سحر تبر بیمار بود، چرا بازداشت شد؟/ تا وقتی انحصار پزشکان شکسته نشود اوضاع سلامت درست نخواهد شد/ پرداخت نکردن حقوق کارگران، برده‌داری نیست؟

گروه سیاسی الف،   3980718076 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

سحر تبر بیمار بود، چرا بازداشت شد؟/ تا وقتی انحصار پزشکان شکسته نشود اوضاع سلامت درست نخواهد شد/ پرداخت نکردن حقوق کارگران، برده‌داری نیست؟

انتشار یادداشت کوتاهی درباره بازداشت یک چهره مشهور اینستاگرام به نام سحر تبر با نظران متعدد مخاطبین الف همراه شد که برخی از آنها را می‌خوانید:

*اینکه این بنده خدا به چه دلیل به این قضیه دچار شده است یه بحث است اما انصافا رفتار و کارهایی که میکرده اصلا درست نبوده پس سعی در دفاع نداشته باشید

*متاسفانه آنقدر اخلاق در جامعه از بین رفته گویا شما مردمی بیگانه با ساده ترین اصول اساسی اخلاق اسلامی هستید، این شخص به احتمال زیاد مشکل روحی دارد به جای اتهامات بی معنا به این بنده خدا اولا باید به ایشان بعنوان یک هموطن کمک کرد و ثانیا برای دیگرانی که ممکن است به این روش آسیب ببیند برنامه ریزی کرد.

*واقعا جای تاسف دارد که در جامعه ما عمل های زیبایی بر روی صورت و بدن به یک ارزش تبدیل شده است. چرا این قدر مادی گرا شده ایم و به زیبایی صورت بیشتر از زیبایی سیرت اهمیت می دهیم . چرا این قدر عمل زیبایی در کشور بالا است ؟ ایا مافیایی پشت این عمل ها قرار دارد ؟ اگر نصف هزینه این عمل ها را به فقرا بیکارها و کسانی که توانایی ازدواج ندارد بدهیم ایا شادی و نشاط عمومی بیشتر از حالا در جامعه نبود ؟

*همین به ما چه و به توچه و.. است که جامعه را به تباهی میبرد، پس اصلا چه چیزی به ما مربوط است؟ فقط خودمان؟ میگویند داعش به فلان جا حمله کرده میگید به ماچه، میگن معتاد زیاد شده میگید به ماچه با بدن خودش هرکاری بخواد میکنه، حتی در امریکا اگر برهنه به خیابان بیایی بازداشتت میکنند فقط معدود کشورهای اروپایی در مناطق خاصی شان آزاد هستند اینطور نیست که هرکه با خودش هرچه کرد بگویند به ماچه وگرنه در اروپا و امریکا به کسی چه مربوط که کمربند ایمنی ات را ببندی چون جان خودت است

* واقعا حداکثرش درمان است. بدترین‌کار هم بازداشت اوست. اما اگر به قصد درمان باشد، کاری است بس نیکو.اندکی تردید کنیم که چه بر سر او آمده است در زندگی؟ شاید رنج های بسیاری که ما نمی دانیم؟ شاید او در همین حال، انسان مهربان و دوست داشتنی هم باشد؟! به طور کلی، اگر به انسان ها فرصت داده شود که در کمال آزادی، در جهت علایق و استعدادهایشان تلاش کنند از این گونه ناهنجاری بسیار کم می شود.

*طرف دوست داشته اینجوری باشه. به بقیه چه مربوطه؟ کی یاد میگیریم سلیقه های افراد متفاوته؟ کی یاد میگیریم سبک و سلیقه زندگی خودمون رو به دیگران تحمیل نکنیم؟

*این موضوع و موضوعات مشابه یک خیانت آشکار پزشکانی است که برای کسب در آمد حمله و جنایت خود را برجامعه چند سالی است شروع کرده اند و متاسفانه هیچ قانونی برای ممانعت وجود ندارد. هم پزشکان و هم آرایشگران و هم افرادی که این بلا را بر سر خودشان می آورند و الگوی دیگران میشوند باید تنبیه شوند. علاوه بر اینکه خیلی افراد در این مسیر صدمات غیر قابل برگشتی هم داشته اند اما چون برای زنان و مردان زن صفت جذابیت دارد انرا دنبال میکنند . بسیاری زنان چون ظاهری زشت دارند برای اینکار توجیه دارند اما متاسفانه عمومی شده است. از طرفی مسئولین کشور هم که در قبال این موارد سکوت اختیار کرده اند هم باید مواخذه و باز خواست شوند. هیچ قانونی وجود ندارد؟

