فقط ۱۵۰۰ روانپزشک برای ۸۰ میلیون ایرانی/ وزارت بهداشت برنامه ندارد ؛ هیچکس هم مشکل روانی ندارد!

گروه اجتماعی الف،   3980721033 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
فقط ۱۵۰۰ روانپزشک برای ۸۰ میلیون ایرانی/ وزارت بهداشت برنامه ندارد ؛ هیچکس هم مشکل روانی ندارد!

 

آمار بیماری ها و اختلالات روان در کشور به ادعای دولتمردان حدود 23.6 درصد کل جمعیت است، این میزان البته در شهرهای بزرگ و در بین زنان بیش از میانگین کشوری و نگران کننده است.

18 تا 24 مهر هفته سلامت روان نامگذاری شده است. 10 اکتبر یا 18 مهر روز جهانی سلامت روان نیز هست و این فرصتی است برای بررسی وضعیت سلامت روان در ایران.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که 23.6 درصد جمعیت کشوربه یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند، آماری که متناسب با میانگین جهانی است اما برخی مسئولان و کارشناسان دیگر از آمارهای بیشتر سخن می گویند مثلا ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران میزان شیوع اختلالات روانی را در تهران 27 درصد می داند و البته آمارهای بیش از این نیز تا حدود 40 درصد از سوی برخی کارشناسان اعلام شده است.

اختلالات روانی تنوع زیادی از خفیف تا شدید دارند و از یک استرس روزمره شروع می شود تا اضطراب، افسردگی، اختلالات دوقطعی، شیدایی، افسردگی شدید، اعتیاد، اسکیزوفرنی، خودکشی و جنون. شایعترین بیماری روانی در میان زنان افسردگی و در میان مردان ایران اعتیاد است.

بیماری های روانی مانند بیماری های جسمی هم نشانه ها و علائمی دارند و هم عوامل و عللی و درست مانند بیماری های جسمی نیازمند درمان هستند اما مهمترین مساله در مورد این بیماری ها انگ است که بیماران را از مراجعه به متخصصان سلامت روان که روانشناسان و روانپزشکان هستند باز می دارد.

احمد حاجبی، مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت گفته است: حدود 63 درصد مبتلایان به اختلالات روانی برای درمان مراجعه نمی کنند و تصور می کنند این بیماری خودش خوب می شود و این مساله ای است که باعث مزمن شدن بیماری شده، درمان آن را سخت و گاهی بسیار پیچیده می کند.

جامعه ما یک جامعه در حال گذار است و افزایش خشونت در خانه، در محیط کار، خشونت های اجتماعی در محیط های عمومی، از جمله نشانه های اختلالات روانی است که می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد، پرخاشگری، بیکاری، درآمد پایین،  فقر و مشکلات اقتصادی، ترافیک، آزارهای جسمی و جنسی می توانند عامل یا نماد اختلال و بیماری روانی باشند.

خشونت انواع مختلفی دارد، پایین بودن سطح و آستانه تحمل افراد می تواند به راحتی موجب خشونت و نزاع شود، گاهی یک نیش ترمز هنگام رانندگی، یک بوق زدن، یک حرف ناروا و متلک زمینه خشونت و درگیری و زد و خورد را فراهم می کنند. خشونت علیه زنان نیز انواع و اشکال مختلفی دارد، از یک نگاه ناروا تا بوق زدن خودروها و آزارهای کلامی و جنسی می تواند خشونت تلقی شود و فرد را به ورطه بیماری روانی بکشاند.

بی مسوولیتی نظام سلامت کشور درباره سلامت روان

سلامت روان یکی از ابعاد چهارگانه سلامت است که در کنار سلامت جسمی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی مطرح است. بر اساس قوانین کشور، وزارت بهداشت مسئول تامین سلامت مردم است اما این نهاد مسئول اعلام کرده که در بروز خشونت، ناراحتی ها و اختلالات روانی هیچ نقشی ندارد و تنها در صورت بروز بیماری می تواند به درمان مبتلایان بپردازد.

