توضیح تصاویر برای کاربران نابینا توسط مرورگر کروم

گروه فناوری الف،   3980719078

مرورگر کروم متعلق به شرکت گوگل از این پس با استفاده از فناوری یادگیری ماشین به توضیح تصاویر برای کاربران نابینا و کم‌بینا می‌پردازد.

توضیح تصاویر برای کاربران نابینا توسط مرورگر کروم

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، فضای اینترنت می‌تواند فضایی دشوار برای وب‌گردی افرادی که به نابینایی یا کم‌بینایی مبتلا هستند، باشد. بخش بزرگی از محتوای موجود در اینترنت، بصری است و نیاز به چشمانی سالم دارد، مگر اینکه سازندگان وب‌سایت از متون مخصوص برای توضیح تصاویر خود استفاده کنند.

گوگل برای حل این مشکل، ویژگی جدیدی را برای مرورگر کروم(Chrome) تعریف کرده است که از فناوری یادگیری ماشین برای تشخیص تصاویر و توضیح آنها برای این دسته از کاربران استفاده می‌کند.

این ویژگی مبتنی بر یک فناوری است که به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر را با کلمات کلیدی جستجو کنند و سپس توضیحات تصاویر به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود.

"لورا آلن" مدیر ارشد تیم قابلیت دسترسی کروم گفت: وضعیت ناگوار در حال حاضر این است که هنوز میلیون‌ها میلیون تصویر بدون توضیح در وب وجود دارد.

آلن این مسئله را به خوبی درک می‌کند، چرا که خود او کم‌بینا است.

وی افزود: وقتی در حال مرور یک صفحه با ویژگی خوانش بریل هستید و به یک تصویر برخورد می‌کنید، فقط یک صدا مثل "عکس" یا "محتوای گرافیکی بدون نشان" یا چند عدد می‌شنوید که نام فایل است و این‌ها کاملاً بی‌ربط هستند و هیچ درکی از تصویر به کاربر نمی‌دهند. در حالی که ویژگی جدید این معضل را حل می‌کند و یک متن توصیفی برای تصاویر که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود، ارائه می‌دهد. این توضیحات با جمله "به نظر می‌رسد" همراه است، بنابراین کاربران می‌دانند که این توصیف توسط هوش مصنوعی تولید شده و ممکن است کاملاً دقیق نباشد.

این ویژگی فقط برای کاربرانی که دارای صفحه خوان و بازخورد گفتاری یا بریل هستند در دسترس است.

توضیحات تصاویر توسط صفحه خوان خوانده می‌شود، اما به صورت بصری روی صفحه ظاهر نمی‌شود.

برای فعال کردن توضیحات تصویر در کروم باید به قسمت تنظیمات و سپس به سراغ گزینه Advanced در پایین صفحه تنظیمات رفت. بخش "قابلیت دسترسی"(Accessibility) را پیدا کنید و گزینه "دریافت توضیحات تصویر از گوگل"(Get image descriptions from Google) را فعال کنید.

این ویژگی همچنین می‌تواند در صفحات وب با راست کلیک و انتخاب گزینه "دریافت توضیحات تصویر از گوگل" فعال شود.