*کمی مطالعه روانشناسی و جامعه شناسی داشتم . اینطور عنوان شده بود که انسانها نیاز به دیده شدن در اجتماع دارند و این برای همه هست. اما گروهی آگاهانه و یا اتفاقی در مسیری گام برمیدارند که علاوه بر رسیدن به آمالشان و موفقیت دیده هم میشوند . مانند صنعتگران و یا شاغلین و یا هنر مندان و اهل علم و ورزشکاران .... اما متاسفانه گروهی هم مرد و هم زن هیچ کالایی برای به نمایش گذاشتن و مطرح شدن ندارند و بنابراین با پوشش و یا رفتارشان و یا آرایش و ... خود را مطرح می کنند و اگر تحقیق کنید می بینید که غالب این افراد هستند که اماکن عمومی هم پر رفت و آمد هستند چرا که آنهایی که رضایت درونی برایشان اتفاق افتاده به کاری مشغول هستند مهم هم نیست درآمد زا باشد بلکه خودشان از درون رضایت دارند . لذت می برند . متاسفانه در حال حاضر شاهد هیچگونه فعالیت فرهنگی هم نیستیم و فقط اکتفا شده به پیاده روی خانوادگی در شهر ها و یا صبح و نشاط پوچ و بی ارزش است .

***

گزارشی در بی‌بی‌سی فارسی پخش شد که به غلط مدعی برده‌داری گسترده در ایران شده بود. نقدی بر این گزارش در الف منتشر شد. نظرات کاربران الف درباره این مطلب خواندنی است:

*همه چیز طی سالها، دهه ها و قرون متحول شده، برده داری نيز متحول شده (شما نگاه کنید ببینید از ۱۰۰، ۵۰ و ۳۰ سال پیش کدام اختراع، ابداع، تکنولوژی، سيستم، فرايند و رویه متحول نشده ؟ با ذره بین هم بگردید، یکی را هم گیر نمی آورید که متحول نشده باشد). واقعيت این است که برده داری نيز متحول شده و بجای شلاق با ساختن مجموعه ای سیستماتیک از وفور بیکاری و بیکاران، نایاب نمودن شغل و اشتغال، قرار دادن حقوقی در حداقل بخور و نمیر و متقاضی فراوان برای همان حقوق بخور و نمیر، همان عمل برده داری را با شیوه های ناشناخته انجام می دهند. 

*برده کسیه که آزاد نیست، مملوکه و هیچ اختیاری از خودش نداره. شما یه جستجویی بفرمایید درباره شرایط کارگران چینی، کارگاه های تولید پوشاک تایلندی که تحت برندهای اروپایی کار می کنن و ..تا دقیقا گستره ظلم و به استثمار کشیدن خلق الله رو ببینید. در خباثت رسانه ملکه همین که قرن ها ملت ها رو استثمار کردن، امروز هم پدر هر ملتی که می خواد مستقل باشه رو در میارن، بعد ژست آزادی و عدالت واسه ما گرفته و هر بار با چند تا واژه که حدود و معنی دقیقش رو مشخص نمی کنه و قاطی کردن راست و دروغ، ذهن هم وطنان رو سم پاشی می کنه که : شما خیلی بدبختید و اصلا بدبخت تر از شما خودتون و ..

*کارفرمایی که شش ماه حقوق پرداخت نکنه یه جورایی برده داری میکنه، چون شاغل از ترس عدم وصول طلبش مجبور به ادامه کار با شرایط کارفرما میشود

*وقتی خیانت انگلیس در کشتن ۲ میلیون ایرانی در اثنای جنگ جهانی دوم رسانه ای پیگیری نمیشه همین میشه که بی بی سی هر روز لجن پراکنی می کنه می دونه تو ایران کسایی هستند که هر غلطی کنه توجیه رسانه ای می کنند!