اما این بهانه جویی ها از بار مسئولیت وزارت بهداشت نمی کاهد، وزارت بهداشت، مسئولیت پیشگیری و آموزش جامعه را هم دارد و باید با ارتقای آگاهی جامعه کمک کند که آستانه تحمل مردم بالا برود و زمینه خشونت و بیماری روانی کاهش یابد.

وزارت بهداشت تقریبا هیچ برنامه ای برای ارتقای سطح بهداشت روان و آموزش عمومی برای بهبود شاخص های سلامت روان ندارد. این کار  نیازمند داشتن یک شبکه و نیروی انسانی گسترده و البته همکاری رسانه های کارآمد است که وزارت بهداشت فاقد آن است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در اولین روزهای مسئولیتش در این سمت، روی موضوع حساس سلامت روان و اهمیت آن دست گذاشت و گفت: اولین رکن رسیدگی به نظام سلامت به ویژه در کشور‌هایی مانند ایران، رسیدگی به بهداشت روان است و اگرچه اقتصاد یک جامعه می‌‎تواند بر بهداشت روان تاثیر گذارد، اما همه تاثیرگذاری با شرایط اقتصادی یک کشور نیست، چون انسان‌های پولدار غمگین یا بی پول شاد، کم نیستند.

او صراحتا اعلام کرد که جامعه ما نیازمند شادی است و از رسانه ها خواست، جامعه را به سمت امید وشادی سوق دهند و البته حرف هایی درباره عزاداری و برنامه های صدا وسیما هم زد که حاشیه ساز شد و او بعدا اعلام کرد که از حرف هایش سوء تعبیر شده است و بحث سلامت روان به مسائل و مراسم مذهبی ارتباطی ندارد.

مریم رسولیان، رئیس انجمن روانپزشکی کشور در این باره گفته است: اینکه می گویند ایران غمگین ترین و خشن ترین کشور دنیاست قطعا حرفی نادرست و اشتباه است اما به هر حال شاخص های سلامت روان نشان می دهد وضعیت بهتر اقتصادی الزاما باعث بهبود سلامت روان نمی شود و طبقه متوسط سالم ترین افراد از نظر سلامت روان هستند.

وی گفت: شاخص های جهانی سلامت روان نشان می دهد ما در رتبه ۱۰۶ جهانی هستیم اما بیش از شاخص های جهانی باید به شاخص های بومی کشور خودمان توجه داشته باشیم که عزت نفس، دینداری، ارتباطات اجتماعی، معنویت، اعتماد اجتماعی و گسترش روابط خویشاوندی از جمله آنها است.

رسولیان اظهار داشت: عواملی مانند مشکلات اقتصادی، ضعف حمایت های اجتماعی، ضعف پوشش بیمه ای در کشور و مشکلاتی که در حوزه نیازهای اجتماعی وجود دارد، در بروز خشونت موثر است.

رسولیان اضافه کرد: نشاط اجتماعی یک مقوله فرادستی و حاکمیتی است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند در این زمینه تعیین کننده باشد و باید دستگاه های دیگر دولتی مانند نهادهای متولی امور اقتصادی، اشتغال، مسکن و البته رسانه ها به خصوص صدا و سیما در این زمینه نقش خودشان را ایفا کنند.

سعید نمکی در سخنان خود به این نکته اشاره کرده که وزارت بهداشت در خیلی از امور مانند مساله تصادفات رانندگی، دخانیات، افزایش بیماری ایدز و اختلالات روانی خودش قربانی است و نقشی در بروز این اختلالات و بیماری های ناشی از آن ندارد و فقط بار سنگین درمان مبتلایان را به دوش می کشد.

