نروژ هم صادرات سلاح به ترکیه را تعلیق کرد

گروه جهان الف،   3980718148

نروژ هم صادرات سلاح به ترکیه را تعلیق کرد

به گزارش فارس، دولت نروژ هم روز پنج‌شنبه در واکنش به آغاز عملیات ارتش ترکیه در منطقه تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه صادرات سلاح به ترکیه را تعلیق کرد.

پیشتر فنلاند هم به دلیلی مشابه اعلام کرده بود که صدور مجوز صادرات تسلیحاتی به ترکیه را تعلیق کرده و مجوزهای پیشین را نیز مورد تجدید نظر قرار می‌دهد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته از آغاز عملیات نظامی این کشور در مناطق شمالی سوریه، جایی که در ماه‌های گذشته تحت کنترل شبه نظامیان کرد نزدیک به «پ‌ک‌ک» قرار داشته، خبر داد. جنگنده‌ها و واحدهای توپخانه‌ای ارتش ترکیه از دیشب بارها مناطق مختلف شمال سوریه را هدف قرار داده‌اند.

آنکارا مدعی است این عملیات را با هدف دور کردن کردها از نواحی مرزی سوریه-ترکیه و در قالب «مبارزه با تروریسم» انجام داده است. دولت ترکیه می‌گوید قصد دارد در نواحی مرزی یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری ایجاد کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی عملیات نظامی ترکیه را محکوم کرده و هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند بحران انسانی تازه‌ای در منطقه ایجاد کند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه پس از آن آغاز شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان، با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد موافقت کرد. در مقابل، آنکارا قرار است اسرای داعشی را که تاکنون در بازداشت کردها قرار داشتند، تحویل بگیرد.

بسیاری از منتقدان و حتی شماری از هم‌حزبی‌های ترامپ در آمریکا، وی را به خیانت به کردها متهم کرده و می‌گویند در جریان درگیری‌های سال‌های اخیر با گروه تروریستی «داعش» در شمال سوریه، کردها نقش نیروی زمینی آمریکا را ایفا کرده‌اند و هر زمان واشنگتن نخواسته نیروهای خود را در معرض خطر قرار دهد، شبه نظامیان کرد را در خط مقدم قرار داده است.

شبه نظامیان کرد نیز در واکنش به تصمیم ترامپ، اقدام آمریکا را «خنجر از پشت» توصیف و عنوان کرده‌اند که با ترکیه خواهند جنگید.