعیض فاحش و آشکار است.

سلیمی گفت: وقتی کسی بار علمی و توان علمی ندارد و می‌خواهد پزشک شود، قطعا این آسیب زننده است. بالاخره پزشکی یک کار ویژه است و نیاز به استعداد ویژه دارد. اگر کسی بدون استعداد در این زمینه وارد شود، قطعا می‌تواند به مردم آسیب وارد کند.

روزنامه اعتماد هم مصاحبه ای با بهروز بنیادی، نماینده اصلاح‌طلب مردم کاشمر در مجلس داشته است. وی درباره ماجرای این پرونده می گوید: « بنابر اطلاعاتی که به دست بنده رسیده است، در سال 96 اتفاقی عجیب در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تغییر رشته گروهی خاص از دانشجویان این دانشگاه رخ داده است که بر این اساس آقای محسن نفر، معاون وقت علوم پزشکی دانشگاه آزاد در نامه‌ای به آقای فرهاد رهبر، ریاست وقت این دانشگاه پیشنهادی را مطرح می‌کند که در ادامه مسیر به روالی جهت موافقت با تغییر رشته گروهی خاص از فرزندان اعضای هیات علمی این دانشگاه تبدیل می‌شود.

اتفاقی که افتاده این است که آقای محسن نفر در مهرماه 96 در آن نامه به آقای فرهاد رهبر، خواهان ارایه تسهیلاتی بود که برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شود. آقای نفر بر این اساس، پیشنهاد می‌کنند که کلیه فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد که در رشته همتراز پذیرش شده‌اند، بتوانند در همان مقطع، بنابر انتخاب خودشان تغییر رشته بدهند. به این ترتیب که مثلا فرزند یک عضو خاص از هیات علمی دانشگاه آزاد بتواند بنابر انتخابی که دارد درحالی که به‌طور مثال در رشته دامپزشکی پذیرش شده است، با تغییر رشته در رشته پزشکی به تحصیل بپردازد.

بیشتر بخوانید:

نامه توکلی به ولایتی: مانع رانت تحصیلی باقیمانده فرزندان اساتید دانشگاه آزاد شوید

****

لاریجانی ترمز بریده بود

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد درباره مدیریت علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی گفت: ... قدرت او برای به کرسی نشاندن یک مطلب در مجلس واقعا معجزه است او قدرت اداره کردن مجلس را خیلی خوب بلد است مثلا در یک موضوع به طرز حوصله سرآوری به همه فرصت می‌دهد که حرف بزنند اما در نهایت خودش موضوع را اداره می‌کند او به شیوه منحصر بفرد خود قضایا را اداره می‌کند و من واقعا گاهی دغدغه دارم که لاریجانی هنگام اداره مجلس نباشد.

{ درباره درگیری لفظی اخیر بین لاریجانی و پژمان فر} لاریجانی خیلی قوی دفاع کرد و از خط قرمزها رد شد و حرف‌هایی گفت که خیلی‌ها نمی‌توانستند بزنند مثلا گفت «شماها این را در کشور راه انداختید» با این عبارات تمام ناراحتی‌های درونی خود را بیرون انداخت البته برخی می‌گویند از آدم حرفه‌ای مثل لاریجانی این انتظار نمی‌رفت من خودم معتقدم لاریجانی ترمز بریده بود، می‌شود اینگونه گفت که لاریجانی‌های نارمک از این همه نامهربانی خسته شده‌اند. لاریجانی‌های نارمک خیلی برای نظام هزینه دادند احساسشان این است که مورد لطف نیستند، این توبیخ‌ها و سرزنش‌ها درخور این افراد نیست صیانتی برای لاریجانی‌ها انگار نیست، آیا اینها هزینه ندادند؟

ناطق نوری؛ کاتالیزور وحدت یا افتراق اصولگرایان؟

ایرنا نوشت: حضور چندی پیش «علی اکبر ناطق نوری» عضو تشخیص مصلحت نظام در جلسه «جامعه روحانیت مبارز»، به تقویت احتمال احیای شیخوخیت و محوریت یابی طیف های سنتی اصولگرایی در اردوگاه راست سیاسی انجامید؛ مساله ای که برای بار چندم در ماه های اخیر، تفاوت و تعارض رویکرد، اهداف و روش میان طیف های سنتی و جدید اصولگرایی را برجسته کرد.

