بدهکاران به بودجه سازمان ملل مشخص شدند

گروه جهان الف،   3980717063 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا، برزیل، آرژانتین، مکزیک و ایران از سوی سازمان ملل به عنوان عمده‌ترین بدهکاران بودجه این سازمان معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به ۳۷ هزار کارمند این سازمان اعلام کرده است که به دلیل عدم پرداخت بودجه این سازمان در سال ۲۰۱۹ از سوی برخی کشورهای عضو، سازمان ملل با کسری بودجه ۲۳۰ میلیون دلاری رو به رو شده که در ده سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

گوترش در نامه خود به نام کشورهایی که بیشترین سهم را در این کسری بودجه دارند، اشاره نکرد اما خبرگزاری فرانسه از سوی "منابع آگاهی" مطلع شده است که آمریکا، برزیل، آرژانتین، مکزیک و ایران بدهکاران عمده سازمان ملل هستند.

گوترش در این نامه نوشته است: اعضای سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ تنها ۷۰ درصد از کل مبلغ لازم برای بودجه معمول عملیات ما را پرداخت کرده‌اند و این به معنای ۲۳۰ میلیون دلار کسری در پایان سپتامبر است. ما تا پایان ماه جاری (میلادی) برای تخلیه نقدینگی پشتیبانمان اقدام کرده و خطر آن را می‌پذیریم.

در مجموع ۶۴ کشور به سازمان ملل بدهکار هستند و نام ونزوئلا، کره شمالی، کره جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، عربستان و هم‌چنین اسرائیل نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.

به گفته سخنگوی سازمان ملل، آخرین کشوری که باید بودجه سازمان ملل را پرداخت کند، سوریه جنگ زده است.

گوترش در نامه خود اظهار کرده است، برای حصول اطمینان از پرداخت حقوق‌ها لازم خواهد بود که "اقدامات مضاعف موقتی" اتخاذ شوند.

وی اشاره کرد، برای کاهش هزینه‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌ها را به تاخیر خواهد انداخت و خدمات را کاهش خواهد داد و همچنین سفرهای رسمی را به فعالیت‌های ضروری محدود خواهد کرد و اقداماتی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی پیش خواهد گرفت.

به گفته یک مقام سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل اوایل سال جاری میلادی از اعضا این سازمان خواست، مشارکت خود را افزایش دهند تا این سازمان با مشکلات مربوط به جریان نقدی رو به رو نشود اما آنان نپذیرفتند.

گوترش در نامه خود افزود: مسئولیت نهایی سلامت مالی ما به کشورهای عضو بستگی دارد.

بودجه ۲۰۱۸-۲۰۱۹ سازمان ملل جدا از هزینه ماموریت‌های حفظ صلح نزدیک به ۵.۴ میلیارد دلار و مشارکت آمریکا در آن ۲۲ درصد بوده است.