افزاش ۴.۵ برابری عبور از مرز شلمجه

گروه اجتماعی الف،   3980720177

به همان اندازه که شرایط شلمچه برای عبور زائران مهیا شده، شرایط برای بازگشت زائران تازه برگشته از عراق به استان های خود هم فراهم شده است.

به گزارش مهر، گروه استان ها: امروز شرایط در مرز شلمچه بسیار مناسب بود و زائران بدون هیچ مشکل و دغدغه ای موفق به عبور به آن سوی مرز شدند. در آن سوی مرز هم برخلاف روزهای پنج شنبه و جمعه، شرایط مناسب بود و با امکاناتی که استان خوزستان به آن سوی مرز در استان بصره ارسال و اعزام کرد، شرایط برای زائران ایرانی بسیار بهتر شد.

در همین زمینه دبیر اجرایی ستاد اربعین حسینی خرمشهر گفت: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به منظور بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه در خرمشهر فراهم شده است.

عزیز ساعدی اظهار کرد: مشکل حادی که زائران حسینی در پیش رو دارند، تنها سرویس دهی ناوگان حمل و نقل از نقطه صفر مرزی عراق تا بصره و عتبات مقدس است که برای رفع این مشکل با پی گیری های استاندار خوزستان، نزدیک به ۱۰۰ دستگاه در حال ورود به رمز شلمچه است.

دبیر اجرایی ستاد اربعین حسینی خرمشهر با بیان اینکه جمعه شب نزدیک به ۴۲ دستگاه تریلی و اتوبوس وارد خط سرویس دهی از صفر مرزی تا بصره و نجف و کربلا شد، افزود: ساعت ۵ صبح این ۴۰ دستگاه تحویل شد که ۳۰ دستگاه اتوبوس از تهران و ۱۰ دستگاه از شهرکرد تحویل گرفته شد و ۶۰ دستگاه دیگر نیز در مسیر شلمچه هستند.

 وی ادامه داد: روند اداری ۴۰ دستگاه اتوبوس در حال انجام است تا بتوانند از مرز خارج شده و در نقطه صفر مرزی عراق مستقر و از آنجا راهی عتبات شوند.

ساعدی تعداد اتوبوس های مورد نیاز برای جا به جایی زائران را بیش از هزار دستگاه اتوبوس برآورد کرد و گفت: اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل باید در حد یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ دستگاه برسد، با توجه به اینکه این امر در حال حاضر امکان پذیر نیست سعی می شود که قشر آسیب پذیر با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: همچنین اقدامات آن سوی مرز از سوی کنسولگری بصره برای رفع امشکلات زائران به صورت مطلوب است.

شرایط بازگشت مهیاست

دبیر اجرایی ستاد اربعین حسینی خرمشهر به روند کاهش خروج زائران از مرز اشاره کرد و گفت: در ۴۸ ساعت گذشته از اوج حضور زئران حسینی در مرز شلمچه بوده که این روند اکنون روند نزولی دارد و انتظار می رود تا دوشنبه نوسان جمعیت ادامه دارد و بعد از دوشنبه سیل بازگشت زائران آغاز شود.

وی از فراهم ساختن تهمیدات بازگشت زوار در شلمچه نیز خبر داد و اظهار کرد: شرکت های تعاونی اتوبوس رانی برای بارگشت زائران مستقر شده اند و اکنون نزدیک به ۲۵ دستگاه اتوبوس آماده خدمت رسانی به زائران برگشتی در مرز شلمچه هستند.

ساعدی از پیش بینی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زوار خبر داد و افزود: از روز دوشنبه این ۵۰۰ دستگاه وارد مدار خدمات رسانی شلمچه خواهند شد.

افزایش چشمگیر عبور زائران

از سوی دیگر، فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر نیز گفت: تا شب گذشته ۱۵۴ هزار نفر زائر از مرز شلمچه تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش چهار و نیم برابری را نشان می دهد.

کوروش مودت با اشاره به اینکه از ابتدای ماه صفر تاکنون ۷۴۲ هزار زائر از مرز شلمچه به عراق رفته و یا از آن بازگشته اند، افزود: از تعداد کل زائران ورودی و خروجی به مرز ۴۹۰ هزار نفرشان خروج کرده اند ۲۵۲ هزار نفرشان از عراق بازگشته اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۳ هزار نفر از اتباع خارجی به کربلای معلی سفر کرده اند، اظهار کرد: تردد در مرز شلمچه روان است و مردم بسیار پرشکوه شرکت کرده اند، مرز شلمچه به دلیل امکانات مناسب مورد استقبال زائران قرار گرفته است.

فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ موکب از فلکه مقاومت تا نقطه صفر مرزی برای خدمات رسانی به زائران مستقر است و از نظر تامین و توزیع آب و غذا مشکلی وجود ندارد.

خدمات رسانی ۲۴ ساعته

مودت با بیان اینکه به اندازه جمعیت یک شهر در طول روز از مرز شلمچه عبور می کنند، یادآور شد: خدمات رسانی به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است و هر زمان ازدحام جمعیت در شلمچه عراق شود در زمان کوتاهی تردد را متوقف می کنیم.

وی گفت: به دستور استاندار خوزستان از دستگاه های اجرایی همچون پتروشیمی، ملی حفاری، صنایع فولاد و بنیاد مستضعفان مقداری آب بسته بندی شده تامین شد که بخش عمده ای از آن امروز به شلمچه رسیده است.

وی افزود: پنج دستگاه خودرو امروز در مسیر عراقی شلمچه تا تنومه جهت تامین و توزیع آب در میان زائران مستقر می شوند.

