ثروتمندان ۱۷ برابر افراد فقیر «یارانه پنهان» دریافت می‌کنند/ کسی حاضر نیست هزینه هدفمندی یارانه‌ها را بپردازد

گروه اقتصادی الف،   3980720032 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دهک ثروتمند ۱۷ برابر دهک فقیر جامعه، یارانه دریافت می‌کند و دولت ۱۷ برابر افراد فقیر، به افراد ثروتمند یارانه می‌پردازد.

ثروتمندان ۱۷ برابر افراد فقیر «یارانه پنهان» دریافت می‌کنند/ کسی حاضر نیست هزینه هدفمندی یارانه‌ها را بپردازد

محمد حسن‌نژاد در گفتگو با مهر، در خصوص یارانه‌های پیدا و پنهان در اقتصاد کشور،گفت: مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنی موضوع یارانه های را حلاجی کردیم. یارانه های پیدا و پنهان،فساد و عدم بهره وری در نتیجه اقتصاد یارانه ای، آثار و پیامد های هدفمندی یارانه هاو میزان انحراف دولت از قانون هدفمندی یارانه ها از مباحث مهم جلسه غیر علنی بررسی یارانه های پیدا و پنهان بود.

وی ادامه داد: یارانه نقدی در مقابل یارانه‌های پنهان، عددی نیست که بخواهیم روی آن بحث کنیم. یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود و یارانه پنهان، یارانه‌ای است که در بخش حامل‌های انرژی، دولت به مردم می‌پردازد. برای مثال قیمت بنزین برای دولت ۶۰۰۰ تومان تمام می‌شود اما ۱۰۰۰ تومان از مردم دریافت می‌کند یعنی ۵۰۰۰ تومان یارانه پنهان به مردم پرداخت می‌شود. افراد پولدار که ماشین‌های بیشتری دارند، یارانه بیشتری دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دهک ثروتمند ۱۷ برابر دهک فقیر جامعه، یارانه دریافت می‌کند و دولت ۱۷ برابر افراد فقیر، به افراد ثروتمند یارانه می‌پردازد.

حسن نژاد با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها تکلیف این موضوع را روشن کرده بود،اظهار داشت: قرار بود، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت بنزین مُفت به مردم داده نشود، به قیمت فوب خلیج‌فارس به فروش برسد و پولی که حاصل می‌شود، ۵۰ درصد آن خرج دولت، سلامت و تولید شود و ۵۰ درصد مابقی به صورت یارانه نقدی به همه مردم اختصاص یابد.

وی گفت: اتفاقی که در عمل افتاد، این بود که دائم نرخ دلار، نفت، بنزین، آب و برق گران شد اما دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش نداد و این فاصله افزایش یافت و یارانه پنهان چندین برابر یارانه آشکار شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس اظهار داشت: در این مملکت کسی حاضر نیست هزینه هدفمندی یارانه‌ها را بپردازد. نمایندگان مجلس فکر می‌کنند اگر مجلس با افزایش قیمت بنزین موافقت کند ، مردم دیگر به نمایندگان فعلی رای نمی دهند،دولت هم فکر می‌کند که اگر قیمت بنزین را افزایش دهد در انتخابات بازنده است. این عافیت‌طلبی پوپولیستی، دودی شده است که به چشم مردم می‌رود.

