واعظی: لیست ۱۰۰ نفره بورسیه آقازادگان را تکذیب می‌کنم/ گام سوم برجامی تاثیرات بسیار مهمی داشت

گروه سیاسی الف،   3980717106 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد لیست ۱۰۰ نفره بورسیه آقازادگان در دانشگاه های خارج از کشور گفت: من چنین چیزی را نشنیدم و تکذیب می‌کنم. اگر مدرکی به ما ارائه دهید حتی اگر یک نفر به ناحق بورسیه گرفته باشد، سریع جلوگیری می‌کنیم.

واعظی: لیست ۱۰۰ نفره بورسیه آقازادگان را تکذیب می‌کنم/ گام سوم برجامی تاثیرات بسیار مهمی داشت

به گزارش مهر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد حضور نظامی برخی از کشورها در خاک سوریه گفت:مسائل باید از طریق مذاکره حل شود، دیگر نیروهای خارجی از جمله آمریکا بدون هماهنگی با دولت سوریه در این سرزمین حضور دارند و حضورشان موجب ناامنی شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آمریکا اعلام کرده است که قصد ترک خاک سوریه را دارد، قبل از این هم این ادعا را مطرح کرده بود، ما کاملاً از این موضع استقبال می کنیم. امیدواریم آمریکا از سوریه و سایر کشورها خارج شود. کشورهای مختلف خودشان می‌توانند با هم مذاکره کنند، تفاهم کنند و اگر مشکلی وجود دارد، مشکلشان را حل کنند.

واعظی ادامه داد: در مورد ترکیه باید گفت ما نگرانی های ترکیه در مرزهایش با سوریه را می دانیم، با آنها صحبت کردیم ولی با لشکرکشی امنیت ایجاد نمی شود. تحلیل جمهوری اسلامی از شرایط منطقه این است که این لشکرکشی به ضرر منطقه است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیشنهادات عربستان به ایران برای حل اختلافات گفت: جمهوری اسلامی معتقد است منطقه نیاز به آرامش دارد و کشورهای منطقه باید بتوانند با هم صحبت کنند. جنگ یمن بسیار طولانی شده است و عملاً مسلمان کشی است، از هر طرف که کشته شوند یک فرد مسلمان جان خود را از دست داده است. بر این اساس موضع جمهوری اسلامی ایران از روز اول بر این بود که باید مذاکره انجام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور  ادامه داد: در گذشته عربستان سعودی فکر می کرد در مدت کوتاهی با کمک نیروهای هوایی و کشورهای مختلف  ائتلاف می تواند در این جنگ پیروز شود و یمن را ببلعد تا به اهداف خود برسد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، عربستانی ها به این نتیجه رسیدند که جنگ به نفع آنها نیست، از اینکه حوثی ها و طرف مقابل اعلام آتش بس کردند استقبال می کنیم . اگر عربستانی‌ها جدی هستند که اختلافاتشان با جمهوری اسلامی و بحران یمن را از طریق مذاکره حل کنند، استقبال می کنیم.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رفتار اروپا در پی برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت : گام سوم مهمترین گام جمهوری اسلامی بود. در ابتدا دولت‌های اروپایی فکر می‌کردند  گام سوم فقط در راستای توسعه، تحقیق و پژوهش است اما وقتی که سازمان انرژی اتمی وارد عمل شد و در بخش های مختلف فعالیت خود را عملیاتی کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از اقدامات سازمان انرژی اتمی بازدید کرد، متوجه شدند که اقدامات ایران جدی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در سفری که در نیویورک حضور داشتیم روسای جمهور و  نخست وزیران کشورهای اروپایی که با رئیس‌جمهور دیدار داشتند و دبیرکل سازمان ملل متوجه شدند که گام‌های اساسی از سوی ایران برای کاهش تعهدات برجامی در گام سوم  برداشته شده است.

وی ادامه داد: اعلام کردیم که اگر طرف اروپایی به تعهدات خود بر اساس قرارداد عمل کند، آمادگی داریم که به تعهدات برجامی خود بازگردیم .