امروز طیف گسترده ای از اصولگرایان سنتی تا معتدل و نسل نو، اردوگاه اصولگرایی را شکل می دهند؛ هفتاد و دو ملتی که هر یک چیزی می جویند و هر کدام به رهی متفاوت می روند و جمع کردنشان زیر یک لوا اگر نگوییم غیر ممکن، که بسیار پرچالش و صعب الوصول است.

اعلام خبر وجود مخالفت برخی اعضای جامعه روحانیت با اقدام آیت الله «محمدعلی موحدی کرمانی» رییس این تشکل در دعوت از ناطق برای شرکت در نشست این نهاد سنتی و محوری، از همان ابتدا دودستگی اصولگرایان را نمایان کرد.

تعابیر و برداشت های متفاوتی چون حضور «مهمان وار» یا «صاحبخانه وار» ناطق در جامعه روحانیت، طیفی گسترده از گمانه زنی ها در مورد بازگشت او به عرصه سیاست، احیای شیخوخیت در میان اصولگرایان، محوریت یابی دوباره جامعه روحانیت، تمایل این تشکل به سمت طیف سنتی اصولگرایان، کمرنگ شدن طیف های جدید در این تشکل و ... را به دنبال داشت.

پس از آن بود که خبرهایی در مورد دیدار پایداری ها با رییس جامعه روحانیت منتشر شد و به گمانه زنی ها در مورد تکاپوی طیف های نوپای اصولگرایی برای مقاومت در برابر قوت یابی طیف های سنتی تر در این تشکل دامن زد؛ مساله ای که فارغ از صحت و قابل استناد بودنش، اذهان عمومی را متوجه تفاوت های گسترده طیف های مختلف اصولگرایی و مسیر سخت این جریان برای دست یابی به سازوکار فراگیر حزبی کرد.

****

کیهان علیه دختران آزادی

روزنامه کیهان درباره انتشار عکس حضور زنان در ورزشگاه آزادی و راهپیمایی اربعین توضیحاتی داد و دوباره به مقایسه کردن این دو حضور متفاوت پرداخت!

این روزنامه نوشت: عکس یک دیروز روزنامه با جنجال فراوانی روبرو شد. جریان هوچی‌گری که ید طولا و کارنامه پر و پیمانی در تحریف مواضع کیهان و فحاشی و توهین دارد و اساساً کاری جز این ندارد و بلد هم نیست، مثل همیشه به میدان آمد و چون گذشته رطب و یابس را به هم بافت. بسیاری در فضای مجازی و در تماس با روزنامه از این موضع دفاع کردند اما در این میان برخی از کاربران فضای مجازی نیز دچار ابهام شده و انتقاد کردند که چرا کیهان آن عکس‌ها را در کنار هم گذاشته و به زنان و دخترانی که به استادیوم رفته بودند «قربانیان آزادی» گفته است...

در جواب باید گفت: به اعتراف مسئولان امر تعداد زنانی که در استادیوم حضور داشتند کمتر از 4هزار نفر بوده است. بلیط‌های در نظر گرفته شده برای زنان 4600 عدد بوده و تنها 3500 بلیط فروش رفته است. همین موضوع به روشنی گویای میزان استقبال زنان از این نمایش سیاسی- ورزشی است.

اگر جمعیت کشور را 80 میلیون نفر فرض کنیم که بیش از این است و زنان نیمی از جمعیت کشور باشند، نسبت حاضران در ورزشگاه با کل زنان کشور چقدر است؟ کمتر از یک‌ده‌هزارم! بله همین‌قدر اندک و ناچیز. عده‌ای می‌کوشند این جمع کوچک و اندک را جامعه زنان کشور جا بزنند. دغدغه و علاقه آنان را دغدغه و علاقه همه زنان کشور معرفی کنند و می‌کنند. چنین برخوردی جز فریب‌کاری است؟ و آیا آن زنان و دختران محترم، ابزار این فریب نیستند؟

خراسان هم نوشت: تیتر و عکس عجیبی که  دیروز روزنامه کیهان منتشر کرد، بازتاب گسترده ای در فضای مجازی پیدا کرد و اکثر فعالان کاربران فضای مجازی و به ویژه فعالان اصولگرا از آن انتقاد کردند. روزنامه کیهان در عکس صفحه اول دیروز خود با انتقاد از حضور زنان در ورزشگاه، این حضور را با شرکت بانوان در راهپیمایی اربعین حسینی مقایسه کرده و به ترتیب از این دو حضور با عنوان  «قربانیان آزادی» و «راهیان آزادگی» یاد کرده است! دراین باره ناصر ایمانی فعال سیاسی  در گفت و گو با انتخاب تأکید کرد که نباید همه موضوعات از بعد جناحی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام زائری هم با انتشار بیانات رهبر انقلاب که گفته بودند «دشمن به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه است؛ همه مراقب باشند»، به این تیتر انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

دفاع از یک اشتباه؛‌ چرا؟!