وی اظهار کرد: از روز گذشته تا کنون ۵۴ وسیله نقلیه اعم از اتوبوس و کامیون به عراق اعزام شدند تا زائران را از بخش عراقی شلمچه به نجف انتقال دهند ضمن اینکه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر برای اعزام به عراق در نظر گرفته شده است که امروز ۳۰ اتوبوس به شلمچه رسیدند.

فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر با اشاره به انجام ملاقات مرزی با طرف عراقی برای هماهنگی خروج خوردوهایی که قرار است زائران را از بخش عراقی شلمچه به نجف انتقال دهند، تصریح کرد: امسال اربعین باشکوهی داریم و تردد زائران به صورت روان انجام می شود.

مودت یادآور شد: تا کنون ۲۳ هزار خودرو در پارکینگ ۶۰ هکتاری شلمچه پارک شده اند و هنوز گنجایش حدود ۱۰ هزار خودرو دیگر در این پارکینگ وجود دارد، ضمن اینکه یک پارکینگ ۳۰ هکتاری دیگر در شلمچه وجود دارد که این ظرفیت می تواند پاسخگو مراجعه کنندگان شود.

خط ریلی بصره - کربلا

اسعد العیدانی استاندار استان بصره هم عراق شنبه شب در حاشیه نشست مرزی با استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران افزود: از استاندار خوزستان و نیروهای مرزبانی و نظامی ایران که در حال خدمات رسانی به زائران اربعینی هستند قدردانی می کنیم.

وی با بیان اینکه ما نیز سعی داریم بهترین امکانات را برای زائران فراهم آوریم، اظهار کرد: در حال انجام تمهیداتی برای خودروهای ایرانی هستیم تا خودروهایی که از ایران وارد خاک عراق می‌شوند با سهولت به کار انتقال زائران بپردازند.

وی افزود: خط ریلی بصره به کربلا در طول روز پنج سرویس زائران را به عتبات عالیات منتقل می کنند ولی قصد افزایش سرویس دهی بیشتر را دارین تا زائران با سهولت بیشتری به زیارت عتبات بپردازند.

استاندار بصره با اشاره بر ورود بیش از ۵۰۰ هزار زائر از مرز شلمچه به کشور عراق گفت: پیش بینی می شود این تعداد تا روز اربعین به بیش از یک میلیون نفر برسد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم شنبه شب در نشست مشترک با استاندار بصره و برخی دیگر از مسئولان در محل ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند با محوریت بررسی راههای تسهیل در عبور و مرور زائران انجام شد، اظهار کرد: از تمامی مسئولان عراقی برای تسهیل تردد زائران حسینی در بصره تقدیر و تشکر دارم؛ از اینکه همه در تلاش هستید تا پذیرایی و میزبانی خوبی داشته باشند نیز تقدیر می کنم.

وی افزود: امسال با توجه به اینکه طبق توافق دولت جهوری اسلامی ایران و دولت عراق ویزا برداشته شد همانطور که پیش بینی شد تعداد زائران حسینی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: کل وسایل نقلیه دولتی و غیر دولتی را بسیج کردید تا بتوانند با تلاش زائران را با سرعت بیشتری منتقل کنند و سختی ها و مرارت آنها نیز کاهش پیدا کند.

تشکر از مسئولان بصره

شریعتی یادآور شد: وظیفه خود می دانستم بابت این همراهی و دستوری که داشتید تقدیر و تشکر کنم؛ با تمهیداتی که در استان بصره مقرر و همراهی هایی که در مرز داشتید تا ماشین ها و اتوبوس های ایرانی نیز به آن سوی مرز استقرار پیدا کنند نیز توانست تا حدود زیادی بار ترافیکی را کاهش و شرایط را بهبود ببخشد.

وی عنوان کرد: از اینکه با ما همکاری کردید تا اتوبوس ها با کمترین مدارک پذیرفته شوند که زائران حسینی را با سرعت بیشتری جابجا کنند نیز صمیمانه قدردانی می کنم.

استاندار خوزستان گفت: علاقمند بودم که قبل از مراسم اربعین هم با شما جلسه ای برگزار و هماهنگی داشته باشیم ولی به دلیل تداخل برنامه ها این امکان فراهم نشد.

شریعتی یادآور شد: تاکنون خیلی خوب این مسائل رفع و رجوع شده و اگر مشکلی بوده، نسبت به حجم زائران بسیار ناچیز است.

وی خطاب به استاندار بصره گفت: در چند روز گذشته روزانه بیش از ۱۰۰ هزار زائر را به سمت بصره جابجا کردیم که بعد از آن نیز به نجف و کربلا هدایت شدند؛ این جمعیت برابر با جمعیت یک شهر است و هماهنگی و همکاری شما قابل تحسین است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه توانیم افتخار خدمتگزاری زائران حسینی و حضرت قمر بنی هاشم را داشته باشیم، گفت: از تمامی مسئولان امور مرزی شلمچه (در سمت عراق) به ویژه سرتیپ امیرعلی که همکاری خوبی داشتند، قدردانی می کنیم.

وی افزود: پیش بینی می کنیم با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین از روز سه شنبه هفته جاری نیز موجی از جمعیت به سمت کشور عراق در حرکت باشند؛ اگر هماهنگی شود که بتوانیم این جمعیت را نیز با کمک یکدیگر مدیریت و آنها را نیز با کمترین مشکل احتمالی جابجا کنیم هم باز قدردان شما خواهیم بود.