اما این گونه صحبت کردن شاید شانه خالی کردن از بار مسئولیت باشد، وزارت بهداشت باید برای ارتقای سطح سواد سلامت روانی، آموزش عمومی و بسیج امکانات کشور از سطح آموزش ابتدایی تا دانشگاه و در محیط های شغلی و خانواده برنامه داشته باشد و دستگاه های مختلف از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، دانشگاه آزاد، وزارت اقتصاد، مسکن، کار، صدا و سیما، رسانه ها و همه و همه را درگیر کند.

 در واقع ریل گذاری و سیاستگذاری برای بهبود خدمات بهداشت روان و حرکت به سمت یک جامعه سالم و شاد بیش از همه از وزارت بهداشت انتظار می رود که البته مجلس نیز باید در این ریل گذاری مشارکت کند.

اینکه هر سال در هفته سلامت روان با آب وتاب گفته شود که وزارت بهداشت در شبکه بهداشتی کشور 1600 روانشناس را برای ارائه خدمات بهداشت روان به کار گرفته است، نادیده گرفتن گستره بزرگ اختلالات روانی و کوچک کردن مساله است، چطور 1600 روانشناس می توانند برای جمعیتی که حداقل  14 میلیون نفر برآورد می شوند و اغلب مراجعه نمی کنند یا نمی دانند که برای درمان کجا باید مراجعه کنند، کاری کند.

گرانی و کمبود خدمات روانپزشکی

خدمات درمانی بیماری های روانپزشکی نیز در مطب ها بسیار گران و فاقد پوشش مناسب بیمه ای است. در کشور 80 میلیونی ما حداکثر 1500 روانپزشک وجود دارد و برای رسیدن به حداقل استاندارد باید بیش از 10 هزار روانپزشک داشته باشیم یعنی وزارت بهداشت بعد از 40 سال مسئولیت آموزش پزشکی هنوز این حداقل نیروی متخصص برای درمان بیماران روانی را هم فراهم نکرده است.

به همین علت مردم حتی اگر بخواهند مراجعه کنند هم دسترسی کافی به روانپزشک ندارند و این البته به جز مشکل ویزیت های گزاف و بیش از تعرفه های متعارفی است که روانپزشکان و حتی روانشناسان به علت بازار محدود و انحصاریشان به صورت دقیقه ای از مردم می گیرند و برای نیم ساعت مشاوره ویزیت های بیش از صد هزار تومانی طلب می کنند. بیمه ها نیز آن قدر گرفتار بیماری های جسمی هستند که توان حمایت و پوشش خدمات مشاوره روانی و درمان های سرپایی روانپزشکی را ندارند.

وضعیت برای بیماران روانی شدید که نیاز به بستری دارند نیز بسیار نامناسب است، طبق قانون, وزارت بهداشت باید 10 درصد تخت های بیمارستانی کشور را به خدمات روانپزشکی اختصاص دهد، کاری که هرگز انجام نشده است، یک علت آن پولساز نبودن این تخت ها و پوشش ضعیف بیمه هاست به همین علت ورود بیمارستان های خصوصی که همیشه به سود و درآمد فکر می کند به ایجاد تخت های روانپزشکی در حد صفر است و این نیز البته به سیاستگذاری نادرست نظام سلامت و نظام پرداخت ناکارآمد آن بر می گردد.

حالا وزارت بهداشت بدون برنامه مانده است با 12 تا 14 میلیون فرد افسرده، مضطرب و دچار اختلال روانی که نیازمند خدمات سلامت روان هستند.

 کسانی که حدود 10 هزار نفرشان هر سال خودکشی می کنند و بیش از 50 میلیون نفری که هنوز بیمار نیستند اما به آموزش و خدمات بهداشت روان نیاز دارند، افرادی که به گفته احمد علی نوربالا، مشاور وزیر بهداشت در امور روانپزشکی بیش از 50 درصدشان نگرانی دارند، نگرانی از آینده شغلی، نگرانی از بیکاری و پایین آمدن درآمد، نگرانی از سلامت آینده اعضای خانواده، نگرانی از ماندن در ترافیک، نگرانی از ...