****

الان وقت دعوا با عارف نیست

علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به نامه نیوز گفت: معتقدم اگر تنها چهره های تکراری دوره دهم مجلس یا آنهاکه در دولت مسئولیت داشتند تأیید صلاحیت شوند این مسئله چالشی برای اصلاح طلبان خواهد بود چون علاوه بر آنکه افکارعمومی از آنها رضایت ندارد، بخش عمده بدنه اجتماعی اصلاحات به آنها انتقاد جدی وارد می کند. در چنین شرایطی انتخاباتی مثل دوره گذشته تکرار نخواهد شد. یعنی انتخاباتی که مثل انتخابات مجلس دهم یک فهرست دست‌وپا شکسته و معجونی از اصلاح طلب، اعتدالگرا و اصولگرای میانه رو در قالب لیست امید بخواهند به میدان بیایند.

تاجرنیا در پاسخ به این سوال که «آیا این تصور که عارف رقیبی سهل و آسانی برای اصولگرایان است و سرلیستی او جناح رقیب را خوشحال می کند، درست است یا خیر» گفت: الان وقت دعواکردن با آقای عارف نیست. الان وقت صحبت کردن با شورای نگهبان است تا این شورا اجازه بدهد نیروهای درست و حسابی تأییدصلاحیت شوند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد، آقای عارف یک گزینه در کنار چند گزینه خوب دیگر برای سرلیستی خواهد بود.

{ پاسخ به سوالی درباره صحبت های آقای روحانی درباره سختگیری نکردن شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت نامزدها} متأسفانه آقای روحانی درباره بحث اصلاح طلبان دچار سندرم گفتاردرمانی شده است. یعنی هر از چندگاهی که می بیند توفیقی در عمل‌کردن به وعده ها و شعارهای انتخاباتی اش پیدا نکرده، صحبت هایی می کند که به حسب ظاهر دل اصلاح طلبان خنک شود و آنها احساس کنند آقای روحانی همچنان روی عهد و پیمان گذشته خود است؛ ولی وقتی به اطرافیان و نحوه انتصابات و مجموعه عملکردها نگاه می کنیم، درمی یابیم آقای روحانی به گونه ای عمل می کند که به سرنوشت روسای جمهور قبلی مبتلا نشود تا بتواند بعد ریاست جمهوری هم در فضای سیاسی کشور بماند. در مجموع آقای روحانی صحبت های غیرضروری را در آستانه انتخابات مطرح کرد که موجب حساسیت بی مورد شورای نگهبان شد.

تاجرنیا می گوید: واقع هر از گاهی صحبت هایی می کند تا اصلاح طلبان طرفدار دوآتیشه دولت بتوانند توجیهی برای منتقدان بیاروند و بگویند «ببنید همچنان رئیس جمهور روی حرف های اصولی خودش باقی است» ولی در عمل هیچ بحث جدی اتفاق نیفتاده است.

***

تکذیب اظهارات منتسب به لاریجانی

روز گذشته خبری به نقل از سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر شده بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران خواستار آن شده که اطلاعات مالی نمایندگان مجلس "محرمانه" باشد. اما اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای، اظهارات منتسب به لاریجانی رئیس مجلس درباره نحوه اجرای قانون رسیدگی به دارایی مسئولان را تکذیب کرد. متن بیانیه اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس به شرح زیر است:

در پی انتساب خلاف واقع مطالبی در روز گذشته به علی لاریجانی  مبنی بر اظهار نظر ایشان پیرامون نحوه اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان از سوی برخی رسانه ها اعلام می‌شود که " رییس مجلس شورای اسلامی تاکنون هیچ گونه اظهارنظری درباره نحوه اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات و  مسئولان نداشته و صرفا بر اجرای مر قانون یادشده تاکید کرده‌اند.