حسن نژاد با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی جمع‌بندی در این خصوص صورت نگرفت، گفت: در بودجه سال ۹۸ نیز دولت زیر بار نرفت و دوست داشت که این کار را به گردن مجلس بیندازد. تا زمانی که افرادی در دولت و مجلس روی کار بیایند که دندان طمع دولت و ریاست جمهوری بعدی را بکشند، این کار انجام نخواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۷۹۵۶۱۰:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۲۰
زمانی میخواهد دولت چیزی گران کند اعلام میکند ثروتمندان چند برابر یارانه مصرف میکنند در حال حاضر بهانه گران کردن بنزین است
الهی به امید تو۱۱۲۸۶۷۳۱۶:۲۰:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۰
دمت گرم.گل گفتی ..وگرنه به حال ثروتمندان فرقی نداره 50000 با 500000 تومن.
حمید۱۱۲۷۹۶۸۱۰:۲۲:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۰
قیمت هر لیتر بنزین که 6000 هزارتومن برای دولت در میاد چه جوری محاسبه کردین؟ دوما حقوق ها رو هم بکنید فوب خلیج فارس اون موقع بنزین هم بکنید فوب خلیج فارس مشکل حل میشه. سوما ارزش پول کشور حدود 300 درصد آوردین پایین بعد میخواین هزینشو از جیب مردم بدین؟ چهارما شما نگران یارانه پنهان ثروتمندایی راه حلش مشخصه ماشین بالای 200 میلیون رو بنزین یارانه ای ندین خونه های بالای یه متراژ خاص و خونه های منطقه های مرفه رو آب و برق و گازشو یارانه ندین. اگه بخوایین بنزین و گرون کنید فشارش به همون قشر مستضعفی میره که نه ملک و املاک دارن نه نقدینگی. گرانی به نفع مرفهینه چون قیمت ملک و املاک و ماشینشون میره بالا. قشر متوسط و ضعیفم خونه خراب میشن
ناشناس۱۱۲۸۰۵۵۱۱:۰۷:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۰
این یک اشتباه رایج و تا حدی پوپولیستی است که همه مرتکب می شوند و آن اینست که یارانه بنزین فقط به افراد ماشین دار می رسد . چند نکته را باید در نظر داشت : 1- یارانه بنزین تنها مخصوص اتومبیل نیست بخش عمده ای صرف ناوگان وانت بار می شود که مصرف بنزین خارج از عرفی نیز دارد و هر گونه افزایش نرخ بنزین باعث افزایش نرخ کرایه ها و قیمت کالا ها و تورم می شود 2- بخش عمده ای از افراد بدون خودرو در شهر های اقماری زندگی میکنند و از آنجائیکه متاسفانه هنوز شبکه حمل و نقل عمومی و بخصوص ریلی توسعه نیافته مجبور هستند که از خودرو های مسافر بر استفاده کنند افزایش بنزین باعث با رفتن نرخ کرایه ها خواهد شد و این یعنی فشار بیشتر به فقرا 3- بنزین همیشه مانند دلار مبنای تورمی بوده و افزایش قیمت آن یعنی تورم بیشتر و فشار به فقرا 4- بسیاری از اقشار کم در آمد اکنون از طریق مسافرکشی امرار معاش میکنند یعنی اینکه مانند تاکسیها سهمیه ویژه بنزین ندارند 5- تجربه افزایش نرخ بنزین در 30 سال گذشته نشان داده که حتی رانندگان تاکسی و وانت باری که سهمیه ویژه دریافت میکنند یا کرایه خود را بالا می برند و یا سهمیه خود را در بازار آزاد میفروشند بنابر این اختصاص سهمیه ویژه به بخش حمل و نقل نیز تنها ایجاد رانت میکند و مانع تورم نمی شود. 6- در 30 سال گذشته بنزین چندین بار افزایش قیمت داشته ولی نه جلوی ثروتمند تر نشدن ثروتمندان را گرفته و نه جلوی فقیر تر شدن فقرا بلکه این شکاف تشدید شده است.
ناشناس۱۱۲۸۰۸۲۱۱:۱۹:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۰
احمدی نزاد می خواست ولی شما نگذاشتید او حالا هم می گوید هر ایرانی باید 1 میلیون تومن یارانه بگیرد
ناشناس۱۱۲۸۰۹۱۱۱:۲۲:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۰
باز هم داستان تکراری :ثروتمندان ۱۷ برابر افراد فقیر «یارانه پنهان» دریافت می‌کنند باز برای گرانتر کردن و ضربه زدن به خود مردم فقیر در حال کشیدن نقشه هستند ! با افزایش قیمت بنزین قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس و .. گرانتر خواهد شد و در نتیجه قیمت حمل و نقل هم افزایش یافته که بر قیمت کالا کشیده خواهد شد اما این پول افزایش قیمت بنزین دوباره خرج چه مقدار رانت و اختلاس و افزایش حقوق و پاداش های نجومی کمک به این .. و آن .. خواهد شد !؟