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۹۵۷۹۱۲:۳۵:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
فشارهای اقتصادی فلج کننده و تورم افسار گسیخته ملت را روانی کرده! امیدوارم دو زاری مسئولین افتاده باشد
ناشناس۱۱۲۹۶۶۳۱۳:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
از خودخواهی و خودنمایی افراطی چرا نمیگی؟
ناشناس۱۱۲۹۸۰۱۱۵:۳۰:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
ویزیت روانپزشکان روانی‌تر میکند بیماران را ________ متاسفانه اغلب پزشکان جان و روح و روان مردم را هدف گرفته‌اند میچاپن و در تفرج‌گاه‌های لاکچری میچرن
ناشناس۱۱۳۰۲۰۶۲۰:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۱
یه دکتری بود ۵۰ درصد بیشنر از تعرفه ویزیت میگرفت دارویی رو که باید ۶ ماهه قطع میکرد با کلی اصرار و بحث بعد یکسال قطع کرد این اگه اسمش کاسبی با سلامت مردم نیست اسمش چیه پس؟؟!!!
ناشناس۱۱۲۹۷۱۴۱۴:۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
بدبختی اینجاست که بعضی از روانپزشکان نیز خودشان یا مشکل روانی دارند و یا خیلی پولکی هستند .
ناشناس۱۱۲۹۵۸۳۱۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۱
گشنگی نکشیدی که عاشقی یادت بره.روان سالم مال وقتیه که دغدغه جسم و نان و کلی بدبختی دیگه نباشه. آمهایی که منتظر مرگ هستن که راحت بشن سلامت روان چی میدونن چیه. وقتی اون بالایی ها تمام دغدغشون اینه که مردم از اموالشون خبردار نشن اوضاع بهتر از این نمیشه. میترسم از عاقبتی که در انتظارمونه..
ناشناس۱۱۲۹۵۸۷۱۲:۳۹:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
از نظر من هم پزشکان و هم وکلا ایجاد انحصار کرده اند و این نیاز داره که حاکمیت برای شکستن این وضع وارد عمل بشه
ناشناس۱۱۲۹۵۹۶۱۲:۴۴:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲۱
دو هفته پیش، برای خدمات مشاوره ای به مطب یکی از روانپزشکان مراجعه کردم، 200 هزار تومان از من گرفتند برای نیم ساعت!!!!!!!!!!!
علی۱۱۲۹۶۲۶۱۳:۰۷:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۱
یه جوری تیتر زدید که آدم فکر می‌کنه منظور اینه: «فقط ۱۵۰۰ روانپزشک برای ۸۰ میلیون ایرانی روانی» احتمالا منظورتون روان‌شناس بوده. که به عنوان کسی که توی این کار دستی دارم خوشحالم از اینکه مردم در دام بعضی از این مشاوران بی‌سواد نیفتاده‌ اند. چه بسیار روان‌شناسانی که زندگی‌ها رو از هم پاشونده‌ اند.
ناشناس۱۱۲۹۶۲۹۱۳:۱۱:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
پزشکان وروانپزشکان محترم نظرشان این است که آنقدر باید تعداد شان کم باشد تا مردم همیشه درحال دویدن دنبال آنهاباشند . کاربجایی رسیده که مشاوران وروانپزشکان درموقع ویزیت دقیقه ای پول میگیرند!!!!! برای رسیدن به این هدف گرانبها!!!! است که تاآخرین قطره خون درمقابل افزایش ظرفیت های دانشگاهی پزشکی و روانپزشکی مقاومت میکنند. انحصاروانحصار وانحصار
ناشناس۱۱۲۹۶۳۸۱۳:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۱
جامعه ما بیشتر از اونکه نیاز به پزشک داشته که روان مردم رو معالجه کنن نیاز به مسئولانی دارد که روی روان مردم راه نرند!
