ترامپ و جانسون اقدام نظامی ترکیه را فاجعه بار خواندند

گروه جهان الف،   3980718035

رهبران آمریکا و انگلیس شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی درباره حمله نظامی ترکیه به مناطق شمال سوریه، به طوری جدی ابراز نگرانی کرده و پیامدهای انسانی این حمله را فاجعه بار خواندند.

به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، بوریس جانسون و دونالد ترامپ در این گفت وگو همچنین پیامدهای انسانی این حمله را فاجعه بار توصیف کردند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ساعاتی پیش، از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد و متعاقباً وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که نیروی زمینی ارتش ترکیه وارد سوریه شده است.

تصمیم ترکیه برای حمله نظامی به شمال سوریه پس از آن گرفته شد که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا دستور خروج نظامیان آمریکا را از سوریه صادر کرد.

کارشناسان سیاسی و شخصیت های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند. برخی تحلیلگران معتقدند که ترکیه پیش تر با حمایت از تروریست ها در سوریه نتوانسته بود به اهداف خود برسد و اکنون با توجه به شکست تروریست ها و مشکلاتی که آنان برای آنکارا ایجاد کرده اند، خود وارد میدان سوریه شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده روز پنجشنبه اعضا شورای امنیت سازمان ملل متحد، پشت درهای بسته در مورد سوریه تشکیل جلسه می‌دهند.

به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون و ترامپ همچنین درباره مرگ جوان انگلیسی که توسط همسر جاسوس آمریکایی کشته شد، گفت وگو کردند. نخست وزیر انگلیس از همتای آمریکایی خود خواست تا درباره موضع کاخ سفید در این پرونده تجدید نظر کند و متهم به لندن مسترد و تحویل پلیس شود.

دو طرف توافق کردند که برای حل این مسأله هرچه سریعتر اقداماتی را انجام دهند.

پلیس انگلیس می گوید؛ خانم «آنا ساکولاس» همسر جاسوس آمریکایی که نام او فاش نشده، پنجم شهریورماه گذشته پس از خروج از پایگاه نیروی هوایی «کراتن» انگلیس، با سرعت زیاد و بر خلاف جهت قانونی با «هری دان» ۱۹ ساله تصادف کرده است.

این جوان انگلیسی که سوار بر موتور و در مسیر قانونی در حال حرکت بود، به رغم انتقال به بیمارستان، جان خود را به دلیل شدت جراحات از دست داد.

در حالی‌که گفته می شود خانم ساکولاس قصد خروج از کشور را نداشته، اما پس از فوت این جوان انگلیسی به صورت پنهانی راهی آمریکا می شود. این که طرف آمریکایی از مصونیت دیپلماتیک برای فرار از کشور سوء استفاده کرده، خشم مردم انگلیس را برانگیخته است.

پلیس انگلیس دوشنبه گذشته در نامه‌ای تند به سفارت آمریکا در لندن، خواستار لغو مصونیت سیاسی خانم ساکولاس شد. با این حال، وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که لغو مصونیت سیاسی به ندرت رخ می دهد.
وزیر امور خارجه انگلیس نیز امروز با سفیر آمریکا در لندن دیدار و مراتب ناخرسندی لندن را از تصمیم واشنگتن اعلام کرد.

منبع: ایرنا