پنس از توضیح درباره گفت‌وگوی ترامپ و زلنسکی طفره رفت

گروه جهان الف،   3980718081

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با طفره رفتن از پاسخ درباره اوکراین گیت مدعی شد ارتباطات دفترش با اوکراین تماماً بر مسائل گسترده‌تری مانند عدم حمایت اروپا از اوکراین و وجود فساد متمرکز است.

به گزارش فارس، «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد در تلاش است متن مکالماتش با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را منتشر کند، اما از توضیح درباره آنچه از مکالمات ترامپ و زلنسکی می‌داند طفره رفت.

به نوشته نشریه «پالیتیکو»، در پی آغاز تحقیقات کنگره آمریکا درخصوص رسوایی «اوکراین‌گیت»، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طی نامه‌ای خواستار دریافت متن کامل گفت‌وگوهای انجام شده بین پنس و زلنسکی و مدارک مرتبط با این موضوع شده بودند.

پنس روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد انتشار عمومی متن سخنانش با رئیس‌جمهور اوکراین برایش اهمیت چندانی ندارد. او گفت:‌ «اعتراضی به این [تقاضا] ندارم. اکنون در حال بحث با مشاور کاخ سفید درباره این موضوع هستم».

معاون ترامپ در جمع خبرنگاران بارها از پاسخ به سوالات درباره میزان اطلاعش از جزئیات درخواست‌های ترامپ از زلسنکی طفره رفت و در نهایت تحت فشار سوالات مکرر در این خصوص گفت: «چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که تمام بحث‌های داخلی بین رئیس‌جمهور و تیم ما و ارتباطات دفتر من با اوکراین تماماً بر مسائل گسترده‌تری مانند عدم حمایت اروپا و وجود فساد متمرکز است».

همچنین پنس در دفاع از ترامپ تأکید کرد زلنسکی برای تحقیق از «جو بایدن» نامزد بالقوه دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی و پسرش تحت فشار قرار نگرفته است.

این در حالی است که زمان برقراری تماس بین ترامپ و زلنسکی در کنار تعلیق ناگهانی کمک نظامی به اوکرین تردیدهایی را درخصوص گروکشی ایجاد کرده است. منتقدان ترامپ این فرض را مطرح کرده‌اند که ترامپ کمک‌های حیاتی به اوکراین برای مقابله با روسیه را متوقف کرده تا در خارج کردن بایدن از دور رقابت کمک کند.

پنس در این خصوص توضیح داد:‌ «بگذارید بسیار روشن بگویم، رئیس‌جمهور زلنسکی گفت هیچ فشاری وجود نداشته است».

وی افزود: «مطالعه کامل متن مکالمات نشان می‌دهد که هیچ گروکشی در تماس رئیس‌جمهور [ترامپ] و رئیس‌جمهور زلنسکی رخ نداده است».

دموکرات‌ها معتقدند حتی اگر هم ترامپ از سیاست چماق و هویج در قبال زلنسکی استفاده نکرده باشد، این حقیقت که او از یک کشور خارجی برای برنده شدن در انتخابات کمک گرفته است، می‌تواند زمینه‌ای برای استیضاح باشد.

کاخ سفید تا کنون از همکاری با تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص این پرونده خودداری کرده است و گفته می‌شود همین اقدام نیز می‌تواند به موضوعی برای استیضاح تبدیل شود.

چندی پیش روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، ترامپ از پنس استفاده کرده است تا به زلنسکی بگوید که تا زمانی که اقدامات شدیدتری در مبارزه با فساد صورت ندهد، کمک‌های آمریکا به اوکراین معلق خواهند ماند.

مقامات نزدیک به پنس اصرار دارند که او از قصد ترامپ مبنی بر کسب اطلاعات در خصوص بایدن و پسرش بی‌اطلاع بوده است. هانتر زمانی که پدرش معاون رئیس‌جمهور بوده، به عضویت در هیأت مدیره هلدینگ اوکراینی «بریسما» درآمده است. بریسما ماه‌هاست که به تلاش برای سوء استفاده از ارتباطات سیاسی با هدف دستیابی به قراردادهای پرسود متهم شده است. گفته می‌شود ترامپ قصد داشته با پیشبرد این پرونده علیه فرزند بایدن، رقیب سیاسی خود را بی‌اعتبار کند.

در پی این تحولات، «نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز ۳ مهرماه آغاز تحقیقات رسمی برای استیضاح را اعلام کرد.