ناشناس۱۱۲۹۶۴۲۱۳:۱۹:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۱
کلا خیابان ها شده محل دعوا. کسی هم قانون رو رعایت نمیکنه. موتوری در پیاده ها. رد کردن چراغ قرمز و طی کردن خیابان های یک طرفه، هر کس هر جا دوست داره پارک دوبل میکنه میره و ...
ناشناس۱۱۲۹۷۷۲۱۵:۰۹:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
پلیس وظیفه خود را انجام نمی دهد
ناشناس۱۱۲۹۶۵۳۱۳:۲۴:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۱
روانپزشک یا روانشناس؟ در کانادا در صورت دعوا و یا عدم کنترل خشم باید ۱۰ جلسه پیش روانشناس بروی و گواهی آن را برای پلیس و دادگاه ببری.
ناشناس۱۱۲۹۶۵۴۱۳:۲۶:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۱
جالب قضیه اینجاست که خود این 1500 عزیز نیز خودشون مشکل روان دارن
متخصص مغز و اعصاب۱۱۲۹۷۳۳۱۴:۲۵:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
من با ابتلای مشکل روان در این 1500 نفر مخالفم ولی مطمئنم که 1490 نفرشون به اختلالات روان مبتلا هستند
ناشناس۱۱۳۰۱۳۳۱۹:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲۱
تا روانی نباشی که نمیتونی روان درمانی کنی
بنده خدا۱۱۳۰۸۵۶۱۲:۳۸:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
شما اگه متخصص مغز و اعصاب بودی و از بهداشت روانی سالم برخوردار بودی که به یک جامعه 1500 نفری از همکاران متخصص و زحمت کشت انگ مشکل روانی نمیزدی . این نوع اظهار نظرها مشکلی را از بررسی یک مشکل بنیادی که ریشه در وضعیت مملکت به لحاظ سیاسی اقتصادی و فرهنگی دارد حل نمیکند.
ناشناس۱۱۲۹۶۵۸۱۳:۲۷:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۱
95 % ایرانی ها مشکل روان دارند
ناشناس۱۱۲۹۷۱۳۱۴:۰۹:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
اون 5 % هم نجومی بگیر مفت خور هستند
ناشناس۱۱۲۹۷۳۷۱۴:۳۰:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۱
روحی روانی و روانپاک هستند
ناشناس۱۱۲۹۶۷۹۱۳:۳۷:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۱
1500 تا برای یک ملت روانی که مدعی و خود شیفته هم هستند بسیار کم است
ناشناس۱۱۲۹۶۸۱۱۳:۴۲:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
وقتیکه هزینه یک ساعت مشاوره در ارزونترین حالت ساعتی 100 هزار تومن هست، بنظر شما چند درصد مردم توان استفاده از خدمات مشاوره ای دارن؟؟؟؟
ناشناس۱۱۳۰۲۴۸۲۱:۴۸:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
منت هم میزارن که ده دقیقه بیشتر صحبت کردن خخخ
محمود۱۱۲۹۶۹۰۱۳:۵۰:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
مافیا فقط به جیب باند فکر می کند.
ناشناس۱۱۲۹۷۰۵۱۴:۰۲:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