ناشناس۱۱۲۸۱۵۳۱۱:۵۴:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۰
من اطمینان دارم در صورتی که بخواهند یارانه ها را هدفمند کنند آن یک سهم مربوط به نیازمندان را هم قطع میکنند و به ثروتمندان میدهند
رضا۱۱۲۸۲۱۲۱۲:۲۲:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۰
بنزین باید به قیمت فوب خلیج فارس به اضافه درصد مالیات بر سوخت قیمت بخورد. تبعات اقتصادی برای مردم باشد .تبعات سیاسی آن را هم سیاستمداران بپذیرند و جایشان را به آدم های لایق تر از خودشان بدهند. والسلام.
ناشناس۱۱۲۸۲۹۶۱۳:۰۳:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۰
باز می خواهندگرانی راه بیندازند چقدر این واقعیت عیان را باید آزمایش و خطا کنیم که تجربه ثابت کرده است که هرچیزی را گران کنید ثروتمندان ثروتشان بر اثر موج تورمی که ایجاد می کند چند برابر می شود و این طبقه ضعیف و درآمد ثابت است که در نهایت تاوان آن را میدهد دولت هم در این وسط به نان و نوایی می رسد خواهشا بفرمایید این طبقه ثروتمند برخوردار چند درصد جامعه است که هر وقت چیزی را گران می کنید آنها را بهانه قرار می دهید ؟
ناشناس۱۱۲۸۳۰۳۱۳:۰۵:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۰
تنها احمدی نژاد بود که قانون بیست سال روی زمین مانده ی هدفمندی یارانه ها را اجرا کرد و حاضر به پرداخت هزینه در قبال اجرای عدالت شد و تنها ایشان بود که حب .. پست و مقام را نداشت و به مصلحت اندیشی برای بقا فکر نمی کرد.
کارمند وزارت کار تحت پوشش کمیته امداد۱۱۲۸۳۰۵۱۳:۰۵:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۰
نجومی خواران در وزارت کار 17 برابر کارمند عادی حققو میگیرن!!!!
ناشناس۱۱۲۸۳۱۲۱۳:۰۷:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۰
یک بار هدفمند کردید برای هفت پشت مردم بسه !! اونقدر نقدینگی درست کردید این قیمت دلار و تورم نتیجه همون پول های میلیاردی که هر ماه توزیع میشه
ناشناس۱۱۲۸۳۵۷۱۳:۲۳:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۰
ثروتمندان ۱۷ برابر افراد فقیر «یارانه پنهان» دریافت می‌کنند. اونم تقصیر ماست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۲۸۳۷۴۱۳:۳۲:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۲۰
اینها همه بهانه برای گران کردن بنزین است یک محاسبه ساده نشان خواهد داد که بیشترین یاران مصرف بنزین هم مربوط به قشر ضعیف جامعه میباشد چرا که این قشر ضعیف هست که برای ایجاد درآمد مجبور به جابه جای مسافر با موتور یا اتومبیل های هستن که داری تکنولوژی قدیمی و مصرف با لا و آلایندگی بیشتر هست فقط کافیست به تعداد و آمار مصرف موتورهای که فقط در سطح شهر تهران در حال تردد وجابجای مسافر و بار میباشند دسترسی داشت تا مشخص شود چه حجمی از سوخت در این گونه وسایل مصرف می شود اگر قیمت بنزین هم بالا بره هیچ فشاری برای ثروتمندان ایجاد نخواهد کرد
ناشناس۱۱۲۸۳۷۶۱۳:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۰
میشه توضیح بدید وقتی یه ماشین 500 میلیونی رو یک میلیارد به یک ثروتمند میفروشید به نام مالیات و تعرفه هزینه از رده خارج کردن خودرو فرسوده و غیره، چطوری محاسبه کردید ثروتمندان 17 برابر یارانه میگیرن؟ من هر جور حساب میکنم انگاری 17 برابر ثروتمندا یارانه به دولت میدن تا یارانه از دولت بگیرن! یا شاید ما حسابمون به خوبی حساب شما نیست!؟
حسن۱۱۲۸۴۷۶۱۴:۲۲:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۲۰
آقاي نماينده ميشود ريز اطلاعات هفده برابري استفاده ي ثروتمندان از يارانه ها را اعلام كنيد براي نمونه بگوييد چند ميليون خانوار ثروتمند داريم يا مثلا مصرف بنزين روزانه ي ثروتمندان چند ميليون ليتره يا مصرف نان هر خانوار ثروتمند چند قرص نانه بابا ميخواهيد گرون كنيد دنبال بهانه نگرديد فقط اين را بدانيد كه اين مردم ايرانن (ازفقير و غني) بدولت يارانه ميدن و يك پيشنهاد شماي نماينده اگر جسارت و شهامت داري فقط قيمت گازوييل را آزاد كنيد در حد اروپا بدون اينكه بخواهيد حقوق حداقلي اروپا را به مردم بدهيد
ناشناس۱۱۲۸۴۸۷۱۴:۲۸:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۰
ثروتمند و فقیر یعین چه؟ این یارانه ها از صندوق خیرات و صدقات نیست!
ناشناس۱۱۲۸۴۸۸۱۴:۲۹:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۰
شما ارزش پول ریال رو ببر بالا اون موقع همه وضع شون خوب میشه
ناشناس۱۱۲۸۵۱۷۱۴:۳۷:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲۰
چند بار می خواهید با فریب هدفمندی یارانه ها مردم را بدوشید؟
ناشناس۱۱۲۸۵۲۵۱۴:۳۸:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۰
اگر حضور ذهن داشته باشید زمان احمدی نژاد وقتی می خواستند حامل های انرژی را گران کنند اعلام کردند که ثروتمندان بیشتر از فقرا از یارانه انرژی استفاده می کنند. باید این مبلغ را از حاملها جدا ونقدا پرداخت شود که همه به یک اندازه استفاده کنند. حال خورد خورد این دایره شمول کم شده گو اینکه دیگر اون کاربرد و نقش را در درآمد خانوار ندارد اما آن مبلغ اضافه شده که قرار بود در صنایع و امور زیرساخت سرمایه گذاری شود خورده شد. همیشه مردم از این نگران هستند که وقتی دولت می خواهد چیزی را گران کند همین شعار را می دهد و باهم می خورند. در مورد قیمت بنزین هم باید عرض کنم یک خودروی جدید ژاپنی مصرف بنزین اش 4 لیتر است که بیشتر از یک دوم مصرف خودرو ایرانی است . یعنی اینکه وقتی بنزین میزنیم قیمت آن 2 هزار تومان است. وقتی خودرو 20 میلیونی رو هم 80 میلیون میخریم یعنی 60 میلیون تومان پیش پیش پول بنزینی که قرار است در سالهای آینده مصرف کنیم را هم می پردازیم. جان کلام دولت محترم اجازه بده ماشین تویوتای هیبریدی بدون تعرفه با همان قیمت 80 میلیون تومان وارد شود شما یارانه بنزین را بردارید و خرج کنید
علی۱۱۲۸۵۶۵۱۴:۵۷:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۰
بنزین نباید گران شود تا به عده ای یارانه نقدی داده شود و تورم بالا رود.
ناشناس۱۱۲۸۵۹۷۱۵:۱۵:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۰
اولا که افراد پولدار به قول خودتون 4 درصد از جامعه رو تشکیل می دهند پس حتی اگر هم یارانه بیشتری دریافت کنند مقدارش زیاد نیست. دوما افراد پولدار مگه چند تا ماشین دارند اگر تعداد افراد یک خانواده رو 4 نفر هم در نظر بگیرید و همه همزمان از ماشین استفاده کنند میشه 4 تا ماشین فعال. اینطور نیست که اگر کسی 10 تا ماشین داشته باشه همه ماشینها رو با هم روشن کنه ببره بیرون. ثالثا افراد پولدار ماشین های روز دنیا رو سوار میشن که مصرفشون از پراید کمتره بیشترین مصرف سوخت متعلق به جوانان بیکاریه که با تاکسی کار می کنند خلاصش اینکه اگه می خواین گرون کنید بهانه دیگه ای بیارید
ناشناس۱۱۲۸۶۶۰۱۶:۰۳:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۰
یارانه اصلی ، "خصوصی سازی" بیت المال مردم است که دولتها به ثروتمندان هدیه میکنند.
ناشناس۱۱۲۸۹۳۶۲۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۰
این جملات و این طرز تفکر خیلی آشناست.چند سال قبل و در زمان دولت قبلی با مانور روی این جملات عامه پسند‌ ،طرح پرداخت یارانه نقدی را راه انداختند و باعث دور اول گرانی افسار گسیخته شدند.اینک مجددا مشغول این جملات شده اند.احتمالا باید طرح هدفمندی یارانه ها یکبار دیگر از نو اجرا شود.
ناشناس۱۱۳۲۶۲۶۱۳:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۳
یکبار وبرای همیشه یارانه های همه چیز را اگر دولت می پردازد قطع کنید از یارانه بنزین ازیارانه به سایتها ازیارانه به روزنامه از یارانه به بلیط هواپیما ازیارانه به کسانی که حج می روند ازیارانه به زوار فقط یارانه دارو را قطع نکنید ودیگر یارانه یارانه نزنید ودیگر فقیر وغنی نگویید شما مگر متوجه نیستید اگر کسی نداشته باشد چه آتشی به جانش می اندازید با این فقیر وغنی گفتن ها یا دوست دارید همه را به جان هم اندازید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین