انتقاد حناچی به ساخت بزرگراه طبقاتی صدر

گروه اجتماعی الف،   3980720134 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز دیگر کودکان برج میلاد را نماد تهران تصور نمی‌کنند، گفت: زمانی مدیران شهری تصمیم به ساخت بزرگراه طبقاتی صدر گرفتند که این بزرگراه‌ها در برخی کشورها در حال برچیده‌شدن بود.

انتقاد حناچی به ساخت بزرگراه طبقاتی صدر

به گزارش فارس، پیروز حناچی در سومین نشست TOD پهنه‌های حمل و نقلی که با حضور متخصصان حوزه شهرسازی و حمل و نقل به میزبانی شورای اسلامی شهر تهران و کمیته TOD شورا برگزار شد، اظهارداشت: شهر فقط برای خودروها نیست بلکه برای انسان‌هایی است که در آن زندگی می کنند.

حناچی در اشاره به الگوهای مبتنی بر رویکرد انسان محوری در دیگر شهرهای جهان گفت: در توسعه شهری باید سه سطح کلان (منطقه شهری)، میانی(ناحیه) و خرد که در مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در تجربه جدید که در تهران صورت می‌گیرد هیچ شکی نیست که باید پیاده راه را توسعه بدهیم و از حرکت خودرو کم کنیم اما  اگر این توسعه بدون مطالعه باشد و همه جوانب را نبینیم راه گذشتگان را رفته‌ایم.

حناچی در ادامه با اشاره به الگو های شهر های لندن و سئول در اجرای رویکرد انسان محوری گفت: در لندن منطقه فرسوده و خالی از سکنه با سرمایه گذاری و ایجاد مناطق مسکونی و تجاری تبدیل به یک مرکز پر رونق می‌شود که بدون اتصال به شبکه حمل و نقل شهری امکان چنین تحولی صورت نمی گرفت.

وی در ادامه افزود: سئول هم تجربه موفقی در ایجاد شهر جدید مبتنی بر توسعه حمل و نقل و  قطار شهری و عدم تمرکز دارد که بد نیست به این تجربه نیز اشاره کنیم.

شهردار تهران گفت: زمانی در اتوبوس های شهری سئول که برای ۶۰ تا ۷۰  مسافر طراحی شده بود  ۲۰۰ نفر سوار می شدند لذا مدیران این شهر تصمیم گرفتند این شرایط را  تغییر دهند. تغییر این شرایط هم با ایجاد و توسعه پیاده راه ها و پیوستگی بیشتر آنها همراه بود. حذف بزرگراه‌ها و تجدید حیات فضا به کمک جریان آب از جمله رویکرد های مدیران شهری سئول برای تغییر وضعیت بود. دقیقا در چنین زمانی مدیران شهری سئول تصمیم بر برچیدن بزرگراه‌های طبقاتی گرفتند و در همین زمان بود که ما تصمیم به ساخت بزرگراه طبقاتی صدر گرفتیم.

شهردار تهران گفت: این در حالی است که اجرای پروژه هایی از این دست (رویکرد های انسان محوری) بر شدت گرامایش  محیط هم تاثیر گذار بوده و سبب کاهش آن شده است.

حناچی در ادامه افزود: در سئول اتفاق دیگری هم افتاده و آن اجرای خط اتوبوس های تندرو است. در اجرای این سیستم آنها توانستند عدم تمرکز در شهر را اجرا کنند و به واسطه ی اینکه حجم زیادی از ترافیک به تردد دانش آموزان و دانشجویان بر می گشت مشوق های خوبی برای این قشر در نظر گرفتند تا از سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اجرای این سیستم توانست تاثیر خود را بر ناملایمات شهر گذاشته و حتی سبب ارزش افزوده بر زمین های تجاری شود.

شهردار تهران در ادامه گفت: در تهران نیزما سیستم اتوبوس های تندرو را پیاده کردیم اما باید در نظر داشت الگوی رویکرد انسان محوری باید برنامه ریزی شده و همه جانبه باشد.  

حناچی تصریح کرد: در اجرای این الگو ها باید اولوی‌ های تهران برای توسعه پیاده راه ها را تعریف کرد که میدان امام حسین (ع)جز این اولویت‌ها است. متأسفانه در هنگامی که تصمیم به تغییر میدان امام حسین (ع) گرفته شد شتابزده عمل کردیم  و آن پیاده محوری و انسان محوری که مد نظر بود محقق نشد. بلکه به شکل سلیقه‌ای نه مطالعه‌ای اجرا شد.

شهردار تهران گفت: ما می‌توانیم با تجربه‌ای که داشتیم و کیفیتی که داریم تلاش کنیم از پایلوت موفق این پروژه‌ها در شهرهای دیگر استفاده کنیم و باید در این مسیر، مراجع تصویبی طرح‌ها  و الگو را مصوب کنند.

حناچی نیز با اشاره به نقاشی های کودکان و تصویری که از تهران داشته‌اند،گفت: امروز دیگر کودکان برج میلاد را نماد تهران تصویر نمی‌کنند بلکه شهری انسان محور را تصویر می‌کنند و ما باید در این مسیر گام برداریم.