*وقتی حقوقت کفاف مخارج زندگیت رو نمیده (تازه اگر خوش شانس باشی و کاری پیدا کنی)، وقتی با تاخیر چند ماهه حقوقت رو بگیری، مجبور باشی دو سه جا از صبح تا شب کار کنی، وقتی برای زندگی، تفریح، خانواده، کتاب خوندن و.... نداشته باشی فرقش با برده داری چیه ؟

*در شاخصهای سازمان بین المللی کار ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه کار کودکان و کار اجباری وضعیت بسیار مطلوبتری نسبت به میانگین جهانی دارد.مشکل عمده در افریقا و اسیای جنوب شرقی است

***

«چالش انتظار در مطب پزشکان/چرا مردم اینقدر نسبت به حقوق خود بی‌تفاوتند؟»،عنوان یکی از یادداشت‌های بینندگان الف بود که نظرات مخاطبین درباره این یادداشت را می‌خوانید:

*برخی پزشکان تعمدا دو روز بیشتر مطب می روند و معتقدند که مطب اگر خلوت باشد، تبلیغ بدی می شود و بیماران شلوغی مطب را نشانه حاذق بودن پزشک می دانند. یعنی خلوتی مطب را ضدتبلیغ می دانند و بلعکس شلوغی مطب و معطلی بیماران را تبلیغ مثبت می دانند.

*تا وقتی که انحصار در پزشکی وجود داشته باشد همین آش و کاسه است. زمانی هم مهندسی همینگونه بود ولی الان دیگه نیست. پزشک هم تا زیاد نشه همینه که هست.

*در این کشور آموزش با انسانیت مسیر مخالف طی میکند ، آیا این تفرعن برخی پزشکان که با تحقیر مستقیم یا غیر مستقیم تخم کینه را در دل بیماران می‌کارند روزی گریبان خودشان را خواهد گرفت ؟خیر ،چون هیچ اهرم فشاری علیه آنان عمل نمیکند و افرادی که با آنان سرو کار پیدا میکنند در نهایت نیازند و وقتی انسانیتی در کار نباشد ایشان در نهایت ناز ، در نتیجه آن تخم کینه تنها خود فرد را فرسوده میکند .

*مطلب خیلی خوبی بود. یادمه در دوره دبیرستان یکی از همکلاسی ها روی دیوار کلاس به یکی از سیاسیون فحش نوشته بود. وقتی دبیر به کلاس آمد و با این صحنه مواجه شد گفت به ما ایرانی ها راه اعتراض را یاد ندادند یا مسیرش را باز نگذشاتند در نتیجه یا شیشه شکستن را بلدیم یا اینطور فحاشی ها را که عاقبتش شکایت و برخورد پلیس و مجازات است و تازه هدف هم گم می شود و یا زیرسوال می رود. ما باید راه اعتراض درست را به برخی کارها و مسئولان و سیاسیون بدانیم. بخصوص برای مجلس مکانیزمی برای شکایت مردم از یک قانون بد تصویب شده وجود ندارد. چون مجلس خودش قانونگذار است خودش را در وضعیت امن قرار داده و مکانیزم های اعتراض یا نظارت، آموزش داده نشده و یا اصولا در قانون تعریف نشده است.

*یکسری از خدا بی خبران رشته های پژشکی را به گروگان گرفته اند و سود سرشاری به جیب می زنند. پزشکی شده تجارت در حالیکه یک کار خدماتی است.

*الان تیغ تیز حمله تان به پزشکان این قشر زحمت کش است که از معدود اقشار این مملکت هستند که واقعا برای سلامتی این مردم بیمار کار می کنند و با تعرفه بسیار کمی که می گیرند هنوز ناامید نشده اند و به معالجه مردم اهتمام دارند چرا تیغ خود را به سمت دیگر مشاغلی که بدون زحمت پول بسیار در می آورند رو نمی کنی دست سر پزشکان بردارید بگذارید یک نفر توی این مملکت کارش را درست انجام دهد

*وقتی دولت و مجلس از مافیایی بهداشت با تمام توان حمایت می کند، ملت چکار می توانند بکنند؟ آموزش دست خودشان است که نمیگذارند زیاد شود که خدایی ناکرده درآمد کم شود! نظام پزشکی دست خودشان است که خدای ناکرده اگر مراجعی از پزشکی شکایت کرد..

*کلا وضعیت پزشکی در کشور از حیث تفاوت فاحش درامد با سایر اقشار، اخلاق حرفه ای و ... بسیار بد است. چند کار باید انجام شود: 1- آموزش پزشکی از وزارت بهداشت جدا شود و به وزارت علوم الحاق شود. 2- نهاد نظارتی بالاتر از وزارت بهداشت و اصناف پزشکان در ذیل قوه قضائیه تشکیل شود برای نظارت و ..