واعظی تصریح کرد:گام سوم تاثیرات بسیار مهمی داشت، تماس‌های متعددی با جمهوری اسلامی انجام گرفته است. امیدواریم که پیامی که گام سوم برای اعضای برجام و بقیه کشور ها فرستاده است، جدی گرفته شود.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ایجاد دولت الکترونیک گفت: ایجاد دولت الکترونیک همواره در اولویت دولت قرار داشته است. زمانی که بنده مدیریت وزارت ارتباطات را برعهده داشتم، ایجاد دولت دولت الکترونیک جزو اولویت های بنده بود، زیرساخت‌های دولت الکترونیک در زمینه ایجاد پهنای باند و سخت افزار ها تهیه شده است. بحث امروز در مورد ایجاد خدماتی که وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف باید در ارائه آن خود را آماده کنند. حل این مشکل بستگی به منابع مالی دستگاهها و انگیزه دستگاه‌ها دارد. برخی دستگاه ها در این زمینه جلوتر حرکت کردند و برخی عقب هستند.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور به وزارت ارتباطات و سازمان امور اداری و استخدامی و ماموریت داده است که این کار را انجام دهند. باید این روند به گونه‌ای پیش می‌رود که تا سال آینده همه دستگاه ها به دولت الکترونیک بپیوندند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات رئیس جمهور در مورد افزایش ارزش پول ملی گفت: این گزارشی بود که بانک مرکزی به دولت ارائه داد که در سال گذشته در این ایام قیمت ارز و ارزش پول ملی چه مقدار بوده است و امروز چقدر است. سال گذشته در این ایام، نرخ ارز تا حدود ۱۵ هزار تومان بود و الان طی یک سال گذشته حدود ۱۱ هزار تومان است و قیمت ارز کاهش یافته است که موجب افزایش ارزش پول ملی شده است.

وی ادامه داد : زمانی که ارز به قیمت ۱۵ تا ۱۶ تومان رسید و حتی به ۱۹ هزار تومان رسید دولت را مورد هجمه و حمله قرار می دادند که چرا قیمت ارز افزایش یافته است. امروز که نرخ ارز به میزان ۱۱ هزار تومان رسیده است حاضر نیستند بپذیرند.

واعظی در مورد لیست ۱۰۰ نفره بورسیه آقازادگان در دانشگاه های خارج از کشور گفت: من چنین چیزی را نشنیدم و تکذیب می‌کنم. اگر مدرکی به ما ارائه دهید حتی اگر یک نفر به ناحق بورسیه گرفته باشد، سریع جلوگیری می‌کنیم.

وی در مورد معرفی دو وزیر صنعت معدن و وزیر تجارت و بازرگانی به مجلس اظهار داشت: انتظار داشتیم شورای نگهبان بلافاصله هفته گذشته با اولویت این طرح را مورد بررسی قرار دهد، خبر دارم که امروز در نوبت بررسی شورای نگهبان است. اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: ما از طرف چین و اروپا و بسیاری از کشورها تحت تحریم قرار نداریم. یکسری فشارها را آمریکا به برخی کشورها که با ایران طرف معامله هستند وارد می کند و محدودیت هایی را ایجاد می‌کند. ما بلد هستیم تحریم ها را دور بزنیم. آمریکا سخت ترین فشارها را به ایران وارد کرد، اما تاثیری در بازار نگذاشت. به دنبال کاهش قیمت ارز و کالا هستیم .

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت کارگران هفت‌تپه هپکو و آذرآب اظهار داشت: مخالف بیان مشکلات کارگری نیستیم، خواسته ها و مطالبات کارگران باید مورد توجه دولت و مسئولان قرار بگیرد.  استانداران پیگیر حل مشکلات کارگران هستند .

وی ادامه داد:  این کارخانه‌ها دولتی نیستند و بخش خصوصی آنها را خریداری کرده است و در اداره آنها دچار مشکل شده است. دولت نمی‌گوید که به ما ربطی ندارد، ما کمک می کنیم، مسائل قضایی کارگران را نیز پیگیری کردیم. شاید صاحب بنگاه ها برای ما ارزش نداشته باشند، اما کارگران مهم هستند، همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا یک کارگر هم اخراج نشود .

وی در مورد تلاش های دولت برای ایجاد رونق در تولید گفت: در همه جلسات دولت و ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی راهکارهای رونق تولید و ایجاد اشتغال مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای ما این امر مهم است. نباید در شرایط تحریم کارگر بیکار شود و خوشحال هستیم که تابستان خوبی داشتیم، زیرا ایجاد این تعداد اشتغال خوب است .

وی اظهار داشت: امروز رئیس جمهور به دستگاه های مربوطه دستور دادند که تلاش کنند که این روند ادامه داشته باشد و روند ایجاد اشتغال متوقف نشود.