ترامپ: با تحقیقات برای استیضاح همکاری نمی‌کنم

گروه جهان الف،   3980717043

کاخ سفید در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سه تن از رهبران دموکرات کمیته‌های این مجلس، اظهار کرد با توجه به این که تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ را به عنوان تلاشی برای "لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2016" می‌داند با این تحقیقات همکاری نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل، پت سیپولون، مشاور حقوقی کاخ سفید در نامه‌ای هشت صفحه‌ای که خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سه رهبر دموکرات کمیته‌های این مجلس نوشت، دموکراتها را متهم به طرح "مطالباتی بدون پشتوانه قانونی" از قوه مجریه و همچنین نقض قانون اساسی و عرف سابق در جریان آغاز تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از بابت مناقشه مربوط به گفت‌وگوی تلفنی وی در ماه ژوئیه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین کرد.

سیپولون در این نامه نوشت: با توجه به این که تحقیقات شما فاقد هیچ گونه پایه‌واساس مشروع بر مبنای قانون اساسی، فاقد تظاهر به منصف بودن و یا حتی فاقد ابتدایی‌ترین تدبیرهای حمایت از انجام یک فرآیند قانونی درست است، به این ترتیب نباید از قوه مجریه انتظار داشته باشید در این تحقیقات مشارکت کند چون که مشارکت در این تحقیقات تحت وضعیت فعلی که ضدقانون اساسی است باعث وارد آمدن آسیبهای نهادینه پایدار به قوه مجریه و آسیب پایدار به اصل تفکیک قوا می شود و شما هیچ انتخابی برای رئیس جمهور نگذاشته‌اید.

او در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور دونالد ترامپ بر طبق وظایفش به عنوان رئیس جمهور آمریکا و به ویژه وظیفه‌اش برای حفاظت از حقوق روسای جمهور بعدی آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد دولتش در شرایط کنونی با این تحقیقات مبتنی بر منافع حزبی همکاری کند.

نامه مذکور به نوعی یک حکم برای متوقف کردن هر گونه همکاری مقامهای کاخ سفید با دموکراتهای کنگره محسوب شده و حاکی از راه افتادن نزاعی شدید در طی هفته‌های آینده بر سر استیضاح دونالد ترامپ است.

روز سه شنبه وزارت امور خارجه آمریکا به گوردون ساندلند، سفیر این کشور در اتحادیه اروپا دستور داد با قانونگذاران آمریکایی همکاری نکرده و برای ایراد شهادت درباره اظهاراتش در خصوص اوکراین در برابر این قانونگذاران حاضر نشود. ساندلند اخیرا از تمایل داوطلبانه‌اش برای همکاری با این قانونگذاران خبر داده بود و دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا نیز از تصمیمشان برای صدور احضاریه برای وی به منظور وادار کردنش به همکاری خبر داده بودند.

در نامه مذکور همچنین عنوان شد که تحقیقات دموکراتها برای استیضاح ترامپ "بی اعتبار از نظر قانون اساسی" است زیرا با کسب رای اکثریت از سوی نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا به جریان نیفتاده است.

کاخ سفید استدلال کرده که عدم انجام این رای گیری رسمی به نوعی شکستن سنتی است که قبلا برای فرآیند استیضاح ریچارد نیکسون و بیل کلینتون، روسای جمهور اسبق آمریکا رعایت شد.

سیپولون در این نامه تصریح کرد، سه کمیته‌ای که رهبری تحقیقات برای استیضاح ترامپ را به عهده دارند، به او اجازه استفاده از هیچ یک از حقوقش بر طبق قانون اساسی برای برخورداری از یک فرآیند قانونی درست نداده‌اند و این به رغم اظهارات علنی نانسی پلوسی،‌رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص عادلانه رفتار مجلس نمایندگان آمریکا با ترامپ رخ داده است.

او در ادامه نامه‌اش خاطر نشان کرد: کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا باید اجازه به افشای هر گونه سند و مدرکی که به نفع مواضع رئیس جمهور باشد و همچنین هر گونه سند و مدرک تاثیرگذار بر اعتبار مواضع شاهدانی که برای ایراد شهادت نزد این کمیته‌ها احضار شدند، دهند.

سیپولون در عین حال دموکراتها را متهم به اجازه ندادن به اعضای جمهوری‌خواه کمیته‌های دخیل در استیضاح ترامپ برای استفاده از اختیارشان برای صدور احضاریه برای شاهدانی دیگر کرد. او در ادامه همچنین این دموکراتها را متهم به "تهدید کردن" شاهدان متعلق به قوه مجریه به طرح اتهام مانع‌تراشی بر سر راه فعالیت کنگره علیه آنها در صورت خودداری آنها از ایراد شهادت در مجلس نمایندگان آمریکا کرد.