خرید تبلت و موبایل تربیت کودک نیست

گروه اجتماعی الف،   3980718029

تاکید به تربیت و پرورش فکری و روحی کودکان و نوجوان هر چند از سوی مسئول و خانواده عنوان می‌شود اما در عمل کودکان اردبیلی به دلیل غفلت تحمیلی دچار مشکل شده و والدین بهره چندانی از رویدادهای فرهنگی و تربیتی ندارند.

نگاهی به حال و هوای تربیتی کودکان در اردبیل نشان می‌دهد اشتباهات فاحش تربیتی دامن‌گیر خانواده‌ها شده و کودکان حتی قادر به تشخیص و اعتراض به این آسیب‌ها نیستند.

تا جایی که به اعتقاد مربیان و کارشناسان حوزه کودک، لازم است شیوه‌های تربیت صحیح کودکان به خود والدین آموزش داده شود.

یکی از مربیان حوزه کودکان در این‌باره گفت: با وجود اینکه اغلب زوجین به دنبال فرزندآوری هستند اما به منظور تربیت کودکان مطالعه خاصی توسط  پدرها و مادرها مشاهده نمی‌شود.

پریوش محمدی تصریح کرد: هر چند اغلب والدین ادای رسیدگی به کودک را نشان می‌دهند اما در عمل مشاهده می‌شود که بسیاری از کودکان با شیوه‌های نادرستی تربیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه در خود اردبیل مقوله تربیت کودک دچار آشفتگی بین شیوه‌های سنتی و مدرن است، اظهار کرد: به ندرت مشاهده می‌شود که والدین نحوه تربیت خود را بررسی کرده و بخواهند تغییری در آن ایجاد کنند.

محمدی تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از ضعف‌های تربیتی ممکن است هیچگاه جبران نشده و اثرات سو آن در روح و روان کودک باقی بماند.

خرید تبلت و موبایل تربیت کودک نیست

مربی حوزه کودکان تصریح کرد: برخی والدین معتقدند در صورت تهیه تمامی امکانات تربیت کودک انجام شده است و این در حالی است که خرید تبلت و موبایل به معنی تربیت کودک نیست.

به گفته محمدی هرچند برخی خانواده‌ها حتی در تامین نیازمندی کودکان افراط می‌کنند اما به عینه در کلاس‌های درس مشاهده می‌شود که کودک کمترین محبتی از خانواده دریافت نکرده و یا والدین حاضر به صحبت و تبادل  نظر با او نیستند.

در عین حال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نیز تصریح کرد: خانواده رکن اصلی ترتبیت کودک است اما گاها دیده می‌شود که خانواده‌ها در مسائل مهم آموزشی غفلت می‌کنند.

زعفر احدزاده اظهار کرد: گاهی خانواده‌ها ساعت‌ها برای خرید یک لباس یا لوازم التحریر کودک از مغازه‌ای به مغازه دیگر مراجعه می‌کنند اما به ندرت دیده می‌شود که برای حضور کودک در یک نمایش، فیلم و کتاب والدین وقت کافی اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: کودک علاوه بر امکانات نیازمند پرورش و تربیت است و متاسفانه در خانواده‌ها به این موضوع بی‌توجهی شده و نشانه‌های آن در وضعیت روحی و روانی کودکان دیده می‌شود.

بی‌توجهی خانواده به رژیم مصرف رسانه

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یکی از مشکلات جدی در تربیت کودکان را بی توجهی به حجم عظیم اطلاعات پیرامون کودک دانست و گفت: کودک از 16 ساعت بیداری خود بخش عمده را نزد خانواده است اما رسانه، مدرسه و سایر نهادهای آموزشی وی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

احدزاده تصریح کرد: غفلت خانواده موجب می‌شود تا کودک تحت تاثیر جریان‌های فکری و اطلاعاتی قرار گیرد و موضوعی که شکاف بین کودک و خانواده را تشدید کرده و در بین کودکان اردبیلی به شدت دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: نتیجه این وضعیت موجب شده تا کودک رژیم مصرف رسانه نداشته باشد و به سادگی تحت تاثیر اطلاعات مختلف قرار گیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان معتقد است هر رفتار تربیتی با کودک بازخورد لحظه‌ای دارد و اگر رفتار صحیح پیاده شود بی‌شک، کودک نیز از خانواده فاصله روحی و فکری نخواهد داشت.

بیشتر از کودکان، والدین نیازمند تربیت هستند

وی تصریح کرد: به عنوان مثال صداقت و شفافیت با کودک یک امر ضروری است و اگر خانواده رفتار صادقانه نداشته باشد، صدمات آن را به مرور زمان می‌توان در کودکان مشاهده کرد.

احد زاده افزود: پیاده‌کردن برنامه زمان‌بندی و محتوایی برای استفاده از رسانه‌ها نیز ضروری است. موضوعی که اغلب خانواده‌ها به آن بی‌توجه هستند و از اهمیت آن غفلت می‌کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تصریح کرد: رفع اشکالات تربیتی باید از خود والدین آغاز شود چرا که جایگاه اصلی تربیت کودک، خانواده است و خانواده مهمترین و با کیفیت‌ترین نهاد تربیتی کودک است و لازم است نگرش‌های مثبتی در تربیت کودکان ایجاد کرد.

یکی دیگر از نویسندگان و مربیان حوزه کودک نیز معتقد است کودکان مشکل تربیتی ندارند بلکه این والدین هستند که از بسیاری از رموز تربیت غافل شده‌اند.

لیلا فرید با اشاره به اینکه لازم است والدین آموزش‌های لازم برای تربیت کودک را جدی بگیرند، تصریح کرد: نگاهی به وضعیت روحی و رفتاری کودکان نشان می‌دهد که ما نیازمند بازنگری در شیوه‌های تربیتی هستیم.

متولیان کودک معتقدند آموزش والدین ضروری است اما سوال اصلی این است که کداوم نهاد مسئول آموزش والدین است؟

سالانه زوج‌های بسیاری برای فرزند‌آوری هزینه‌های قابل توجهی را اختصاص می‌دهند غافل از اینکه ریالی برای آموزش نحوه نگه داری و تربیت کودک صرف نمی‌شود. از سویی به نظر می رسد تمامی نهادهای آموزشی و فرهنگی برنامه‌های خود را معطوف کودک و نوجوان ساخته‌اند و هیچ نهادی آموزش والدین یا گوشزد به آن را عهده‌دار نیست.

گویی اشتباهات تربیتی، غفلت‌ها و نابه‌هنجاری‌ها با وجود تلاش گروهی از مربیان و مسئولان آگاه از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد و کودکی که تا دیروز حتی یک زخم کوچک روی دستش دل پدر و مادر و غریبه را به درد می‌آورد در مقابل خیل عظیمی از غفلت‌های تربیتی تنها رها شده است.