کنایه روحانی به شورای نگهبان/ اموال مسئولان برای مردم محرمانه است! / ایرادات کتاب زیباکلام درباره رضاشاه/ سخنان مهم رئیسی درباره تخلفات مسئولین

گروه سیاسی الف،   3980717146 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

کنایه روحانی به شورای نگهبان/ اموال مسئولان برای مردم محرمانه است! / ایرادات کتاب زیباکلام درباره رضاشاه/ سخنان مهم رئیسی درباره تخلفات مسئولین

ایرادات کتاب زیباکلام درباره رضاشاه

مدتی پیش کتابی از صادق زیباکلام درباره رضاخان برای انتشار مجوز نگرفت و در پی آن در خارج از کشو چاپ شد. زیباکلام بنا به اظهارات خودش در این کتاب تلاش کرده تصویری متفات از تصویر جمهوری اسلامی از رضاخان به دست دهد. اما از آغاز انتشار این کتاب بحث‌های زیادی درباره ارزش علمی آن در محافل دانشگاهی مطرح شد که طی آن عموم دانشگاهیان کتاب زیباکلام را فاقد ارزش علمی توصیف کردند.

روزنامه شرق در گفت‌وگویی با مجید تفرشی، تاریخ‌پژوه و خود صادق زیباکلام درباره این اثر صحبت کرده است. نکته قابل توجه، تاکید تفرشی بر غلط بودن ادعاها زیباکلام در این کتاب است.

تفرشی با نام بردن از تعداد زیادی آرشیو در بریتانیا که ۱۱هزار پرونده درباره این دوره تاریخی در آنها موجود است گفته است: «اين موارد را عمدا از اين بابت گفتم که نشان دهم ادعاي گزاف بررسي و مطالعه همه اسناد بريتانيايي براي نگارش کتاب رضاشاه که مکررا شفاهي و کتبي نقل شده، تا چه حد نادرست است و حتي کتابي که الهام‌بخش و مأخذ اصلي بخش مهم کتاب اخير است هم با وجود استفاده مستقيم از برخي از اين اسناد، چنين ادعاي گزافي نکرده است. چنين ادعايي ضمن نادرست‌بودن از نظر علمي، متأسفانه به‌شدت در تحليل، قضاوت و نتيجه‌گيري خرد و کلان آقاي زيباکلام، به‌‌ویژه در مسئله سياست بريتانيا درباره تحولات دو دهه رضاشاه تأثير گذاشته و بعضا ايشان را به نتايجي نادقيق و سست سوق داده است.

اين کتاب درمجموع اثري ژورناليستي در دفاع از رضاشاه است؛ دفاعي که به تصريح نويسنده، عکس‌العملي است در برابر چهار دهه تاريخ‌نگاري عليه رضاشاه. کتاب خلاصه‌نويسي از چند کتاب، به‌خصوص کتاب برآمدن رضاشاه دکتر غني است. اين رونويسي به شکلي صورت گرفته که آقاي زيباکلام در کتاب رضاشاه، مجبور شده عينا به شيوه مرحوم غني، عمده کار کاملا اقتباسي و خلاصه‌نويسي خود را به اوايل سلطنت رضاشاه اختصاص دهد...

نويسنده کتاب رضاشاه[صادق زیباکلام] که استاد قديمي دانشگاه است، طبعا بايد کار خود را از نظر شکل و محتوا الگويي براي دانشجويان و محققان قرار دهد. از نظر محتوا که اجمالا بحث شد، ولي در کل کتاب با شيوه‌اي کاملا شعاري و تبليغاتي مجموعا از هفت يا هشت اثر تأليف و ترجمه و بدون زحمت مراجعه به متون اصلي و ديدن صدها منبع مهم ديگر استفاده شده است.

از اين ميان البته دو کتاب، آثار ديگر خود نويسنده هستند. آقاي زيباکلام در کتاب خود که تقريبا از منابع و تحليل جديد بي‌بهره است، از روش شعاري سنتي قديمي ادبيات چريکي و سياسي و تيره‌کردن عبارت‌هاي خاص موردنظر در جاي‌جاي کتاب، (به‌عنوان ارزش افزوده نسبت به کتاب سيروس غني) استفاده کرده و بي‌توجه به روش رفرنس‌دهي آکادميک، بي‌اعتنا به ارائه فهرست منابع و تهيه فهرست اعلام نشان داده که در کارش با متخصصان و کارشناسان تاريخ کاري نداشته و صرفا عوام‌الناس کم‌سواد فاقد مطالعه جدي ناراضي از وضع موجود و جوياي يک بت گمگشته و منجي افسانه‌اي را هدف گرفته تا واکنش رفتاري مشابه با سياست تاريخ‌نويسي ظاهرا مورد نقدشان در طرف مقابل، مبتني‌بر آبروبري از برخي و آبروخري براي برخي ديگر خلق کند.»

***

اموال مسئولان برای مردم محرمانه است

راه‌اندازی سامانه اموال مسئولان و الزام مسئولان به ثبت اموالشان در این سامانه مدتی است در رسانه‌ها مطرح شده است. آنچه عموم رسانه‌ها و مردم از راه‌اندازی اسن سامانه فهمیده‌اند شفاف‌سازی اموال مسئولین برای عموم مردم است. اما متاسفانه اینگونه نیست.

داود کریمی‌ مرید، سخنگو و دبیر کمیته دائمی شورای اطلاع ‏رسانی «مافا» (مرکز آمار و فناوری اطلاعات) قوه قضائیه در گفت‏وگو با شرق گفته است: فکر می‏ کنم باید یک شبهه را برطرف کنم. برخی فکر می‏کنند وقتی می‏ گوییم شفاف‏سازی؛ یعنی اطلاعات موجود در آن در معرض دید عموم قرار می‏ گیرد؛ بنابراین توده جامعه فکر نکنند که این شفاف‏سازی به این معناست که تابلویی باشد که نشان دهد فرضا یک نماینده یا یک مدیر ارشد نظام، چقدر دارایی دارد. این اطلاعات از‌جمله آبرو و حریم خصوصی افراد محسوب می‏شود و لزومی ندارد همه بدانند...

در ایران، ماده ۵ قانون «رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران» مصوب ۱۳۹۴، تأکید می‏کند افشای دارایی ‏های مسئولان جرم تلقی می‏شود؛ مگر آنکه یک مدیر خودش بخواهد دارایی خود را اعلام کند که برای آن منعی وجود ندارد. شاید اگر زمانی اصلاحی در قانون کشور ما نیز صورت بگیرد، موضوع فرق کند؛ اما در چارچوب مطالبات از مجلس شورای اسلامی به ‏عنوان نهاد قانون‌گذار است. در‌حال‌حاضر قانون این اجازه را به ما نمی ‏دهد.»

به نظر می‌رسد با مطالبه‌ای که در افکار عمومی مبنی بر شفافیت اموال مسئولان وجود دادر باید این قانون در مجلس اصلاح شود و اعلام عمومی اموال مسئولان الزامی شود. هرچند به خیر این مجلس امید نیست.

***

کنایه روحانی به شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت رئیس جمهور با بیان اینکه پیروزی این جناح و یا آن جناح مهم نبوده، بلکه باید اجازه دهیم، ملت پیروز شود، تأکید کرد: باید بگذاریم همه جناح‌ها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماع شرکت کنند.

روحانی با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، اظهار داشت: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت.

روحانی افزود: مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین ها را انتخاب می‌کنند. بویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر می‌شناسند و انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

روحانی: بگذاریم همه جناح‌ها در انتخابات احساس پیروزی کنند/ آمار ایجاد اشتغال طی یکسال اخیر افتخارآمیز است

***

سخنان مهم رئیسی درباره تخلفات مسئولین

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در مراسم سالگرد تاسیس سازمان بازرسی گفت:‌ کسی که در دورانی مسئولیت داشت و کاری باید انجام می‌داد، اما نکرد، یا سدی را باید محکم ایجاد می‌کرد یا جاده‌ای را باید محکم و با اتقان می‌ساخت، اقدامی را به صورت اتقان انجام می‌داد که در نهایت یا کار انجام نشد یا اتقان لازم در این کار نبود، این فرد باید مورد مواخذه قرار گیرد. در دوران مدیریتی که فرد داشته، باید نسبت به آن حوزه و آن دوران پاسخگو باشد که این می‌تواند تضمین کننده باشد و معلوم شود کسی نسبت به ترک فعل‌ها مورد سوال است.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: بسیاری از فسادها محصول یک اقدام یک شبه و یک روزه نیست

این سخنان رئیسی از آن جهت اهمیت دارد که در سال‌های اخیر، ترک فعل‌های برخی از مسئولین باعث خسارات جدی به بیت‌المال شده است. مثلا اجرا نشدن سامانه ملی املاک باعث خسارت ۳۴۰ میلیارد تومانی به بیت‌المال در یک سال شد. با ملاک قرار دادن سخنان رئیسی اکنون زمان مناسبی برای رسیدگی به شکایت از عباس آخوندی وزیر وقت مسکن بابت اجرا نکردن این قانون است.

بیشتر بخوانید:

شکایت احمد توکلی از آخوندی به دادستانی تهران

***

رئیس دانشگاه قربانی دانشجوی قلابی شد؟

روز سه شنبهخبر برکناری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شد. تاکنون دلایل برکناری رئیس دانشگاه منتشر نشده است. جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای فقط به این مسئله اشاره کرده است که این تغییر بنا بر صلاحدید و اختیار دکتر نمکی وزیر بهداشت صورت گرفته است.

ممکن است ماجرای دانشجوی قلابی در این تغییر و تحولات موثر بوده باشد. مدتی پیش دختری به اتهام پذیرش غیرقانونی در رشته دندانپزشکی این دانشگاه دستگیر شد و بعد از آن هم اظهارات متناقضی از سوی این دختر و مسئولین منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

حواشی «دانشجوی قلابی» قربانی گرفت

دانشجوی قلابی یا صندلی پولی؟