در مجتمع ما خانواده ای زندگی می کنند که مرد خانواده بسیار پرخاشگر و فحاش است مدام صدای دعوا و کتک کاری این مرد با همسر و دو پسرش به گوش می رسد همسرش که خانم آرام و با شخصیتی است به وضوح افسرده و گوشه گیر است و با کسی همکلام نمی شود این خانواده مطلقا رفت و آمد با کسی ندارند تابستان امسال پسران این خانواده از خجالت کل مجتمع درامدند هر روز یک مشکل و گرفتاری درست می شد از کتک کاری با پسران و مزاحمت برای دختران نوجوان گرفته تا خط انداختن به ماشین های پارکینگ و شکستن شیشه ی انباری ها و آزار و اذیت بی رحمانه ی گربه ها میخوام بگم مشکلات روانی یک رشته ی به هم پیوسته است که جنبه ها و دلایل مختلف داره و صرفا روانشناس مشکل را حل نمی کنه اینکه پدری خودش روانیه و یا معتاده و خانواده هم تحت تاثیر او هستند را چه کسی باید پیگیری کنه اورژانس اجتماعی ؟؟ یا کجا ؟؟ آیا قانون حق دخالت در زندگی این فرد داره ؟آیا همسایه ها می تونن از سر و صدا و مزاحمت های این فرد به جایی شکایت کنند ؟؟ همسر و بچه هایی که تحت خشونت هستند را چه کسی حمایت می کنه ؟؟؟ چه کسی این پدر را وادار می کنه که بره درمان بشه ؟؟؟
ناشناس۱۱۲۹۷۴۵۱۴:۴۱:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۲۱
با وضعیت سیاه نمایی و تخریب که رسانه ها ایجاد میکنن حداقل صدهزار روانپزشک برای مردم لازم هست
ناشناس۱۱۲۹۷۷۴۱۵:۱۰:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۲۱
همش به علت مشکلات مالی است مردم اعصاب ندارند
فرهنگ۱۱۲۹۷۸۵۱۵:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۱
هی تو گوشمون میخونن تحریم ها اثری نداشته و ناخداگاه مردم به فکر وضع اقتصادی میوفتن اما این فقط کمترین قسمت ماجراست وقتی همه ما دستمون تو جیب همه و به هم رحم نمیکنیم وقتی سن اعتیاد به شدت اومده پایین همه تو خیابون همه به هم چپ چپ نگاه می کنن وقتی دیگه ناموسمون تو خیابون امنیت نداره وقتی بنیان خانواده شبیه فیلم های ترکیه شده پس ..
ناشناس۱۱۲۹۸۲۱۱۵:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
به دنبال یک شکست عاطفی برای مشاوره تماس گرفتم 6 ماه بعد نوبت دادند ان هم 200هزار تومان برای 45 دقیقه کلا منصرف شدم وتصمیم گرفتم بادرد خودم بسوزم وبسازم
ناشناس۱۱۲۹۹۶۲۱۶:۵۷:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۱
شما واقعا لنگه ندارید با مدیریتتان ظرف ده ها نیمی از جامعه را دچار مشکل روانی کرده ایده نیمی را فراری و حال دایه مهربان تر از مادر شده اید
ناشناس۱۱۲۹۹۷۷۱۷:۰۷:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۱
کشوری که هر روز تحریم میشه دلار و مواد غذایی و پوشاک هر روز گرون تر میشه از این بهتر نمیشه
نخود هر آش !!!۱۱۳۰۰۶۷۱۸:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
اندر حكايت كمبود روان پزشكان !! .................... آورده اند كه چارلي چاپلين نابغه سينما ، در اوايلي كه هنوز چندان مشهور نبود ، بر اثر فشار روحي و رواني ، به يك روانپزشك مراجعه كرد . جناب روانپزشك بعد از تجويزات لازمه ، به او توصيه نمود كه براي شارژ روحي و كسب شادماني !!! به برنامه دلقكي برود كه هرشب فلان جا برنامه دارد . جناب چارلي هم بعد از شنيدن اين توصيه آهي كشيد و گفت : جناب دكتر من خودم همان دلقكم !! بسيار خوب خيلي خنديديم !!!! حالا منظور و مراد از اين داستان ؟؟!! مراد و منظوري ندارم برادر !! فقط دعاي خير مي كنم كه علاوه بر مردم ، هيچ پزشكي محتاج پزشك ديگر نشود ، و هيچ روانپزشكي هم محتاج روان پزشك ديگر نگردد .آمين يا رب العالمين !!!!
