هشت بازیگر اصلی استیضاح ترامپ

گروه جهان الف،   3980718068
هشت بازیگر اصلی استیضاح ترامپ

تلاش‌های دونالد ترامپ برای اعمال فشار بر اوکراین علیه جو بایدن، رقیب اصلی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی سبب شد نانسی پلوسی، رئیس نمایندگان مجلس آمریکا و عده‌ای دیگر از دموکرات‌های این مجلس، تحقیقات برای استیضاح او را آغاز کنند. این موضوع ابعاد بسیار زیادی دارد و حتی بر اوکراین نیز اثر گذاشته و خواهد گذاشت.

شخصیت‌های اصلی در رسوایی به‌وجود آمده هر یک سهمی در آن دارند و در ادامه به مهم‌ترین این شخصیت‌ها و علل اهمیت اقدامات آنها اشاره می‌کنیم.

شخصیت نخست، شخص ترامپ است. بدون او اصلا این موضوع مطرح نمی‌شد. آنچه درباره نقش ترامپ می‌دانیم به قرار زیر است: ترامپ پذیرفته که از ارائه کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین جلوگیری کرده و در همان زمان، با رئیس‌جمهوری اوکراین تلفنی صحبت کرده است. او در سخنان خود از وی خواسته است درباره جو بایدن و پسر او تحقیقاتی انجام دهد. در شکایت ارائه شده از سوی «افشاگر»، کسی که در جامعه اطلاعاتی آمریکاست و با منابع کاخ سفید درباره تماس تلفنی ترامپ گفت‌وگو کرده آمده است ترامپ از جایگاه خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده از طریق یک دولت خارجی، سوء‌استفاده کرده است. ترامپ تمامی این سخنان را توطئه علیه خود توصیف کرده و انکار کرده که برای اعمال فشار بر دولت اوکراین برنامه ارائه کمک نظامی را متوقف کرده است.

دومین شخصیت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری جدید اوکراین است. او که مانند ترامپ یک فرد مشهور تلویزیونی است و ۵/ ۸ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد، چند ماه پیش به ریاست‌جمهوری اوکراین انتخاب شد.

محتوای صحبت‌های تلفنی او با ترامپ پس از انتشار سبب ناراحتی زلنسکی شد. از محتوای این مکالمه فهمیده می‌شود که آقای زلنسکی مایل است به درخواست ترامپ تحقیقاتی را درباره پسر بایدن آغاز کند. پرسشی که محققان آمریکایی مایلند از زلنسکی و اطرافیان او بپرسند این است که آیا این مکالمه تلفنی با این پیش‌شرط انجام شد که در آن درباره بایدن هم بحث بشود یا نه.

جو بایدن، سومین شخصیت مهم پرونده اوکراین گیت است. او ۸ سال معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بود اکنون بیشترین شانس را برای معرفی شدن به‌عنوان نامزد اصلی مورد نظر دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا دارد. اینکه او به احتمال زیاد نامزد اصلی دموکرات‌ها و رقیب ترامپ خواهد بود وی را در ماجرای گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین به فردی مهم تبدیل می‌کند.

به‌طور خلاصه، ترامپ ادعا می‌کند بایدن در دورانی که معاون باراک اوباما بوده از قدرت خود سوء‌استفاده کرده و با اعمال فشار بر اوکراین ترتیبی داده تا تحقیقات جنایی علیه پسرش متوقف شود.

موضوع این است که اگر بایدن اکنون صرفا یک فرد بازنشسته جامعه آمریکا بود، درخواست ترامپ تا این اندازه اهمیت و تبعات نداشت، اما از آنجا که اکنون بایدن رقیب اصلی احتمالی ترامپ در انتخابات سال آینده است ترامپ متهم شده با همکاری یک کشور خارجی قصد دارد بر انتخابات آینده اثرگذارد. چندی پیش بایدن گفته بود: «موضوع من نیستم. آنچه ترامپ انجام داده تاکتیکی است که از طریق آن سعی کرده بر انتخابات اثرگذارد.»

شخصیت چهارم، هانتر بایدن، پسر ۴۹ ساله جو بایدن است. او به‌دلیل عضویت در هیات مدیره شرکت بوریسما، یک شرکت گازی اوکراینی از سال ۲۰۱۴ تاکنون به موضوع استیضاح ترامپ مربوط شده است. در دورانی که جو بایدن معاون باراک اوباما بود، بازپرس ارشد اوکراین تحقیقاتی درباره این شرکت انجام داد اما پس از مدتی برکنار شد. ترامپ و اطرافیان او می‌گویند بایدن ترتیبی داده تا او برکنار شود. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند هانتر بایدن مرتکب اشتباه یا جرم شده است. بازپرسی که جانشین بازپرس برکنار شده شد و تحقیقات درباره شرکت یاد شده را ادامه داده اعلام کرده دلیلی برای تحقیق درباره جو بایدن و هانتر بایدن وجود ندارد و نیز هرگونه فساد در این شرکت قبل از عضویت هانتر بایدن در هیات‌مدیره آن رخ داده است.

شخصیت بعدی، فرد «افشاگر» است. مشخص نیست او مرد است یا زن. دوازدهم ماه آگوست، او در نامه‌ای به کمیته‌های مجلس سنا درباره تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین در ۲۵ ژوئیه، ابراز نگرانی کرد. او همچنین مدعی شد کاخ سفید تمامی جزئیات تماس تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین را از دسترس خارج کرده و متن مکالمه در سیستم رایانه‌ای ذخیره نشده است. تمامی آنچه ما درباره این فرد می‌دانیم این است که او هنگام نوشتن نامه یک افسر اطلاعاتی بود و احتمالا هنوز هم هست. او در نامه‌اش به سنا نوشته است با کاخ سفید همکاری ندارد، اما مشخص است که او با افرادی که با کاخ سفید کار می‌کنند کاملا در ارتباط است. برخی رسانه‌های آمریکایی می‌گویند او یک افسر اطلاعاتی سازمان سیا است که زمانی در کاخ سفید کار می‌کرده است. شخصیت ششم، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که سرنوشت ترامپ را در دست دارد.

از زمانی که دموکرات‌ها اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار گرفته‌اند، او در برابر درخواست‌های آنها برای شروع روند استیضاح ترامپ مقاومت کرده، اما بیست و چهارم سپتامبر یعنی حدود دو هفته پیش او اعلام کرد تحقیقات درباره استیضاح رئیس‌جمهوری آغاز می‌شود. استیضاح با محکومیت جنایی فرق دارد و لزوما به این معنا نیست که ترامپ از سمت خود کنار گذاشته خواهد شد. اگر تحقیقات ادامه یابد و نهایی شود، مجلس نمایندگان درباره تک‌تک اتهام‌ها رای‌گیری خواهد کرد. اگر دموکرات‌ها متحد باقی بمانند ترامپ سومین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا خواهد بود که استیضاح می‌شود، اما انتظار می‌رود روند استیضاح در مجلس سنا متوقف شود. در این مجلس جمهوری‌خواهان اکثریت را در اختیار دارند و اجازه نخواهند داد دو سوم آرا یعنی میزان لازم رای برای برکناری ترامپ شکل گیرد.

رودی جیولیانی شخصیت بعدی است. او شهردار سابق نیویورک و وکیل شخصی ترامپ است. جیولیانی جزو اصلی‌ترین افرادی است که به مشارکت بایدن و پسرش در اقدامات غیرقانونی در اوکراین اشاره کرده است. وی از اواخر سال گذشته میلادی با بازپرس ارشد اوکراین، قبلی و کنونی، درباره این موضوع مکرر صحبت کرده است. او مدعی است بایدن بر مقامات اوکراین فشار وارد کرده تا بازپرس ارشد این کشور را از کار برکنار کنند تا روند تحقیقات درباره شرکت گازی اوکراین که پسر بایدن در آن عضو هیات‌مدیره است، متوقف شود. ترامپ در تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه با رئیس‌جمهوری اوکراین از وی خواست با جیولیانی و دادستان کل ملاقات و درباره نگرانی‌های وی درباره بایدن صحبت کند. مجلس نمایندگان آمریکا تا پانزدهم ماه جاری میلادی به جیولیانی فرصت داده، مدارک مربوط به اقداماتش را ارائه کند.

در نهایت، شخصیت هشتم مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکاست. در مکالمه تلفنی ۲۵ ژوئیه بین ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین، او روی خط بود، اما نگفته که سخنان غیرمعمول شنیده است یا نه. او از عمل به درخواست مجلس نمایندگان برای ارائه مدارک مورد نیاز این مجلس اجتناب کرده است. او یک شاهد محسوب می‌شود و به کارشکنی در برابر تحقیقات متهم شده است. افراد دیگری هم در پرونده اوکراین حضور دارند و بعید نیست در آینده بر تعداد این افراد افزوده شود.

منبع: دنیای اقتصاد