جزئیات جدید از ۳ اقدام هسته‌ای ایران در ۳ هفته آینده

گروه سیاسی الف،   3980721031 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«درباره رونمایی از زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژ IR۶ باید گفت که طبق برجام ایران ۸.۵ سال پس از برجام (اواسط سال ۱۴۰۳) می توانست این زنجیره را مورد تست قرار دهد اما بدعهدی های اروپایی در کنار نقض آمریکایی برجام باعث شد ایران کاهش تعهدات خود را به صورت گام به گام آغاز کنند.»

جزئیات جدید از ۳ اقدام هسته‌ای ایران در ۳ هفته آینده

«رونمایی از زنجیره 30 تایی سانتریفیوژ IR6، راه اندازی قسمت ثانویه راکتور اراک و نصب ماشین (روبات) جا به جایی سوخت راکتور اراک» سه خبر جدید علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بود که روز دوشنبه در حاشیه حضورش در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و گفت که این ها ظرف دو، سه هفته آینده عملی خواهند شد.

درباره رونمایی از زنجیره 30 تایی سانتریفیوژ IR6 باید گفت که طبق برجام ایران  8.5 سال پس از برجام (اواسط سال 1403) می توانست این زنجیره را مورد تست قرار دهد اما بدعهدی های اروپایی در کنار نقض آمریکایی برجام باعث شد ایران کاهش تعهدات خود را به صورت گام به گام آغاز کند و بر این اساس ایران در چارچوب گام سوم خود کاری را که باید حدود پنج سال دیگر انجام دهد به جلو انداخت و احتمالا تا پایان مهرماه و در آستانه گام چهارم با بهره برداری از این زنجیره سی تایی که حدود 300 سو ظرفیت غنی سازی ایران را افزایش می دهد اقدام مهمی در عرصه تحقیق و توسعه انجام خواهد داد و در عین حال می توان انتظار داشت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نیز افزایش یابد. 

مورد دیگر موضوع راه اندازی قسمت ثانویه راکتور آب سنگین اراک است. صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در توضیح این موضوع اظهار کرد: راکتور اراک یک قسمت هسته ای یا اولیه دارد که شامل قلب راکتور از جمله کالندریا می شود که میله های سوخت و موادی که باید پرتو دهی شوند در آن قرار می گیرند همچنین یک قسمت ثانویه دارد که این بخش نیز شامل چند ساختمان با تجهیزات پیچیده و پیشرفته است که مبدل‌های حرارتی برای کند و خنک کردن قلب راکتور در آن‌ها قرار دارند.

در این قسمت آب سنگین جریان داشته و با عبور از لوله ها و دستگاه های سرد کننده و کند کننده، دمای زیاد خود را که ناشی از تبادلات هسته ای داخل قلب است از دست می دهد.وی تاکید کرد : این بخش با توانمندی متخصصان ایران و خارج از موضوع کارگروه 1+4 ساخته شده  است و تست های خود را گذرانده و به زودی رونمایی خواهد شد.اما سومین خبر رئیس سازمان انرژی اتمی به ماشین جابه جایی سوخت راکتور اراک مربوط بود. دستگاهی شبیه روبات که باید سوخت اولیه و سوخت مصرف شده راکتور را که به لحاظ حرارت و تشعشع هسته ای بسیار خطرناک است و انسان نمی تواند جابه جا کند ، منتقل کند.

در واقع هر مجتمع سوخت به یک قطعه فلزی وصل است تا جرثقیل قطبی 120تن بالای قلب راکتور بتواند مجتمع سوخت را به داخل قلب راکتور منتقل کند، اما بعد از یک سال که سوخت‌ها استفاده شدند به دلیل تشعشع بالایی که دارند نیروی انسانی نمی تواند این کار را انجام دهد و باید از ماشین سوخت برای انتقال آن ها استفاده کرد. این ماشین پیشرفته و مهم در این فرایند روی ریلی بالای سر قلب راکتور قرار می‌گیرد و کار جابه‌جایی سوخت‌های مصرف شده را به سمت استخر کناره راکتور انجام می‌دهد.

این استخر با 10 متر عمق با آب معمولی پر خواهد شد و سوختی که مصرف شده باید به این جا بیاید تا خنک شود و تشعشع آن نیز پایین بیاید.

شنیده ها حاکی است جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد در کمتر از یک ماه آینده و تا پایان مهلت سوم 60 روزه به اروپایی ها،موجی از اقدامات هسته ای را رونمایی کند و به بهره برداری برساند که این سه مورد بخشی از این موج خواهند بود. به نظر می رسد این موج بتواند بیش از گذشته جدیت و توان هسته ای تهران را در برابر بی عملی اروپا نمایش دهد.