ناشناس۱۱۳۰۰۷۸۱۸:۳۳:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
هفت ساله با مدرک فوق لیسانس بیکارم ،بشینم روانشناسی بخونم؟ دیوونه شدم ...
ناشناس۱۱۳۰۲۷۹۲۲:۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۱
باید مهاجرت کنی
ناشناس۱۱۳۰۰۹۲۱۸:۵۳:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
با این اوضاع رو به راه اقتصادی مگه کسی مشکل روانی داره که روانپزشک نیاز باشه.
حسن۱۱۳۰۱۲۵۱۹:۴۰:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۱
واقعا مملکت ما ..ست.یه عده که دکتر و روانپزشک و روانشناس میشن پول پارو میکنن و یه ملت دارن توی سر و کله همدیگه میزنن. واقعا ما به ازاء 80 میلیون نفر آدم فقط 1500 روانپزشک داریم؟ اصلا قابل درک نیست.یعنی وزارت به اصطلاح بهداشت نمیفهمن که این تناسب درست نیست یا دستهایی هست که میخان انحصار رو حفظ کنن تا جیبشون پر پول تر بمونه؟ خدا شاهده یکی از همکاران من خانمش متخصص زنان و زایمانه. هر سال 1 الی 2 ماه میره اروپا به حساب خانمش! بعد بهش میگیم خوب چرا نمیرید اونجا زندگی کنید گفت اصلا مدرک پزشکی ایران رو قبول نمیکنن و همینجا واسشون بهشته!! خدا برخی رو لعنتشون کنه که دارند با سلامتی مردم جیبهای خودشون رو پر میکنن.واقعا مصداق اینه که میگن "خون مردم رو تو شیشه کردن"
ناشناس۱۱۳۰۳۹۰۰۱:۱۶:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
برای کی این مقالات رو می نویسین؟ مردم که اکثرا می دونند مسئولین هم در جریانند ولی کلا چیزی براشون مهم نیست من بهتون قول میدم بیماری روانی آخرین چیزیه که نگران کننده میشه تو سالهای آینده با جامعه بیماری طرف میشین که هم روحی هم فیزیکی بیماره
محمود۱۱۳۰۴۹۷۰۷:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
سلام. بنده یک روانشناس بالینی هستم. اولا چرا فقط روانپزشک؟ پس روانشناس کجاست؟ ثانیا عزیزانی که میگن برا نیم ساعت صد تومن میگیریم اصلا صحت ندارد. تعرفه از این قراره که اگه درمانگر فوق لیسانس باشه برای ۴۵ دقیقه فقط ۶۵ تومن در شهرستان و اگه استاد تمام باشه برای ۴۵ دقیقه ۱۰۰ تومن. و شما اصلا مجبور نیستید برای پیش پا افتاده ترین مسایل روانی پیش استاد تمام بروید. ثالثا، مشکل وزارت بهداشت اینجاس که همه چیز رو با دارو می خوان درمان کنن، حتی روح و روان مروم رو! و این باعث تآسفه.
ناشناس۱۱۳۰۶۹۰۱۰:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
به نظرمن اگر رشته روانشناسی حقوق علوم سیاسی حسابداری اقتصاد را از رشتهای تجربی وریاضی برای کنکور پذیرش شوند نه از علوم انسانی خیلی موفق تر خواهند بود واثراتش برای جامعه بهتر خواهد بود البته روانپزشکان که از تجربی پزشک شدهاند وبعد تخصص گرفته اند با روانشناسان فرق دارند
ناشناس۱۱۳۰۹۳۷۱۳:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
به نظرمن هیچ پزشکی پزشک دیگرا با چنین حرفایی نمی آزارد ولی شاید کار یک زیر مجموعه پزشکی باشد که خیالی در تب وتاب پزشک شدن می سوزند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین