فرانسه و انگلیس خواستار جلسه شورای امنیت شدند

گروه جهان الف،   3980717165

همزمان با اعلام آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد این کشور، آنکارا اعلام کرد که شورای امنیت و آمریکا را در جریان این عملیات قرار داده است.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه (۱۷ شهریور) از آغاز عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کرد سوری مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه خبر داد.

اردوغان در صفحه رسمی توئیتر خود اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرده و نوشت: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد. ماموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی خود است».

وی با بیان اینکه یکی از هداف این عملیات بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه است، افزود:‌«عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی کرده و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود که بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌هایشان را تسهیل می‌کند. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و جوامع محلی را از چنگ تروریست‌ها رها می‌کنیم» .

وزرای خارجه فرانسه و انگلیس با محکوم کردن عملیات ترکیه، برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شدند.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که سفرای هر پنج عضو دائم شورای امنیت در آنکارا را احضار کرده و آنها را در جریان جزئیات عملیات جدید در سوریه قرار داده است.